אחריות משפטית

סיכום שיעור 13

שירה נוי

שירה נוי

פרטי הסיכום

קורס: אחריות משפטית

מספר השיעור: 13

סיכום השיעור

“אתיקה של דאגה” ביחסי עבודה

תפיסה מוסרית שטוענת שעל הנהלת החברה לדאוג כל העת לצורכי העובדים – לתת להם הגנה מפני פגיעה בבטחונם או בבטיחותם וכן למנוע מהם סבל ועוגמת נפש.

יש לדאוג כל העת לצורכי העובד כדי להניעו באופן אפקטיבי.

סימניה של אתיקה של דאגה

  1. ישנה חובה להראות הגינות בחלוקת הרווחים
  2. לאזן באופן לוגי בין רווחי המנהלים לעובדים. מנהל לא ירוויח פי 20 מהעובד עם השכר הממוצע
  3. להכניס להסכמים הקיבוציים הבהרות ברורות איך ייפתרו קונפליקטים בעתיד
  4. לעשות הכל כדי לשמור על בטיחותו ובטחונו הפיזי של העובד ושלמותו הנפשית
  5. סביבת עבודה בריאה ובטוחה – יזון בין בית ועבודה
  6. דאגה גם למשפחתו של העובד בתהליכי רווחה, ביטוחי בריאות, נופשים משפחתיים, הצמדה של הממונה על הרווחה למשפחת העובד

מהצד השני מוטלת על העובדים החובה לדאוג למפעל והצלחתו (הדאגה חייבת להיות הדדית):

  1. לא לבזבז משאבים
  2. להיות יעיל ולתת את כל כשרונך וזמנך למפעל
  3. לא לעשות עבודה פרטית
  4. לא לנצל מעמד לצורך רווחים כספיים
  5. להתפתח בכל העת

 

סוגיות אתיות בעבודה מהבית – על העובד לשמור על מחוייבותו למקום העבודה, לתת את כל מרצו וכשרונו ולהקפיד על שעות עבודה סדירות שתואמות את דרישות המעסיק.

הליך השימוע – זכות הנובעת מזכות החוקתית לכבוד

זכות היסוד של כל אדם שרשות ציבורית פוגעת במעמדו לא תעשה כן בטרם תיתן לו הזדמנות להשמיע את דעתו.

הליך זה משמעותו מתן אפשרות לאדם שבענינו מתקבלת החלטת הפיטורין להביע את עמדתו בעניין שבנדון באמצעות פרוצדורה המתאימה לכך.

השימוע בא להגדיל את סיכוייו של העובד שההחלטה בעניינו תתקבל בדרך צודקת.

זהו הליך שמכבד את העובד ונועד לשמור על זכויותיו בעניינים הנוגעים לעתידו המקצועי ומצבו הכלכלי.

התעללות רגשית במקום העבודה

תופעה שכיחה שגובה מדי שנה קורבנות רבים לצד נזק כלכלי למקום העבודה.

עובדים פוחדים להתלונן – חושבים שזה זמני, שלא יאימינו לא, שלא יתפס כחלש.

תוצאות השתיקה מביאות לפגיעה בביטחונו והדימוי העצמי של הסובל, לדיכאון לשבירת המוטיבציה ולמתן שירות לא טוב.

יש לפנות לבוסים הבכירים, למבקר הפנימי ולהגיש תלונה בבית בדין.

מה על החברה לעשות:

  1. יצירת תרבות של אפס סובלנות כלפי התופעה
  2. ליצור קו ברור בין ניהול שדורש תוצאות לבין התעמרות
  3. לחשוף את התופעה ולהיות שקופים
  4. אם מדובר במנהל מתעלל סדרתי יש לפטרו מידית

האתיקה של המנהל בארגון הציבור

עובדי הציבור הם נאמני הציבור המשמשים כזרועו הארוכה של השלטון בהפעלת סמכויותיו ועוצמתו. זה מתבטא במעורבות בחייו של הפרט. לעיתים קרובות בידיהם של המנהלים סמכויות מרחיקות לכת, חלקם עוסקים בענייני הפרט ובעלי גישה למידע אישי, רגיש וחסוי במידע עסקי.

לאור כל זאת עובדי הציבור נחשבים כקבוצה מיוחדת ומכאן חלים עליהם הוראות וכללים שונים המטילים מגבלות מיוחדות על פעילותם בתקופת עבודתם ולאחריה.

האתיקה מגדירה את הערכים וכללי ההתנהגות להם מחויב מנהל בשירות הציבורי.

המנהל בשירות הציבורי חייב להציב לעצמו באופן וולנטרי סטנדרטים התנהגותיים

המנהל בשירות המדינה חייב להיות שקוף ולחשוף כל נתון או החלטה לרגולטורים האמונים על אותו ארגון (ההנהלה, הדירקטוריון, מבקר המדינה, נציבות שירות המדינה, רשות החברות וכולי)

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X