לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 5

Svetik macc

Svetik macc

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 5

סיכום השיעור

שיעור 5 15.03.21
אנחנו יכולים להתנהל ברוגע כל עוד שנסחוב על גבנו רק את העול של אותו יום. הלחץ נוצר כאשר אנחנו בוחרים לשאת גם את העול של אתמול. שלא לדבר על להוסיף את העול של מחר.
לחץ חיובי-שלילי
החוקר לזרוס הבחין בין שני סוגים:
חיובי: מניע את האדם להתמודדות פעילה, עמידה באתגר ופיתוח סגנון התמודדות.
-לחץ הבחינות
שלילי: מביא לחוסר אונים, שיתוק, דיכאון, חרדה.
לחץ נפשי של ספורטאים – חלק מהעולם הספורט
3 מודלים המסבירים את מושג הלחץ:
ישנם שלושה מודלים המסבירים את המושג לחץ :
1. מודל הגירויים
2. מודל התגובה
3. מודל האינטראקציה
1.מודל הגירויים: מגדיר לחץ עקב סיבות חיצוניות של עומס וחוסר שליטה/ אפשרות הבחירה והשליטה.
ואז יכולים להתנהל בדרך שמתאימה לנו בגירויים אני חושבת אם אני עושה או לא עושה.
מודל זה מתמקד בגירויים או תופעות סביבתיות היוצרות תגובות לחץ בקרב רוב בני האדם
עצמת לחץ גובהה תיווצר כאשר עוצמת בגירויים המלחיצים עולה , כמו תקופת האולימפיאדה ומשך הזמן שלהם התארך . להגיע ולהוכיח את כל מה שעשיתם כל הזמן למה התאמנתם.
לדוגמה :נינג’ה , יש אכזבה אבל מהר מאוד מנותב לנמשיך להתאמן ונחזור שנה הבאה. אנשים כאלה מלווים בטיפול פסיכולוגי ולומדים איך להתנהל ולקבל כישלונות ולא רק הצלחות כי יש יותר כישלונות מאשר הצלחות. עוברים תקופה לחוצה ויודעים שהסיכוי להצליח הוא לא הפסד כל מקום או שלב שהגעת אליו נתפס כהישג.
שניים מהגורמים להיווצרות מצב לחץ ע”פ מודל הגירויים:
1) קונפליקט= האדם נמצא במצב שבו אליו לבחור באפשרות אחת מבין שתיים או יותר.
כל קונפליקט יוצר לחץ
לפעמים הבחירה חיובית ולפעמים מהאמוציות בטן מוצלחות והראש פחות יעילות , הימור על החלטה. תמיד כל החלטה שניקח יהיה ע זה מחיר ולפעמים אומרים חבל שלא עשיתי כך וכך. בדרך כלל שמסתכלים על המקום השלילי מנתחים אותו. בחירה מתוך לחץ. המצב מאופיין בכך שהוא מפתיע מחייב תגובה לא רגילה והסתגלות לתנאים חדשים. כיוון שבחרתי והולך על פיו.
2) חוסר שליטה כמקור לחץ-תחושה השליטה / העדר היכולת שלנו להשפיע או לא להשפיע חוסר שליטה התחושה של חוסר יכולת להשפיע כמו למשך תנאי מזג אויר , תחרות שחיה והייתי צריך להחליט אם לעשות את המסלול במצב זה וקבלת ההחלטה לא באמת תלוי האדם או היכולת להחליט על זה , אם אין שליטה גורם ללחץ. מודעות לדבר מסוים רוגע וחוסר מודעות , חוסר ידע.

2. מודל התגובה: עוסק בתגובה בזמן הלחץ.. “מלחמה או מנוסה”
לחץ הוא מצב פנימי הבא לידי ביטוי אצל כולם . באותו רגע האם אני בוחרת כן או לא להתמודד עם המצב. אני מגיב באותו הרגע .
מלחמה או מנוסה – פיסיולוג אמריקאי קנון 1929 בני אדם מנגנון התמודדות במצבי חרום או מלחה או מנוסה FUGHT OR FLIGHT .
תגובות שונות של אנשים איך הם מתייחסים עם מצב הקורונה למשל.
למשל הנינג’ה – אלה שלא הצליחו בכל זאת המשיכו והגיעו לעונה שניה וניסו בכל זאת החליטו להמשיך ואחרים החליטו לוותר על זה , עד כמה אני יכול לשלוט בדברים. יחד עם זאת יש מקרים שאין לנו אפשרות לבחור ולפעמים זה יצליח /לא יצליח /פחות.

