אתגרים באבחון מחלות זיהומיות

סיכום שיעור 8

Julias

Julias

פרטי הסיכום

קורס: אתגרים באבחון מחלות זיהומיות

מספר השיעור: 8

סיכום השיעור

השיעור דיברנו על מבחנים סרולוגים, מהם אילו שיטות קיימות ואיך הן עובדות, בעיקרון השיטות הסרולוגיות עובדות על אנטיגן נוגדן וההבדל העיקרי בין השיטות הסרולוגיות הוא באופן זיהוי התצמידים שנוצרו, סקרנו את אופן יצירת הנוגדן ע”י תאי T ואת הפיכתם לתאי פלזמה אשר ימשיכו לייצר את הנוגדן הספציפי  שלהם בתגובה הומורלית, מבנה הנודגן אשר בנוי משרשרת “קלה” ושרשרת “כבדה”  ישנם 5 סוגי נוגדנים (IgA, IgG, IgM, IgE, IgD) שנבדלים בנהם ע”י השרשרת הכבדה, בתוך כל קבוצה כזו קיימת וריאביליות בשרשרת הקלה כדי להתאים ספציפית לאנטיגן מסויים בהתאמה מרחבית כמו מנעול מפתח

ראינו את אופן הפרשת נוגדני IgM וIgG בחשיפה ראשונית לעומת חשיפה שניונית, ציינו בגדול איזה סוג נוגדן משמש באיזה אופן ( IgA,שהוא דימר,  בריריות, IgE בתאי מאסט ובזופילים, IgG עובר שיליה ומגן בחפיםה שניונית)

ע”ג פתוגנים שונים יש מספר אנטיגינים- AKA דטרמיננטה אניטגנית/אפיטופ

עברנו על אופן יצירת הנוגדנים, ע”י חיית מעבדה (לרוב נוגדנים פולי קלונלים משום שגוף החיה יכול ליצר סוגים שונים של נוגדנים)

או ע”י תרביות תאים בהן מכליאים בין תא פלסמה המייצר את הנוגדן הרצוי לנו לתא מילומה ( שילוב של ייצור ונוגדן המבוקש ואלמותיות של המיולומה, משום שתאי פלסמה באופן טבי מאבדים את היכולת שלהם להתחלק ונדרש להתגבר על כך) ליצירת היברידומה

ע”י גידול מושבה בבארית מתא בודד, ובדיקת נוגדנים בבאריות השונות ניתן לבחון את כושר יצירת הנוגדנים של כל תא ולבחור את מה שמתאים לנו

עברנו לדבר על מבחני אגלוטציה המאפשרים זיהוי אנטיגן ע”י נוגדן מתאים, או להפיך זיהוי נוגדן ע”י אנטיגן מתאים. חשוב שיהיה יחס יחסית שווה בין ואנטיגן ולוגדן התגובת ההצמתה אחרת יכול להווצר שלילי כוזב בנוסף ראינו את ההבדל בין אגלוטינציה לפריסיפיטציה

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X