בניית מצגות

סיכום שיעור 7

litaly

litaly

פרטי הסיכום

קורס: בניית מצגות

מספר השיעור: 7

סיכום השיעור

איך יודעים למקד מהו הנושא של המצגת ומי קהל היעד?
מה נותנת מצגת טובה?
 רקע תומך לדובר
 הקלה בהבנה של מספרים, באמצעות גרפים פשוטים ונוחים
 הדגשה של הנושא החשוב – באמצעות זה שמדברים על מכלול ובשקופית המצגת כתובה שורה
אחת המסבירה לשומעים מהו המוקד
 הסבר של תהליכים – שקופית במצגת המציגה את כל התהליך תעזור לשומעים להתמקד
קביעת מטרות
לפני שאתם יושבים לבנות מצגת, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
1 .מהן המטרות המוצהרות שלי בעת הצגת המצגת ?לדוגמה: ללמד נושא מסוים, לשווק מוצר,
להציג תוכנית עבודה לשנת .2017
2 .מהן המטרות הבלתי מוצהרות בעת הצגת המצגת ?בחלק מהפעמים שאתם מציגים מצגת,
תהיה לכם גם מטרה בלתי מוצהרת. לדוגמה: למכור את החברה, למכור את עצמכם, לשווק את
יכולות התחום שאתם מנהלים. זכרו את המטרות הבלתי מוצהרות בעד הכנת המצגת.
3 .מה אני רוצה להשיג מהצגת המצגת ?לדוגמה: קיצור של זמן ההוראה והמחשה טובה יותר של
הנושא, שיווק יעיל של המוצר שלי וקידום התהליך לקראת מכירה, הצגה קצרה ויעילה של
ארבע המטרות העיקריות שלי בשנת 2017.
קביעת קהל יעד
נסו לברר כמיטב יכולתכם – מי האנשים שיצפו במצגת?
 בני כמה הם) ?לקשישים כדאי להגדיל את הגופן, לנוער כדי לדבר בשפה מתאימה(
 מאיפה הם) ?למשל, אם כל קהל המאזינים מגיע משדרות, שווה להקשיב בבוקר לחדשות
ולראות אם הם מגיעים מרוכזים אם לאו(…
 מה הרקע שלהם) ?האם מדובר באנשי מקצוע בתחום שלכם או במי שלא שמעו מעולם על
התחום בו אתם מרצים(?
באיזו סיטואציה ובאיזו סביבה תציגו את המצגת?
 הרצאה? פאנל? דיון? שיווק? מכירות? הצגת נושא? כדאי לדעת מה מצפים מכם.
 האם הסיטואציה מתאימה להצגת מצגת? לדוגמה: אם מדובר בחדר ענקי ובהרצאה ל-1500
איש… אולי יעיל יותר פשוט לבוא עם מגפון וזהו
כמה שקופיות להכין?
בדקו כמה זמן יש לכם לצורך העברת המצגת, אנו מדברים בממוצע בין דקה לשתיים על כל שקופית.
לכן בהרצאה בת 60 דקות יש להכין בין 60-30 שקופיות. אם אתם לא מרצים מיומנים, כתבו את המצגת
ואחר כך הציגו אותה למישהו, לא חשוב למי, זה בהחלט יכול להיות גם לבתכם בת הארבע עשרה, גם
היא תוכל לתת לכם דגשים ואתם תוכלו לבדוק כמה זמן לקח לכם להעביר את המצגת.
איך מכינים ראשי פרקים למצגת ולמה זה חשוב?
להכין ראשי פרקים זה קריטי, אחרת, אתם בטח מכירים את זה, מתקבלת מצגת מבולגנת ומבולבלת
שבה לא ברור למתבוננים בה איך שקופית א’ מובילה לב’ ולג’, מה הסדר של הדברים ומהי המסקנה או
התובנה ממנה הם אמורים לצאת מהמצגת. אז הנה כמה עוגנים:
שקופית שער הכוללת את שם המצגת, שם הדובר ותפקידו
שקופית 2 : הצגה של עצמכם – המעבירים את המצגת
 שם ושם משפחה
 תפקיד בחברה או בארגון
 רקע אקדמי או תעסוקתי במידת הצורך
שקופית 3 :הצגה של הנושא
שקופית 4 :א. מטרת המצגת ב. ראשי פרקים של המצגת ג. זמן כולל להעברת המצגת
שקופית 5 ואילך: גוף המצגת
