העשרה מקצעוית

סיכום שיעור 10

itzhk

itzhk

פרטי הסיכום

קורס: העשרה מקצעוית

מספר השיעור: 10

סיכום השיעור

העשרה מקצועית – מפגש 10

* תכנון (פעולה) – תהליך קוגניטיבי
* תכנון (הנדסה וכלכלה) – קביעת תהליכים לשיפור מוצר או פרויקט במקצועות ההנדסה והכלכלה
* תכנון דינמי – במדעי המחשב: שיטה לבניית אלגוריתם המשמשת לפתרון בעיות שאינן ניתנות לפתרון יעיל בשיטת הפרד ומשול נאיבית
* תכנון עירוני – קביעת תהליכים לתכנון עיר
* תכנון קיבולת – תהליך בו מעריכים את הקיבולת של משאב שתידרש בעתיד על מנת לאפשר היערכות מראש למענה לדרישות הקיבולת הצפויות
* תכנון (כתב עת) – כתב העת המקצועי של איגוד המתכננים בישראל
* תכנון ליניארי – בעיית אופטימיזציה של ביטוי ליניארי תחת אילוצים ליניאריים
* תכנון מס – שימוש בכלים שנותן החוק, בלקונות משפטיות ובתעלולים פרשניים על-מנת להפחית את חבות המס של יחיד או חברה
* תכנון שפה – מאמצים מכוונים להשפיע על התנהגותם של אחרים בנוגע לרכישה, מבנה, או הקצאה תפקודית של שפה
* תכנון תבוני – של תאוריה שלפיה הדרך הטובה ביותר להסביר את האבולוציה היא בכך שהיא תוכננה באופן תבוני

הכרה – (יכול להיות שאלה למבחן)

הַכָּרָה (באנגלית: Cognition, בלעז: קוֹגְנִיצְיָה) מתארת את תופעת הידיעה האנושית. המונח הכרה מתייחס לידע או מידע המצוי במוחו של אדם. הוא כולל גם את תהליכי רכישת ידע, עיבודו ויישומו. כמו כן, הוא מתאר את המרכזים במוח האדם, בהם מתרחשים תהליכי התהוותה של הידיעה האנושית.
ההכרה היא מושג קרוב למושג תודעה וקיימת חפיפה מסוימת ביניהן. עם זאת, אלה אינם מושגים זהים. בעוד שהתודעה מתייחסת לאיכות או למצב המודעות הסובייקטיבית של האדם, ההכרה מתייחסת למידע ולתהליכים של עיבוד מידע
המונח הכרה מתאר גם תופעות מקבילות לידיעה האנושית בקרב בעלי חיים מפותחים. יש המייחסים את המונח הכרה גם עבור מערכות עיבוד מידע מפותחות ובינה מלאכותית, אם כי קיימת מחלוקת בשאלה האם ניתן להגדיר אותן כבעלות הכרה.
תורת ההכרה היא ענף של הפילוסופיה המתרכז במהות וגבולות הידיעה. מכלול המדעים ותחומי המחקר המדעי העוסקים בתהליכים ובתופעות של ההכרה מכונה מדעים קוגניטיביים

ניהול פרויקטים: איך תתכנו תקציב, זמנים ויעדים

ניהול פרויקטים מתחיל מתכנון תקציב, לוחות זמנים, יעדים וכוח אדם

המשבר הכלכלי מציב בפני כל ארגון אתגרים עסקייםרבים, ורבים אומרים כי המשבר הוא לא אחר מאשר “שעתו הגדולה של כל מנהל פרויקטים“. ניהול פרוייקטים עוסק בפרטים הקטנים והגדולים של הפרויקט, אך אחת המטרות החשובות שלו היא לדאוג שהפרויקטיעלה בקנה אחד עם האסטרטגיה העיסקית של הארגון.
למעשה, ניהול פרוייקטים מוצלח הוא זה שמצליח ליצור תאימות בין האסטרטגיה הארגונית ויעדי הארגון אל מול מטרות הפרויקט. קיימים כיום סטים של כלים, חוקים, גישות וטכניקות לניהול פרויקטים מוצלח, מאמר זה מביא בפניכם את המכנה המשותף של השיטות הללו על קצה המזלג.

תכנון הוא הכל – תכננו כיצד לנהל את הפרויקט שלכם

דבר אחד שכל מנהל פרויקטים יסכים עליו הוא שיש לתכנן את הפרויקט לפני שהוא מתחיל. על התכנון להיותמדויק,שיטתי ומונחה עבודת צוות. למעשה, השלב הראשון בתכנון הוא להבין כיצד הפרויקט שאתם מנהלים מקדםאת יעדי הארגון. כל פרויקט חייב להיות מונחה יעדים ארגוניים ועיסקיים, והחזון של הארגון חייב להתממשק עם החזון של הפרויקט.

