לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 2

Meravcohen

Meravcohen

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

לחץ נפשי/לחץ פיזי.

המילה stress נלקחה מעולם הפיזיקה. תוארה לראשונה במלחמת העולם הראשונה ולאחר מלחמת העולם השניה שמו לב כי חיילים רבים איבדו את המוטיבציה והיכולת להילחם. לאחר מכן קראו לזה תשישות קרב.

בעולם המודרני לחץ נגרם לדוגמה מפיגועים , אינתיפאדה, קורונה לחץ בכביש במשפחה ובנישואין. כל הזמן מצפים מאיתנו להצליח בכל בקריירה, בעבודה, זוגיות . עד השנים האחרונות התיחסו ללחץ כמשהוא שיחלוףאבל בגלל שהחברה לוחצת להישגים הרף עולה והלחץ עולה.

צריך ללמוד לחיות עם הלחץ אם נדע איך לשים דברים בפרופורציה נדע לשחרר את הלחץ.

75% מהביקורים אצל רופא המשפחה נגרמים מלחץ. אנשים בלחץ יפתחו פי 4.5 התקפי לב מאנשים רגועים.

50% מהמחלות הן תוצאה ישירה או עקיפה של סטרס.

ניתנה דוגמא על משה עובד במפעל בקו יצור.שעבודתו היתה מאוד נוחה עד שפותרו אנשים והלחץ עלה העובדים נדרשו להשקיע יותר זמן מעבר לשעות העבודה ,חשדנות ועוינות בין העובדים . האוירה במפעל הית העכורה . המשכורת שולמה בהתאם להספק. משה היה בתקופה של אי ודאות הגרמה לו לסטרס. כתוצאה מזה קם עייף לעבודה עישן ואכל יתר על המידההתקשה להירדם בלילות ולקום בבוקר לעבודה. לאחרונה התגלה אצלו גם לחץ דם.

לחץ מסוג זה גורם לחולי במחלות פיזיות ,לירידה בתפוקה בעבודה, להעדרות מהעבודה ונזק כספי ניכר למשק ולכלכלה.

פירמידת הצרכים של מאסלו:

מראה מה בני האדם צריכים כדי לחיות. כשאדם מספק ברמה מסויימת צורך מסויים הוא פנוי להגשמה של הצורך הגבוה הבא.

1.צרכים פיזיולוגיים: אויר לנשימה, אוכל , שתייה ,שינה, ביגוד , בית .כל הצרכים הביולוגים של האדם.

2. ביטחון : בריאות, תעסוקה , רכוש , משפחה וחברים. העדר של סעפוק זה גורם לחרדתיות ואף לדיכאון. מתבטא בחיי היום יום בהשגת יציבות תעסוקתית , ביתית ,משפחתית ועוד.

3. אהבה ושייכות: משפחה, חברות , אינטימיות , תחושת שייכות. הצורך להיות מקובל להיות חלק מקבוצה ,  לאהוב ולהיות נאהב.האדם לומד להכיר את עצמו ולגבש זהות עצמית. חסכים בשלב הזה יכולים להביא לבדידות , חרדה חברתית ודיכאון.

4. הערכה עצמית: ביטחון עצמי , הישגיות , תחושת כבוד , הצורך להיות יחודי.הצורך להיות מכובד על ידי אחרים . אלה יכולים למצוא ביטוי דרך מעמד , הכרה חברתית, הערכה מצד הסביבה והכרה בעבודה. חסכים בשלב זה יכולים להוביל לערך עצמי ירוד ותסביכי נחיתות.

5.. מימוש עצמי: מוסריות, יצירתיות, קבלה של האחר , ניסיון ויכולת לממש את הפוטנציאל הפנימי. זהו הצורך של האדם להישתמש בכישורים היחודיים לו כדי להגיע למימוש ביכולת האישית הטמונה בו. זוהי הרמה הגבוהה ביותר ועל פי מאסלו לא רבים זוכים להגיע אליה.

לפי הפירמידה רואים שאחוז האוכלוסיה בכל אחד מהשלבים הולך וקטן. מעטים מאוד מגיעים לשלב האחרון.

אם צורך מסויים אינו מסופק , לא תהיה אפשרות להתקדם בפירמידה ולפעול למישמוש צרכים גבוהים יותר.

מניעי החסך משותפים לכולם והם כרוכים בסיפור החסר על ידי מקורות חיצוניים . מניעי הגדילה לעומת זאת שונים מאדם לאדם מכיוון שהם תלויים בהגשמת טבעו היחודי של כל פרט. כדי לספקם אדם שואב מכוחותיו הפנימיים ואינו תלוי במקורות חיצוניים.

בשלבים מסויימים בחיים או בגלל אירועים חיצוניים יכולה להיתרחש רגרסיה לאחד השלבים המוקדמים יותר לדוגמא: אדם שאיבד בעקבות שיטפון את כל ביתו ואת כל רכושו יחזו רלעיסוק בצרכים הפיזיים שלו.

צריכים לעבור שלב שלב בפרמידה . אבל לא כל האנשים רצים להגיע לשלבים העליונים.

הפירמידה בהקשר התעסוקתי:

  1. צרכים בסיסיים: תנאים פזיים ושכר בסיס.
  2. בטחון : קביעות/ תנאים פנסיוניים.
  3. שייכות : תרבות אירגונית /משובים/אירועי חברה.
  4. מעמד: הוקרה וקידום.
  5. מימוש עצמי: לתרום מעבר להגדרת התפקיד. ככל שארצה יותר לעלות בפרמידה אשקיע יותר מאמצים ולפעמים זה יהיה כרוך גם בעלי הבמתח ובלחץ.                                                                                                    לחץ : 

יש לחץ נפשי ויש לחץ גופני.

הגדרת לחץ נפשי על פי לזרוס: לחץ בעבודה מאופיןן במצב אשר בו הדרישות שמקום העבודה מציב לעובד הן מעבר למשאבים של העובד . ואי עמדתו בדרישות עלולה לגרום לו לנזק .

יש 2 יסודות בהגדרה:

א. פער בין הדרישות שמציבה סביבת העובדה לבין יכולתו של העובד לסצען.

ב. הסיכון לעובד או הסנקציה שתינקט כלפיו (כאן אלמנט האיום) במידה ולא יבצע את הצפוי מממנו. אלמנט האיום יכול הליתבטא במזפר צורות החל מאיום על האדו או על הערכתו העצמית של העבוד וכלה בפגיעה בשכר או אפילו פיתורים ממש מאי עמידה בדרישות.

אם אדם מרגיש שהוא שולט במצב הלחץ לא מהווה לו איום. אם אין לו הרגשת של שליטה מצב שהוא מעבר לשליטתו הלחץ עלול לעורר אצלו משבר שעלול אף לסכן את בריאותו ולזה יהיהו גן הלשכות על התפקיד.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X