3. מודל האינטראקציה: חוסר איזון בין צרכי היחיד ויכולותיו מצד אחד, לבין דרישות הסביבה מצד שלי.
מצבים שונים מתפרשים באופן סובייקטיבי , לכן התגובות הן בהתאם וזה נעשה בשני אופנים:
מצבים שונים מתפרשים באופן סובייקטיבי לכן התגובות הן
1) הערכת “המצב המאיים” – האם הסיטואציה מאתגרת או מאיימת?
2) הערכת יכולת ההתמודדות – האם קיימת היכולת להתמודד עם הלחץ או שהמצב מאיים מדי ואין את הכלים להתמודדות?
יש אנשים שחוששים מכך ואז יש להם השפעות והדברים יכולים להיות סובייקטיביים וזה משפיע על איך אנחנו מתנהלים ומה אנחנו מרגישים זה אינדיבידואלי ולא חייבים לבוא לידי ביטוי כל
סימפטומים/תופעות הנלוות לכך. (לחץ דם , זיעה , כישלון וכו’)
חשוב לומר – לספורטאים ישנם מאמנים פסיכולוגים סוללת אנשים סביבם שבאמת תומך מלווה גורם לספורטאי לחשוב על מטרותיו לאן הוא שואף ויש כאלה שזה הדבר האחרון שהם רוצים להתמודד איתם.
תפיסת הלחץ תוביל לשתי תוצאות
כשהלחץ נתפס כחיובי = הביצוע יהיה טוב יותר והביצוע ישתפר ולכן הוא ישפר את הריכוז ויוביל לניצחון
כשהלחץ נתפס כשלילי = יגרום לקשיים בהתמודדויות בכלל ובמצבי תחרות
אם מצב זה ימשך זמן רב תהיה שחיקה גופנית ונפשית שמסתיים בפציעה ו/ נשירה .
– לבחור מחשבות

משפט/פתגם – ויליאמס ג’ניס,
“הנשק הטוב ביותר נגד הלחץ הוא היכולת שלנו לבחור במחשבה אחת על פני מחשבה אחרת”
לנו יש את היכולת לבחור לקבל החלטה לפעמים זה לטוב לפעמים לרע לפעמים מוציא מאתנו דברים טובים ולפעמים פחות .
אדם הניגש לראיון עבודה,
בשלב הראשון – יבצע איסוף מידע על המקום על הבוס על התכנים בהם החברה עוסקת וכן הלאה.
בשלב שני – יכין תכנית עבודה שתסייע לו להתמודד עם דרישות ראיון העבודה (יכול להיות באמצעות משחק תפקידים או באמצעות פתרון בעיות)
הדברים הללו מורידים את רמת הלחץ , אם להשוות את זה לבחינות , הרבה מאוד פעמים .
איך לומדים לבחינה , לקרא, למרקר, לסכם, לחשוב על מה השאלות שישאלו ולענות עליהן ואז לסכם וללמוד עם משהו להסביר והדברים מתבהרים יותר.
מחקר בבית חולים על אנשים שצריכים לעבור ניתוח
קבוצה 1 – פרטו להם הכל. עברו תהליך שהסבירו להם על כל המרכיבים כמה זמן מה תופעות הלוואי חומר ההרדמה.
קבוצה 2 – לא פרטו להם כלל, רק נאמר להם שהולכים לעבור ניתוח .
קבוצה 1 שקבלה פרוט חצי מהם לא בקשו תרופת הרגעה כי בעצם בגלל הידע היו יותר רגועים. ברגע שהחולים ידעו יותר וקבלו מידע גם עם הלחץ שהיה להם , הם הרגישו פחות לחוצים.
חיסון נגד לחצים – אסטרטגיית התמודדות זו מאמינה שאפשר לחסן בני אדם נפשית נגד מצבי לחץ
הרעיון הוא שאם אינו קורבן של הלחץ אלה משחק תפקיד פעיל בתגובה למצב הלחץ

התמודדות ממוקדת במצב

חיסון כנגד מצבי לחץ

הגדרה מחדש

רכישת מיומנויות ותרגול

שלב היישום
חוקר בשם דונלד מייכנבאום- הציע שיטה לחיסון נגד מצבי לחץ :
שלב 1-התמודדות ממוקדת במצב/בעיה , הגדרת הבעיה מחדש , התייחסות לבעיה (המצב המלחיץ) במונחים של המיומנויות הנדרשות.
אדם המגיע לראיון עבודה שמלחיץ אותו , יגדיר יחד עם המטפל את הבעיה המלחיצה במובן של המיומנות הנדרשת ממנו, למשך אדם חש כי הוא אינו אסרטיבי מספיק ולכן יתקשה להתמודד עם ראיון העבודה.
ברגע שנוכל להקשיב הקשבה אמתית לא נתמודד עם המצבים האלה של הלחץ .

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X