לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 2

zohar_o

zohar_o

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

שיעור מס’ 2- 22/2

נושא השיעור: לחץ

לחץ- יש לחץ נפשי ולחץ פיזי.סטרס, עקה.

מהו סטרס?

המונח החל להטמע לאחר מלחמת העולם הראשונה כשחיילים רבים סבלו ממשברים ואיבדו יכולת לחימה.

בתחילה חשבו שמדובר בהלם קרב אך הבינו שהחיילים מאבדים את המוטיבציה (הנעה) והיכולת להלחם ואז הבינו שמדובר בתופעה פסיכולוגית “תשישות קרב”. עם הזמן הבינו שהסטרס היא בעיה שקשורה לחיים בכלל ולא רק למלחמה: נישואין, קשיים או סכסוכים משפחתיים, אובדן, עבודה, לוחות זמנים וכו’.

הלחץ בחברה המודרנית:

בארץ, רמת הסטרס היא גבוהה מאוד ביחס למדינות אחרות: פיגועים, אינתיפאדה, מיתון, אבטלה, אלימות, לחץ בכבישים ועוד. בנוסף, חברה הישגית ומשתנה. ישנה ציפיה גדולה מאיתנו, מעצמנו, מבן הזוג, מהילדים, מההורים. כל אלה גורמים לסטרס קבוע ומתמשך. הטלפונים והעידן המודרני גם הם גורמים ללחץ- כל הזמן בודקים, מתעדכנים וחשופים. גם התקשורת מפעילה לחצים שבעבר יכולנו להמנע מהם. ככל שהחברה הופכת להיות מודרנית וטכנולוגית- רמת הסטרס עולה. היום רמת הסטרס היא גבוהה יותר ממה שהיה לפני 30 שנה. חייב ללמוד לשלוט בלחץ ובסטרס.

סטרס גורם לעייפות, מתח, לחץ, אי שקט פנימי ועוד.

אושר- מהשורש א.ש.ר- מהמילה לאשר. תלוי בנו. יש כאלו שדברים קטנים גורמים להם לאושר ויש כאלו ששום דבר לא גורם להם אושר.

גורמים סטטיסטים:

  • 75% מביקורים אצל רופא המשפחה נובעים במידה רבה מסטרס ולא רק מחלות ספציפיות.
  • אנשים בסטרס צפויים פי 5 להתקלב מאנשים רגועים. ישנם מקצועות יותר חשופים כמו עו”ד, מקצועות הבריאות ועוד.
  • 50% מהמחלות הן תוצאה ישירה או עקיפה של סטרס.

-הוצג סיפור על עובד (משה בן 36…)

איך עושים את זה?

-חשוב לדעת לשים גבולות לשעות עבודה (10 במקסימום)- יש גבול שאי אפשר לעבור. לכל אחד יש את השעות הפרודוקטיביות שלו, חשוב לדעת מהן השעות ה”טובות” של כל אחד. לא חייבים לעשות מעבר למה שאדם יכול ומסוגל.מגיע שלב שעובדים על אוטומט.

– לדעת להגיד “לא” כשלא מסוגלים ולא יכולים (כמובן שלא בכל מצב).

-לא להגיע למצבים של עומס יתר.

תיאורית הצרכים של מאסלו:

  • הדברים הבסיסיים/הצרכים הפיזיולוגים שבלעדיהם אין אפשרות להגיע למדרג הבא.למשל: נשימה, אוכל, שתיה, ביגוד , בית.
  • בטחון- בריאות, תעסוקה, רכוש, משפחה וחברים.
  • אהבה ושייכות- משפחה, חברות, אינטמיות, שייכות
  • הערכה עצמית- בטחון עצמי, הישגיות.
  • מימוש עצמי- מוסריות, יצירתיות, קבלה של האחר ויכולת מימוש הפוטנציאל.

השלבים בנויים כפרמידה כדי להמחיש את הסדר ואת אחוז המגיעים לכל שלב. אדם לא יכול מהבסיס לקפוץ למימוש העצמי- יש לעבור ולנצל כל שלב. לא כל האנשים מגיעים לשלב העליון- מימוש עצמי. כדי להגיע ולעלות כל שלב יש לשאוף ולשאוב מוטיבציה.

פירמידת הצרכים בהקשר התעסוקתי:

  • צרכים בסיסיים- תנאי ם פיזיים, שכר.
  • בטחון: קביעות/תנאים פנסיונים.
  • שייכות: תרבות ארגונית, משובים, אירועי חברה.
  • מעמד: הוקרה, קידום.
  • מימוש עצמי: לתרום מעבר להגדרת התפקיד.

לחץ יכול להיות חיובי- יכול לגרום להביא לתוצאות, למימוש- חשוב לדעת לנתב את הלחץ לחיוב. יש מקרים שאם אין לחץ זה מראה על משהו לא “חי”- עבודה חדשה, מבחן חשוב ועוד.

איך להשאר רגועים? הוצג סרטון ביו-טיוב.

יש סוגים שונים של לחצים. לחץ הופך למשמעותי כשהוא משפיע על החיים שלנו.

לחץ נפשי בעבודה-(הגדרה לפי לזרוס)- מאופיין כמצב אשר בו הדרישות שמקום העבודה מציב לעובד הן מעבר למשאבים של העובד ואי העמידה בדרישות עלולה לגרום לו נזק.

אדם צריך לשלוט על עצמו, לא לתת ללחץ לנהל אותו.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X