גישור

סיכום שיעור 8

שלמה כובשי

שלמה כובשי

כלכלן במועצה אזורית שומרון

פרטי הסיכום

קורס: גישור

מספר השיעור: 8

סיכום השיעור

מעבר מדרישות/עמדות למה שחשוב

  • דרישות
    • אמירות- זה שלי
    • טענות- הוא התחיל
  • מה חשוב
    • רגשות- כעס פחד
    • צרכים- בטחון
    • אמונות וערכים- צריך לכבד זה את זה
    • תקוות- הלוואי שתהיה שכנות טובה

עקרונות ניסוח מחדש -את חוצפנית ומרעישה

  • ללא האשמות – אתה צריך התחשבות
  • פוזיטיבי- אתה מבקש/חשוב לך שקט
  • מוחשי את לא נותנת לישון- אתה צריך מנוחה
  • בעתיד תפסיקי את זה מיד- אם תישן טוב תצליח מחר
  • מתייחס לדובר ולא לצד השני ככל האפשר
  • הדדי ככל האפשר- אז בעצם העניין הוא התחשבות
  • שימוש בשם עצם- התחשבות יחסי עבודה

היפותזה- חולץ פקקי חשיבה/רגש

  • היפותזה= הנחה/השערה על המציאות
  • אפקט ההיפותזה- מאפשר לראות רחב, משחרר חסמי חשיבה/רגש, מאפשר לראות צרכים ולרדת מעמדות
  • סוגי היפותזות:
  • על המציאות- בהנחה שאין מגבלה של משאבים, שהאוצר יסכים
  • על נושא אחד- נניח שנפתר נושא המזונות, איך אז את רואה את ענין הילדים
  • על הצד השני- בוא נניח שהוא סולח/מבקש סליחה, יקפיד על..
  • על הדובר- בהנחה שחשוב לך לפתור בהסכמה
  • על מימד הזמן- בהנחה שאנחנו נמצאים לפני חצי שנה, בהנחה שכבר אביב

ביטויים חיצוניים למצבים טעוני רגש

  • חוסר שליטה, סימני לחץ אי שקט בכי, ביטויי כעס האשמות שווא חוסר שקט, מגגנה מתקפה, השתתקות חוסר תגובה אפטיה

 

 

אישור רגשות   feelings validating

  • במרבית המחקר הפסיכולוגי על רגשות, מקובלת התפיסה לפיה רגש הוא תגובה לגירוי, בדרך כלל חיצוני, בניגוד למצב רוח שמקורו לעתים גם פנימי. הרגש נוצר עקב גירויç היוצר עוררות כללית לא מוסברת (חוויה גופנית ופעילות המערכת הסימפטטית)ç הערכה קוגניטיבית של העוררות או מקורהç וחוויה סובייקטיבית של הרגש, לפי היחוס למקור מסויים.

הקוגניציה –התודעה – היא שקובעת את הרגש

  • בין הגירוי לבין התגובה הרגשית יש שלב קוגניטיבי. המשמעות לכך היא שהתערבות קוגניטיבית יכולה לסייע במתן פרשנות אחרת לגירוי ולפיכך לשינוי סוג הרגש או עצמתו.

רוטאן, ג’. סקוט, וולטר נ. סטון. פסיכותרפיה קבוצתית- גישה פסיכודינמית, (תרגום: אווה ברוורמן), קריית ביאליק, אח, 2001, עמוד 250

השפעה על ההערכה הקוגניטיבית

  • דוגמא לאפקט ההערכה הקוגניטיבית על היווצרות הרגש: ילד נופל במהלך משחק ואינו יודע איך להעריך את החוויה ומביט באימו. אם תגובתה היא של בהלה, הילד מעריך את המצב כמסוכן והוא מפחד ומגיב בבכי. אם אמו נותרת שליווה, הילד מעריך שאין סכנה וממשיך במשחק.

בחירה ברגש המתאים לגירוי- בחדר הגישור

  • בחדר הגישור עקרון הערכה הקוגניטיבית טרום הרגש מציע את האפשרות לכך שיש בידי המגושרים אפשרות לבחור בתגובה הרגשית שלהם ולמגשרים אפשרות לסייע בפרשנות המקלה על המצוקה הרגשית או מונעת אותה ומאפשרת ראיית דברים מכמה נקודות ראות.
  • מגשר צריך לסייע למגושר להבהיר את רגשותיו, להבין את מקורותיהם, לפחות בהקשר הסכסוך ולסייע למגושר לסבול מצבים רגשיים רבי עוצמה באופן קל יותר. המגשר צריך, בין היתר להיות מסוגל להכיל בעצמו רגשות קשים, מבלי להגיב עליהם באופן רגשי ומבלי להפריע לביטויים מוקדם מידי, גם כדי לא ליצור עבור המגושר שחזור של חוויית החסימה לה הוא בדרך כלל מורגל.

