לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 2

miri ottolenghi

miri ottolenghi

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

מירי אוטולנגי 203576731

שיעור 2- לחץ ושחיקה

לחץ (עקה)- הלחץ בא לידי ביטוי כאשר משהו נמצא לא כשורה מבחינות שונות, מבחינה כלכלית,אישית, חברתית וכו. הצפיה שלנו היא להצליח ולהציב רף גבוה בכל תחום שהוא וברגע שאיננו עומדים ברף זה הלחץ גובר וקשה לנו להשתלט עליו דבר אשר יכול להוביל ללחץ דם גבוה ובעיות בריאותיות שונות ומועקה רבה.

לעיתים נותנים למקומות הללו להירגע- יוצאים לחופשות, מתנתקים מעט מהעבודה/זוגיות/משפחה תלוי איפה יושב הלחץ אך במהרה כאשר חוזרים לשיגרה הלחץ חוזר וכאילו לא יצאנו לשום חופשה ולא הרגענו את הלחץ.

המטרה היא לדעת לווסת את הלחץ- ככל שנדע איך להציב את הרף ונדע איך להציג את הדברים לפנינו ככה נהיה פחות בלחץ ובמילים אחרות נוכל לשלוט בלחץ.

אין זה מקרי כי יש קשר בין המילה אושר ללחץ- כדי שנהיה מאושרים יש למתן את הלחץ. השורש אושר מגיע מא.ש.ר , אני מאשר לעצמי על דבר מסויים שהוא האושר שלי באותו הרגע. אני מסכים עם זה שאני מאושר. אני קובע לעצמי מהו אושר בשבילי. לכן ברגע שנדע לשחרר ולשים את הדברים בפרופורציה, כך נדע לשלוט בלחץ ולשחרר ממנו כמו שמחליטים על מתי ואיך להיות מאושרים כך גם לגבי הלחץ.

 

מדרג הצרכים של מאסלו

תיאוריית הצרכים של אברהם מאסלו מתייחסת למניעים של האדם לאורך חייו, התיאוריה רלוונטית גם להנעה בעבודה. התיאורייה מדרגת את צרכי האדם בפירמידה של צרכים במדרג בסדר עולה. כשאדם מספיק ברמה מסוימת מדרג מסוים, הוא פנוי להגשמה של צורך גבוה.

רמה 1- צרכים פיזיולוגיים: הצורך לנשום, לשתות ולאכול, לסלק פסולת והפרשות, הצורך לישון, לווסת טמפ גוף וכו. רק לאחר מילוי הצרכים הביולוגיים מסוגל האדם למלא את הצרכים הנוספים. לדוג הצורך הבסיסי במשכורת עמ לקיים את העובד ומשפחתו.

רמה 2- הצורך בביטחון: ברמה זו האדם שואף לרגיעה ונוחות. כדי להשיג צורך זה, מנסה האדם להבין את העולם ולהפוך אותו למובן וצפוי. האדם מנסה עוד מינקותו למצוא סדר בעולם ועם התבגרותו הוא מאמץ לעצמו תפיסות עולם ופילוספיות חיים, שנועדו ליצור סדר בעולם. העדר סיפוק של צורך זה, יוצר חרדתיות ואף דיכאון. השגת צורכי הביטחון עשויה להתבטא ביומיום למשל בהשגת יציבות תעסוקתית ביתית משפחתית ועוד. היציבות בתחומי חיים שונים מאפשרת יכולת צפייה וניבוי מסוים של העתיד להתרחש, ויוצר תחושת ביטחון.

רמה 3- צורך השתייכות: צרכים חברתיים. צורך להיות מקובל,חלק מקבוצה, לאהוב ולהיות נאהב. בשלב הזה האדם לומד להכיר את עצמו ולגבש זהות עצמית. צורך זה בא לידי ביטוי רק כאשר שאר הצרכים הנמוכים באו לידי ביטוי. חסכים בשלב זה יכולים להביא לבדידות, חרדה חברתית ודיכאון.

רמה 4- צורך בהערכה חברתית: הצורך להרגיש מכובד עי אחרים, צורך לכבוד עצמי ולכבד אחרים. אלה יכולים למצוא ביטוי נדרך מעמד, הכרה חברתית, הערכה מצד הסביבה והכרה בעבודה. חסכים בשלב זה יכולים להוביל לערך עצמי ירוד ותסביכי נחיתות.

רמה 5- צורך במימוש עצמי: הצורך של האדם להשתמש בכישורים הייחודים לו כדי להגיע למימוש היכולת האישית הטמונה בו. זוהי הרמה הגבוה ביותר ועפי מאסלו לא רבים זוכים להגיע אליה.

 

 

 

עקרונות התיאוריה של מאסלו

השלבים בנויים בצורת פירמידה עמ להמחיש את סדר השלבים וגם להראות שאחוז האוכלוסיה שמגיע לכל שלב הולך וקטן. מניעי החסך משותפים לכל בני האדם והם כרוכים בסיפוק החסר בעזרת מקורות חיצוניים. מניעי הגדילה לעומת זאת, שונים מאדם לאדם כיוון שהם קשורים בהגשמת טבעו הייחודי של כל פרט. במצב זה אינו תלוי במקורות חיצוניים אלא שואב את הכוחות הפנימיים שבו.

אם צורך מסוים אינו מסופק, לא תהיה אפשרות להתקדם בשלב הבא בפרמידה ולפעול למימוש צרכים גבוה יותר.

בשלבים שונים בחיים עלולה להיווצר רגרסיה לאחד השלבים המוקדמים יותר. לדוג אדם שאיבד את ביתו בשיטפון יחזור לעיסוק צרכיו הבסיסיים.

 

פירמידת הצרכים בהקשר תעסוקתי

צרכים בסיסיים- תנאים פיזיים ושכר בסיס.

ביטחון- קביעות, תנאים פנסיוניים.

שייכות- תרבות ארגונית/משובים/אירועי חברה

מעמד- הוקרה/קידום

מימוש עצמי- לתרום מעבר להגדרת התפקיד

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X