השלב הראשון של ניהול פרויקט הוא לתכנן תקציב שיהיה מצד אחד ריאלי לתנאי השוק ולתקציב הארגון, ומצד שנישניתן יהיה ליישם באמצעותו את הפרויקט מתחילתו ועד סופו. נושא נוסף הוא לקבוע כמהאנשים נדרשים על מנת לבצע את הפרויקט, ומהם לוחות הזמנים לעמידה בו. בין השאר, עליכם יהיה לקחת בחשבון סיכונים שעלולים לעלות במהלך הפרויקט, שעלולים לגרום לשיבושים ממהלך הניהול המתוכנן שלכם. כך למשל, נניח שתנהלו פרויקט לפיתוח רדיו דיגיטלי. בין השאר, תהליך הפיתוח מבוסס על שבב דיגיטלי מתוצרת מסויימת. מה יקרה אם החברה המייצרת את שבב הרדיו תפסיק לשווק אותו? עליכם יהיה לשנות משהו במסלול הפרויקט המתוכנן ולבחור בשבב אחר. מקרה אחר עשוי להיות עיכוב בשל קיצוץ תקציב, שינוי דרישות של הלקוח, או אפילו עובד שחלה ולא הגיע לעבודה מספר ימים.
לכן, בבואכם להגדיר את לוחות הזמנים, התקציב והאלמנטים השונים המרכיבים את הפרויקט, עליכם לקחת בחשבון שהצפוי עלול להפוך לבלתי צפוי. שאלו את עצמכם: האם לוחות הזמנים שנקבעו אכן ריאליים? האם הטכנולוגיה עליה מבוסס הפרויקט אכן מתאימה? האם התקציב אכן ריאלי לפרויקט? הציגו בפני המנהלים שלכם את כל הבעיות הצפויות ונסו להתאים לכל בעיה פיתרון. ניהול פרוייקטים מושלם מתחיל מההבנה שאין חיה כזו “פרויקט מושלם”.

ישורי תקשורת הם הכרח בכל ניהול פרויקט

אתגר נוסף (שעשוי להיות לא פשוט לעיתים) הוא היכולת שלכם לתקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים בארגון. כך למשל, יהיה עליכם להיות בקשר עם מנהלי הכספים (בנוגע לתקציב), מנהלי השיווק (בנוגע לצרכים השיווקיים) וכמובן עם הנהלת הארגון. יתכן והפרויקט ינוהל על פי דרישות של לקוח, ויהיה עליכם לעמוד מצד אחד בקשר עם הלקוח ומצד שני בקשר עם מנהלי הארגון – מה שעשוי להעמיד אתכם לפעמים בין הפטיש לסדן.
ניהול פרויקט הופך לבלתי אפשרי בלי ניהול אפקטיבי של צוות הפרויקט

כמנהלי פרויקטים עליכם לשמש כמנהיגים ולנהל צוות שיביא למימוש הפרויקט. אם התקציב ולוחות הזמנים הם פעמים רבות גורמים מוכתבים שאינם בשליטתכם, הרי שהצוות שאתם מנהלים נמצא תחת אחריותכם ושליטתכם. אתם תקבעו האם הצוות יצליח ליישם את הפרויקט.

חדשנות – רעיון חדש למתן פתרון שונה ובעל יתרון מהותי למוצר או לשירות בעלי משמעות לחברה האנושית.

המצאה – פיתוח תהליך או שיטה המביאים לשיפור משמעותי של מוצר קיים או ליצירה של מוצר חדש.

יצירתיות – יכולת מחשבתית המובילה את האדם להפקת תוצר מקורי בעל ערך.

היצירתיות היא הבסיס לחדשנות וליכולת ההמצאה. החדשנות משלימה את היצירתיות בכך שהיא מביאה לידי יישום את הרעיונות על מנת להשיג ערך. החדשנות היא אמצעי להצמחת הארגון ולא מטרה בפני עצמה.

במרבית המקרים לבעל הרעיון איין את היכולת לייצר בעצמו את המוצר ולשווק אותו, ולכן הוא חייב לפעול במסגרת ארגון. כך פעולה משותפת ומתואמת סינרגטית מאפשרת מימוש רעיונות חדשים. הארגון משלב בין היצירתיות והיישום.

חדשנות כמנוף לקידום הארגון: יצירתיות וחדשנות צריכות להיות חלק מהתרבות הארגונית כדי שהארגון יתקיים ויתפתח, וודאי בעולם הטכנולוגי של היום שבו מי ששוקט על שמריו (אינו משתנה) יתקשה לשרוד.

מאפייני ארגון המעודד חדשנות:

הנהלה הרואה ביצירתיות ובחדשנות חשיבות רבה – ולכן משקיעה בכך תשומות ניהוליות ומשאבים.
עידוד חשיבה יצירתית וחדשנית – הכרה בעובדים מצטיינים בהעלאת רעיונות יצירתיים, תגמולים כספיים, פרסים, קידום וכו’.
פתיחות לרעיונות חדשניים וסובלנות לכישלונות – יכולת לספוג כישלונות ולעודד העובדים להמשיך ליזום ולהעלות רעיונות חדשים גם ברגעי משבר.
נכונות ההנהלה להקצות זמן, משאבים וחופש פעולה לעובדים לצורך פיתוח רעיונות

דרכים לעידוד יצירתיות וחדשנות:

ארגון ימי עיון לכלל העובדים בנושא יצירתיות וחדשנות – העלאת מודעות והטמעת ערך החדשנות
גיוס עובדים יצירתיים – חיזוק המשאב האנושי
הקמת צוותים רב תחומיים לחדשנות – עובדים יצירתיים שמקיימים סיעור מוחות למציאת פתרונות יצירתיים בתחומים שונים (טכנולוגי, עיצוב מוצר, ייצור וכו’).
יצירת מנגנון תקשורת עוקפת היררכיה – על מנת לאפשר מעבר רעיונות יצירתיים בדרך קצרה. ועדה של מנהלים בכירים הבוחנת רעיונות חדשניים של העובדים.

יזמות

ההתפתחות האנושית הינה תוצאה של תכונה ייחודית של האדם –היזמות. וודאי בעולם סוער כמו היום, היכולת לשרוד ולשגשג מותנית בהתחדשות מתמדת.

יזמות – תהליך של הוצאה לפועל של יוזמה כלשהי החל משלב התכנון ועד לביצוע.

שיפור מוצר או יצירת מוצר חדש מחייב שילוב של שלושה גורמים: צורך שאינו מסופק המתעורר אצל יחיד/ קבוצה, הוגה רעיון כיצד לממש את הצורך ואמצעים המאפשרים הפיכת הרעיון למוצר/ שירות.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X