מהות ומטרות אישור הרגשות

  • זיהוי והכרה ברגש מרכזי אצל המגושר, עיבודו או אפשרות להשהייתו, ותנועה מנטלית של המגושר לחשיבה רציונאלית ו/ או תרגום הרגש לנושא שעליו נעבוד בגישור.
  • דוגמא- מגשר: אמרת שאתה ממש כועס על רונית, זה בטח לא חוויה קלה (הכרה), מה עוד אתה יכול להגיד לי על כך ? (זו הזמנה פתוחה לספר סיפור/אינטרס/לגעת בכאב). מגושר: שהיא רימתה אותי כל השנים עם הבגידה זו. וזה מאד כואב. מגשר: אני שומע את הכאב.. ושתיקה..(להיות עם זה קצת), מה לדעתך הגישור יכול לעשות עם הכאב?

סיבות לביצוע אישור רגשות

  • כשרגש/תחושה מנהלים את המגושר או מהווים מכשול לעבודה רציונאלית ולדיאלוג
  • כשרגש/תחושה קשורים מאד לנושא- אינטרס- פתרון- ואישורם יאפשר זיהוי מדויק של אינטרסים
  • הזדמנות לצד אחר לראות את הפן האנושי אצל הדובר ולהתחבר לכך, הזדמנו לחיזוק הברית בין מגשר למגושר.

 

 

רגש כלפי האחר רגש כלפי עצמי רגש ביחס למצב סוגי רגשות
אהבה

געגוע

חמלה

הכרת תודה

 

אהבה

בושה

אשמה

חרטה

בדידות

תקווה

הקלה

סקרנות

השלמה

בלבול

תסכול

רגשות העשויים לקדם הידברות
אכזבה

פגיעה

סלידה

עלבון

בוז

פחד

רחמים

אכזבה

יאוש

בדידות

עצב

חשש

רגשות מחלישי נוכחות
כעס

זעם

שנאה

נקמנות

כעס

גאווה

התרגשות

מצוקה

לחץ

חרדה

רגשות מחזקי נוכחות

 

כיצד זיהוי סוגי רגשות מסייעים לנו?

  • להבין את הצורך המדויק, הנמכה, שיום,
  • בחירה במהלך מתאים
  • התייחסות מתאימה תיצור אמון. ביכולת ההכלה שלנו.
  • התבוננות לצד השני ולראות איך מגיב ומה האינטרקציה
  • וגם מאפשר זיהוי דפוסי קשר, אבחנה בין רגש לבין מזג,
  • נותן רמז לעבודה נכונה

תפוקות אפשריות לאישור רגשות

  • אישור רגשות מאפשר איורור, קטרזיס, הפגת מתח, תיעול הרגש לאנרגיה מקדמת הידברות, ותרגום הרגש לנושא קונקרטי.
  • אישור רגשות פותח אפשרות לדיאלוג גם בין הנשמות של המגשר והמגושר ולאחר מכן בין נשמות המגושרים לבין עצמם ומהווה מפתח לחמלה, לקרבה, לאינטימיות ולעתים גם לפיוס ולמחילה.
  • סוגי רגש שונים יכולים לכוון את מהלכי המגשר- רגשות מחלישי/מחזקי נוכחות

היכן ומתי תאשר רגשות של המגושר?

  • אם אני תקוע בתוכן אני עובד על התהליך- עבודת רגשות זו אחת האפשרויות- המהלכים
  • שקול עד כמה עיבוד רגשות נחוץ כעת ובאיזו מידה/רק אמפטיה או תרגום לתוכן מעשי/עיצוב התהליך אחרת
  • וודא שהמיכל שלך מתאים?- יכולת להכיל, היחס שלי למגושר.. אהבה כמצב
  • בדוק מה הפורום והעיתוי הנכונים
  • התעלם מכל תוכן מהותי
  • התמקד בתוכן הרגשי או במוסיקה של הנאמר
  • חשוב מה הייתה החוויה שלך במצב דומה או דמיין סיטואציה קרובה

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X