שקופית סיכום
שקופיות גיבוי: הכינו חמש שקופיות גיבוי עם דוגמאות, הערות או טיפים נחמדים, כך אם תגלו שדיברתם
ממש מהר ויש לכם עוד המון זמן… תוכלו לעבור לשקופיות הגיבוי ולנצל את הזמן שנותר לכם
ארגון גוף המצגת ורעיונותיה
הנה דרך שעובדת בשבילי ומסייעת לי לארגן את גוף המצגת, שהוא החלק המרכזי שאני רוצה להעביר
במצגת.
באיזה סגנון כתיבה להשתמש במצגת ואיך לכתוב אותה?
 אל תכתבו יותר משש שורות בשקופית
 כתבו פשוט, כתבו קצר
 השתמשו בהומור במידה
מהי המידה? את זה תצטרכו להחליט בעצמכם. הנקודות שיש לחשוב עליהן:
o האם מדובר בפורום רשמי או חברי?
o האם ההומור שלי, כותב המצגת זהה להומור של השומעים? למשל, האם אנו באים מאותו רקע?
מאותה מסגרת תרבותית? אם הרקע שלכם ושל המאזינים לכם שונה, אל תשתמשו בהומור
בכלל. לדוגמה, אם אתם בונים מצגת ונוסעים איתה לסין… עזבו את ההומור הישראלי בצד.
o האם מישהו בקהל יפגע מה”בדיחה” שלי? אם יש סיכוי ולו הקלוש ביותר שהתשובה היא “כן”,
הימנעו מהבדיחה
איך לעצב את התוכן המצגת?
הנה כמה כללי אצבע לעיצוב התוכן במצגת:
1 .השתמשו בגופן ,Arial גם לכותרות, גם בעברית וגם באנגלית
2 .השתמשו בגודל גופן הולם .כדי לבדוק אם גודל הגופן מספיק, כתבו שורה במצגת, התרחקו
מרחק של שני מטרים ממנה ובדקו אם אתם רואים את הכתוב בצורה נוחה. זה היחס בין
המתבוננים במצגת למסך הגדול.
3 .השאירו הרבה “שטח לבן” בשקופית .כלומר ,אווררו אותה, אל תעמיסו עליה מלל, ציורים,
איורים, גרפים – השאירו שטחים גדולים ריקים
4 .השתמשו במספור כדי לציין מידע תהליכי, היררכי או כזה ש”מתקדם ”
5 .השתמשו בתבליטים כדי לציין מידע שאינו היררכי ואינו בעדיפות
איך כדאי לעצב את המצגת מבחינה גרפית?
הנה כמה כללי אצבע לעיצוב מצגת מבחינה גרפית:
1 .למדו להשתמש בPowerPoint-
2 .השתמשו בצבע רקע בהיר וסביר. אדום זה לא סביר.
3 .השתמשו בצבע גופן כהה ובולט. אדום? לא!
4 .אל תמרכזו את הטקסט בשקופית
5 .אל תעמיסו על השקופית עשרות מילים, פריטים, תמונות או גרפים
6 .שמרו על עיצוב פשוט
7 .אל תעצבו את המצגת באופן משעמם ,לדוגמא – מלל שחור על רקע לבן בלי שום תוספת,
אחרת תקבלו קהל ישן
8 .הימנעו מאנימציה קופצת על המסך .גם אם מצאת אנימציה מהממת של קוף חמוד נורא
שמוריד את הכובע כל שלוש שניות… שמרו את זה להזדמנות אחרת, כי אנימציה קופצת על
המסך מסיחה את הדעת מכם, ממש כמו באנר קופצני וצעקני באתר
9 .מעבר בין שקופיות :שמרו על מעבר אחיד וסולידי
10 .הנפשה של גורמים במסך, כגון :תעופת מלל פנימה, הסתובבויות וקפיצות, יש להכניס באופן
מתון ביותר ורק כשזה משרת את מטרת המצגת או בא להדגיש משהו חשוב במיוחד. השתדלו
לא להפגין את כל הידע שלכם בעיצוב מצגות, פשוט משום שזה יוצר הרבה “רעש” במצגת
ומעייף את הקהל.
11 .אל “תמרחו” תמונות לגודל לא להן ,אחרת תקבלו תמונה מטושטשת ומצגת שנראית פחות
מקצועית. היזהרו עם תמונות גנובות, השתמשו בתמונות ממאגרי תמונות חינמיים ברשת.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X