אסרטיביות

סיכום שיעור 4

Laura

Laura

פרטי הסיכום

קורס: אסרטיביות

מספר השיעור: 4

סיכום השיעור

ד”ר דויד ברנס-
הוא אמר שיש 3 שלבים של התמודדות
1.עבודה מחשבתית – תיהיה ענייני, אל תחפור. איך אני הופך להיות יצירתי.
2. פריקת נשק- לא יורים.
3. פידבק ודיון- תסבירו את העמדה שלכם מבלי לרדת לפסים אישיים.
תקשורת יעילה לפי דיויד ברנס טומנת בחובה שלושה מאפיינים עיקריים:
א. אמפתיה – היכולת לראות את המצב דרך עיניו של האחר.
ב. אסרטיביות – היכולת לעמוד על שלנו תוך –
ג. מתן כבוד לזולת.
2. חמשת העקרונות לתקשורת יעילה:
א. הסכמה – למצוא משהו בדבריו של האחר שאנו מסכימים איתו. למשל: “נכון, הגפילטע שהכנתי באמת קצת מלוח מדי”. ההסכמה בולמת, למעשה, את התוקפנות של האחר תוך הפגנת אמפטיה מצידנו וכבוד לדעתו.
ב. אמפתיה לרגש ומחשבה – למשל: “זה באמת מבאס, בדרך כלל זה יוצא לי יותר טוב”.
ג. אני מרגיש – למשל: “אני קצת מתוסכלת מכל הביקורת כי…
ד. (מחמאה) – …אתם חשובים לי ורציתי מאוד שנהנה ביחד כמשפחה”.
ה. שאלה פתוחה – למשל: “האם יש עוד דברים שעשיתי הערב שביאסו אתכם?”
3. יומן מצב רוח (מודל אפר”ת) – מאפשר לנו “לעשות חושבים” ולהבין טוב יותר מה אנחנו באמת מרגישים וחושבים על ולקראת האירוע. עורכים טבלה המורכבת מ – אירוע (למשל: אני נמצא ב…מתי? עם מי? ומעלה בעיני רוחי את ליל הסדר שיתקיים ביום שישי בשעה…אצל…עם…), מחשבה (למשל: א. שוב ירדו עלי כי עדיין לא התחתנתי\ילדתי\מצאתי עבודה\נרשמתי ללימודים; ב. אני אחטוף התקף חרדה וזה יהיה גרוע; ג. אני לא אספיק לנקות את הבית כמו שצריך. זה נורא! ד. הילדים ישתעממו וירעישו ויהיה סתם בלאגן אחד גדול…) ו – רגש: עצב, תסכול, כעס, חרדה, אכזבה וכיוב’…
כתיבת יומן מצב רוח מאפשרת לנו להבין טוב יותר אילו מחשבות מזינות את הרגשות השליליים (כמו גם החיוביים) שלנו והיא הצעד הראשון לקראת התמודדות עם המחשבות הללו במטרה להפחית מעוצמת הרגשות השליליים ולתפקד יותר טוב בסיטואציה.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X