לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 2

ronamunis

ronamunis

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

מפגש 22.2.21
הוצגו 2 סיטואציות שונות בהן 2 אנשים שונים מתנהגים אחרת, דוג: 2 סוכני חברת נעליים באפריקה ופיטורין.
הסיטואציה היא זהה, אך הפרשנות שלנו שונה.
וזה הקשר למודל אפר”ת, נקודת ההתערבות שלנו והשפעה על כל הסיטואציה היא בשלב הפרשנות של האירוע.
הוצגו 6 היגדים ודיון באם יש הסכמה אן דחייה שלהם.
“המחשבות של אליס” – פילוסוף, נקראות גם “המחשבות האוטומטיות” – כולנו נוטים לפתח מחשבות אשר מנהלות אותנו והן לא רציונליות, “עיוותי חשיבה” – אף אחד מההיגדים שהוצגו אינו רציונלי.
ח.מ.ץ – ראשי תיבות של חייב, מוכרח, צריך
יש לבער את החמץ נתוכנו כלומר יש להעדיף טרמינולוגיה מאפשרת וגמישה ולא של חיוב והכרחה.
תרגיל – כתיבת 3 מילים עם האות ג באופו המהיר ביותר . הרוב המוחץ כתבו עם ג פותחת, ולא באמצע המילה, רק 1 כתבה עם ג באמצע, מרגרינה. וזה נבע עקב הלחץ של למהר נכון, קיבעון מחשבתי, ומחשבה אוטומטית ועיוות חשיבה. רק אחת מכל הקבוצה עצרה לשאול האם מותר ג בכל מיקום במילה אך שירי לא התייחסה בכוונה לשאלה זו.
עיוותי חשיבה הם הטיות בחשיבה הגורמים לנו לפרשנות שגויה של המציאות ולתחושות והתנהגויות שליליות.
דוגמאות למחשבות אוטומטיות:
1. מחשבה דיכוטומית – שחור או לבן
2. ביעור ח.מ.ץ
3. הכללת יתר – “תמיד אכשל”, “הכל לא הולך לי”
4. מיקוד בשלילי בלבד- לא הצלחתי במשימה אחת בעבודה- אני לא מצליחה ולא עומדת במשימות.איך אוכל להתקדם?
5. פסילת החיובי – ניסיון להצטנע, להקטין. ניתן למנוע זאת ע”י אמירת תודה פשוטה ולהחמיא בחזרה.
6. ניבוי העתיד -“אין מצב שאצליח במבחן/ראיון”
7. האשמה עצמית ונטילת אחריות. “אשמתי שהצוות לא צלח את המשימה”

“המשא הכבד ביותר שאנו סוחבים הן המחשבות שבראשנו”
תרגיל הגומחה על היד – בכל פעם דל מחשבה אוטומטית למתוח הגומחה וכך לעקוב אחר מחשבות אלו.
חלון ג’ו הרי – המטרה היא להקטין את תחום העיוורון כמה שיותר ולהגדיל את התחום הגלוי וזאת ניתן להשיג ע”י משוב אפקטיבי הדורש רמה גבוהה של פתיחות. ככל שהתחום הגלוי יהיה רחב יוצר וגדול יותר מאחרים, נוכל ללדוב ולראות הדברים באופן טוב יותר.
תחום הלא נודע, זהו בעתם המתאימים מודע שלנו, בא לידי ביטוי בחלומות ובכתב היד שלנו.
*תרגיל – שיקוף המשפחה ע”י עיגולים. אני ציירתי 5 עיגולים מחוברים, אולימפיאדה.
התרגיל משקף את השקפת העולם שלנו על המשפחה הגרעינית שלנו. מומלץ לתת לבן הזוג גם לצייר ולכל אחד מבני המשפחה.

שחיקה עפי פיינס
תחושת לאות (תשישות) גופנית, רגשית ומנטלית הנגרמת מחמת לחץ מתמשך שאין לו מוצא וגורמת לפיתוח עמדות שליליות כלפי העבודה, הסביבה ואף לאדם כלפי עצמו.
ברגע שיש מוצא, האדם לא יישחק בעבודה למרות שמופעל עליו לחץ מתמשך, מוצר יכול להיות: מפגש משפחתי, מפגש חברתי, אימון.
המפגשים המשפחתיים והחברתיים מרי ים אותנו וגורמים לנו להרגיש פחות שחוקים.

שחיקה עפי פרוידנבר
מצב של עייפות והתרוקנות הכוחות הפיזיים והנפשיים. התבלטת כתוצאה מאיפה מוגזמת, להשיג ציפיות בלתי ריאליות.

בלחץ- יש היבט חיובי, כולנו צריכים מידה מסוימת של לחץ בעדי להניע אותנו לפעול.
בשחיקה אין דבר 1 שהוא חיובי. אחר שלילי בלבד.
“מי שיש לו ‘איזה למה’ שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל איך” (ניטשה)

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X