אחריות משפטית

סיכום שיעור 13

Dana levi

Dana levi

פרטי הסיכום

קורס: אחריות משפטית

מספר השיעור: 13

סיכום השיעור

14.3.21

שיעור 13

“אתיקה של דאגה” ביחסי עבודה: תפיסה מוסרית, שהחברה צריכה לדאוג כל העת לצרכי העובדים.

הצורך הכי בסיסי (מאסלו) – לחיות בבטחון, בבטיחות. למשל: חשיפה לחומרים מסוכנים, דרישת המעסיק לעודף שעות נוספות שחושף את העובד ללחץ ושחיקה, צורך לאבטח את עובדי קבלת הקהל במקרים שיש סכנה. לא רק לבריאות נפשית ופיזית של העובד, אלא גם של בני משפחתו והחיים בכלל.

דוג’: כי”ל, שרצו לפטר עובדים בשביל התייעלות כלכלית, אבל המפעל ממוקם באיזור מוכה אבטלה.

 

סימנים של אתיקה של דאגה:

  1. בחברה ממשלתית (חברת חשמל, מקורות וכד’), אם אתה מרוויח – גם העובדים צריכים לקבל מהרווח הזה. הגעת להצלחות בזכות העובדים.
  2. שתהיה לוגיקה בין רווחי המנהלים לעובדים. אם מנהל מרוויח פי 20 מהממוצע, זה יהיה לא לוגי. זה נכון גם לגבי מקומות פרטיים, אבל בטח ובטח שממקומות ציבוריים.
  3. להכליל בהסכמים קיבוציים הבהרות על איך לנהל קונפליקטים בעתיד. גישור, בוררות וכד’, שמאפשרים גם מקום לרגשות של הצד השני.
  4. לשמור על בטיחות ובטחון הפיזי של העובד. אסור “לסנג’ר” עובדים, להגיד להם לתקן לך דברים, וכד’.
  5. סביבת עבודה בריאה ובטוחה – איזון בין בית ועבודה.
  6. דאגה למשפחתו של העובד, ביטוחי בריאות, נופשים משפחתיים, הצמדה של עובד רווחה. בעיקר במקומות של בטחון, צה”ל, מכבי אש וכד’, שצריך תמיכה פסיכולוגית וכד’. צריך לתמוך בעובד, זה משליך אח”כ על המשפחה שלו כשהוא נחשף למצבים קשים.

 

מצד שני, גם על העובדים יש חובה לדאוג למפעל ולהצלחתו. יש דאגה הדדית.

  1. לא לבזבז משאבים. גם בפרטי, אבל במיוחד בציבורי – זה משאבים של הציבור.
  2. להיות יעיל, ולתת את כל הכישרון והמרץ לעבודה.
  3. לא לעשות עבודה פרטית, אלא אם יש אישור. לא משהו שעבודה פרטית הופכת להיות העיקר.
  4. לא לנצל מעמד לצורך רווחים כספיים ואחרים.
  5. להתפתח כל העת. אישית, מקצועית. זו החובה שלך.

 

דוג’ לפגיעה בכללי אתיקה בעבודה:

  • מנהל נתן לעובדיו להכין לו עבודה לאוניברסיטה עם ציוד של המשרד. זה ניצול לרעה של התפקיד, של העובד. זה משאב של הארגון.
  • מנהל מכבסה ביקש מעובדיו לכבס ולגהץ בגדים אישיים שלו מהבית.
  • מנהל בלשכה וטרינרית מחוזית, הורשע כי ניהל בביתו קליניקה וטרינרית פרטית עם עובדת שעבדה איתו במרפאה. לא דיווח על עבודה פרטית, הרוויח שכר, ויש כאן ניגוד עניינים.

 

חשוב לשמור על האתיקה, כי אחרת זה עלול לגרום לאווירה עכורה.

תלונות על אפליה ואי צדק.

 

עבודה מהבית: מצריך אמון רב. העובד צריך לשמור על מחוייבות לארגון, להקפיד על שעות עבודה סדירות. להקפיד להיות ייצוגי, להיות זמין, בלי ילדים וכד’ ברקע, לשמור על קשר רגשי עם החברים והמנהלים בעבודה.

 

שימוע: נושא אקוטי מאוד, במיוחד במקומות בלי קביעות. כשמפטרים אדם, יש את חובת הנימוק. זו זכות יסוד! זו דרישה מכל המגזרים, אבל במיוחד ברשות הציבורית. קודם צריך להגיד לעובד ולנמק את כל מה שרוצים. העובד יכול להקליט ולעבד. וצריך לתת לו זמן סביר להגיב – שזה תלוי בוותק של העובד (מי שעובד 20 שנה לא דומה למי שעובד פחות משנה).

הליך השימוע נועד להגדיל את הסיכויים שההחלטה לגבי העובד תהיה צודקת.

 

התעללות רגשית במקום העבודה: מאוד שכיח. עובדים חוששים להתלונן. אבל מה שצריך לעשות – זה לספר, להגיש תלונה.

החברה צריכה ליצור תרבות של 0 סובלנות כלפי התופעה. ליצור קו ברור בין ניהול שדורש תוצאות לבין התעמרות. צריך לחשוף את התופעה ולהיות שקוף, לא להסתיר. ואם זה מנהל עם תלונות סדרתיות, יש לפטר מיידית.

 

האתיקה של המנהל בארגון הציבורי: עובדי הציבור הם הנאמנים של הציבור, מבחינת הציבור – אנחנו הזרוע הארוכה של השלטון, של נבחרי הציבור. לכן האזרח רוצה להיות מעורב בקביעת הסטנדרטים, והוא מציב סטנדרטים מאוד גבוהים.

אצל המנהלים בארגון ציבורי יש המון כוח, המון ידע. אבל צריך שזה ישמש לתפקיד, ולא לדברים אסורים.

על עובדי הציבור יש חובות והוראות וכללים מיוחדים.

המנהל צריך לוודא שהעובדים שלו פועלים כעובדים המשרתים ציבור, פועלים ע”פ סטנדרט, פועלים ע”פ עיקרון החוקיות, שקיפות, גילוי נאות.

הוא מחויב הרבה יותר מבמגזר הפרטי, כי הוא משרת את הציבור. במגזר פרטי מחפשים את התוצאות, אבל בציבורי מתייחסים הרבה יותר לסטנדרטים של עובד הציבור. חייב להפגין גילוי נאות.

אור השמש” – מושג שאומר שהמנהל בשירות המדינה חייב להיות שקוף ולהמציא כל נתון או החלטה לרגולטורים האמונים לאותו ארגון. חייב להזרים מידע מלמטה (מהמנהל ומהעובדים שלו) למעלה (לרגולטורים).

חשוב שתהיה דוגמה אישית – שהמנהל יפעל בהתנהגות ערכית.

 

תקדים שיפוטי (פסק דין תקדימי): שופט בעליון, שקובע משהו תקדימי בפסק הדין, וזה בעצם הלכה חדשה, שמעתה כל השופטים גם במחוזי ובשלום צריכים לפעול על פיה. רק שופט בעליון יכול לבטל החלטה קודמת שהייתה בעליון.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X