לחץ ושחיקה בעבודה

סיכום שיעור 6

negev

negev

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה בעבודה

מספר השיעור: 6

סיכום השיעור

שיעור מספר 6:

בשיעור זה סיימנו לדבר על לחץ והתחלנו לדבר על שחיקה. העלנו את תשומת לב שמדינות או ארגונים החלו לשים על הנושא ועל התוצאות שנגרמות ממנו, והעלנו את הנקודה שמדינת ישראל כגוף אינה נתנה את הדעת בעבור הנושא ואינה אפילו העריכה כיצד השחיקה משפיעה עליה, הן במצד הרגשי מבחינת הדאגה לאזרחים, והן מהצד הכלכלי של פיצוי עובדים על ימי מחלה (שגם להם יש צד מנטלי) או בפיצוי של ביטוח לאומי לאחר עזיבה של מקום עבודה או קבלה של אחוזי נכות (לדוג’)

דיברנו על המאפיינים של עבודות שגורמות, או מובילות בשכיחות גבוהה יותר לשחיקה כשהעיקרי מבין המאפיינים היה עבודה מול קהל לקוחות. העלנו את המאפיינים שניתן לזהות או להרגיש כשמדובר בשחיקה או באמירות שניתן לייחס לפרט שמפגין שחיקה. המשכנו את הדיון לגבי הצדדים ההפוכים לשחיקה שיכולים להיגרם על ידי תחושת סיפוק או משמעות מהתפקיד, וציינו את מערכת היחסים המנוגדת שבין תחושות אלו לבין שחיקה כאלו שמושכים לשתי כיוונים נגדיים את תחושת המסוגלות וההתמדה של עובד.

נתנו מספר פרושים אפשריים לשחיקה מגורמים שונים.

העלנו את הניסוי המחשבתי של חלון ג’והרי, והבהרנו את ה-4 החלונות השונים. מה ניתן ללמוד מהם ובמה הם תורמים להבנה טובה יותר של עצמנו.

דיברנו גם על נושאים אחרים כמו הבדלים בין גברים לנשים, כל ההקרבה שנשים (לרוב) עושות מבחינת הקריירה ועל המצב שהן מקריבות את ההתפתחות האישית שלהם כדי לכלכל את הבית ואת הילדים, את הייצוג הלא שיוויוני שלהם בעמדות מפתח הן בגופים פרטיים והן מבחינת הייצוג שלהם בגורמים ממסדיים או ממשלתיים בדגש על מפלגות שכמה מהן עשו שינוי בהרכב ובסידור הרשימות לדוג’.

לסיכום העלנו מספר פעולות ורעיונות שניתן ליישם על מנת לצמצמם את תחושת השחיקה כמו המצאת אופק התפתחותי לעובד, סביבת עבודה נאותה ששמה דגש גם על הפן החברתי של העובדים ושמירה על שעות מנוחה (ולא לאפשר עובדים לקחת איתם את העבודה הביתה).

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X