לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 1

Meravcohen

Meravcohen

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 1

סיכום השיעור

סתחילת השיעור דובר על סוגי רגש שמחה עצבאכזבה ובדידות.

לאחר מכן אינטילגנציה ריגשית: אינטילגנציה ריגשיצ היא יכולת או מיומנות של אדם לזהות להעריך ולנהך את רגשותיו ואת רגשות האחר.

המאפיינים של אינטילגנציה רגשית: 

מודעות לרגשות שלי – מנהל צריל לזהות היכן לעובד קשה ולתת הגנה לעובד.

היכולת לנהל את הרגשות שלי ולא להיות מנוהל על ידם- להביע רגשות כשמאוד קשה ולהיות מוגע לרגשות.

יכולת לקלוט ולזהות רגשות אצל הזולת- המנהל צריך לשים לב לרגשות העובדים ולדים לב לכך למרות שלא תמיד המנהל יודע כיצד לזהות את הרש.

יכולת לחוש ולגלות אמפתיה.

יכולת לנייד  רגשות של אחרים וכל להוביל את העובדים למקום טוה יותר.

לאחר מכן ראינו סרט של צרלי צפלין – זמנים מודרנים. העובד עובד קשה ונשחק וגם שיוצא לנוח שניה בשירותים המנהל עוקב אחריו  (המנהל רואה כל מה שעושים במפעל)ומעיר לו ואז הוא חוזר מיד לעבוד.

הרגשות כתוצאה משחיקה בעבודה,עובדים הרבה זמן,חסרי מוטיבציה:

תשישות: חוסר כוחות עייפות – נוצר סדרך כלל מעבודה רוטינית.

תסכול: תחושה שנוצרת עקב אי התגשמות רצון צורך או דחף- העובד לא עושה את מה שהוא רוצה לעשות בעבודה

כעס: הוא רגש משני תגובה נפשית וגופנית לעצב פחד ו/או תסכול.כעס מופיע לעיתים קרובות יחד עם תחושת כאב וסבלו עם חוויה של פגיעה איום או סכנה. הכעס הוא רגש דומיננטי וטבעי והכעס מנהל את האדם

דיכאון: הוא מצב רפואי נפוץ המתאפיין בתקופות ממושכות של מצב רוח ירוד הערכה עצמית נמוכה מאוד ותחושות עזות של עצבות ויאוש .

מודל אפרת :

אירוע: כל אירוע שקורה בחיים. לדוגמא התקשרתי לחברה והיא לא ענתה.

פרשנות : צורת הפרשנות שלנו לאירוע שהתקיים. החברה שלי לא ענתה לי כי ה=אני לא מעניינת אותה יותר היא לא רוצה קשר איתי

רגש- מה הסיטואציה גורמת לנו להרכיש ואן אנחנו מנהלים בתוך הרגש או  הרגש מנהל אותנו.  הרגש בסיטואציה הזו היא עצבות.

תגובה: אנחנו בוחרים איך להגיב לסיטואציה לפי הפרשנות שלנו לאירוע . ניתן לפרש לשני הכיוונים . במקרה הזה להצתקשר שוב ולבדוק מדוע החברה לא ענתה לטלפון שלי.

דוגמא נוספת: מתמחה ברפואה ובעלה התחתנו לפני שנה . התורניות שלה היו באמצע השבוע והם נהגו להיפגש בסופי שבוע.

בכל יום שישי היה מגיע לארוחת ערב עם זר פרחים . בשישי אחד הגיע ללא זר הפרחים היא הרגישה נורא וירדו לה דמעות . כנשכנס להצקלח היא ישבה והתחיל הלחשוב כל מיני מחשבות שליליות על כך שלא הביא לה פרחים. ואז פתאום צלצול בדלת ושליח עם זר ענק הגיע. ועל הפתק היה כתוב לא ידעתי מי יגיע קודם אני או הזר. והיא פרצה בבכי כשבעלה יצא מהמקלחת ושאל מה קרה היא סיפרה לו.

אלברט אליאס 2007-1913 היה פסיכולוג יהודי אמריקאי מאהות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי ומפתח גישת הטיפול הרציונלי אמוטיבי. לדבריו המחשבות מתווכות בין הארוע לבין התגובה אליו. כלומר שליטה במחשבות מתווכות ושינוי שלהם יביאו לשינוי ברגש ללא צורך בשיוי באירוע עצמו שהוא בדרך כלל קבוע ואינו ניתן לשינוי.

לפי אליס המחשבה של הצריך היא אחת מארבע המחשבות שגורמות לכעס.

דוגמא: מחשבות קטסטרופה- מחשבות לא רציונליות המפרשות כל מצב כמוביל מיד לגרוע מכל (יעזבו אותי ישנאו אותי יפגעו בי.

מחשבות שפוגעות בהערכה עצמית – פרשנות אוטומטית של אירוע מסויים לתחושה  של כישלון כוללת וגינוי של כל האישיות . פרשנות של אני לא שווה אם לא הצלחתי במשימה כלשהיא.  והשאלה לאן המחשבות האלו יובילו.

מחשבות של לא יכול יותר , אני לא מסוגלת לסבול יותר, \ה בלתי נסבל , לא יכול עם האי נוחות/סבל סביבי ושלי.

לכעס יש תמיד סיבה אבל לא תמיד אנחנו יודעים איך לשלוט בכעס. לא תמיד אנחנו כועסים על משהוא מסויים. כי לפעמים מזפיק שמישהוא אומר משוהא שאנחנו מפרשים כביקורת וזה למעשה יושב על משהוא עמוק יותר ולא תמיד קשור.

הכעס משפיע על מוטיבציה , תפוקה בעבודה ועל האוירה בחברה. כשרואים את הבעת הפנים של אדםםכועס זה משפיע גם על סביבת שאר העובדים. הכעס מדביק אחרים בכעסים גם שאינם רלוונטיים להם.

צריך לזהות את הכעס על מנת שנוכל לשלוט בו.

דוגמא: ילד קטן קיבל שק מסמרים מאביו ואביו אמר לו בכל פעם שאתה מתפרץ וצועק על אנשים את החייב לתקוע מסמר בגדר שמקיפה את הבית. ביום הראשון תקע הילד 37 מסמרים בשני 35 ובשלישי 32 מסמרים.

בשבעות לאחר מכן ככל שהילד למד לשלוט בכעס מס המסמרים ירד עד שלמד לא להתםרץ בכללץ ואחר כל האבא אמר לילד שכל פעם שהוא מצליח להתגבר על הכעס שישלוף מסמר החוצה. הימים חלפו עד שלא נשארו מסמרים בגדר. הילד היגע לאביו וזיםר לו על כך האהא לקח את הילד ביד ואמר לו כל הכבוד למדת לשלוט בכעס וביק שממנו להסתכל על החורים בגדר . האב אמר לו שהגדר אף פעם לא תחזור להיות כמו שהית ה. כשאתה אומר מדברים מתוך כעס הם משאירים צלקות כמו החורים בגדר

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X