לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 5

Nieznano_t

Nieznano_t

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 5

סיכום השיעור

שיעור 5:
לזרוס הבחין בין שני סוגי לחץ:
1. לחץ חיובי: מניע את האדם להתמודדות פעילה, עמידה באתגר והתמודדות עם אתגרים שונים. הלחץ החיובי בדרך כלל יהיה זמני. דוגמא ללחץ חיובי הוא לחץ בו נתונים ספורטאים, שהוא חלק בלתי נפרד מהספורט, לחץ כזה הוא בדרך כלל אחד הדברים שמובילים להצלחה שלהם.
2. לחץ שלילי: מביא לחוסר אונים, שיתוק, דיכאון או חרדה. וגורם לנו לעשות טעויות ולא להתמודד עם הדברים.
לחץ יהיה חיובי כאשר הוא יהיה במינון מסויים, המינון האידאלי עבור כל אדם יהיה אינדיבידואלי.
קיימים 3 מודלים של לחץ:
1. מודל הגירויים: מודל זה מתמקד בגירויים סביבתיים, אירועים שגורמים לתגובות לחץ בקרב רוב בני האדם
עצמת לחץ גובהה תיווצר כאשר עוצמת בגירויים המלחיצים עולה. קונפליקט או חוסר שליטה על המצב עלולים לגרום להרגשה של לחץ.
2. מודל התגובה: עוסק בתגובות האדם בזמן לחץ. למשל תגובת ה- fight or flight.
3. מודל האינטראקציה: מודל המגדיר את הלחץ כחוסר איזון בין צרכי היחיד לבין דרישות הסביבה.
כשהלחץ נתפס כחיובי- יהיה שיפור בביצועים. כשהלחץ נתפס כשלילי- יגרום לקשיים בהתמודדות.
לחץ שלילי שיימשך לפרקי זמן ארוכים יגרום לשחיקה.
ניתן “לחסן” אנשים מפני לחץ ע”י מעיין הכנה מוקדמת.
השיטה של מייכנבאום לחיסון נגד מצבי לחץ:
שלב 1: התמודדות ממוקדת במצב/בעיה והגדרת הבעיה מחדש.
שלב 2: שלב רכישת מיומנות ותרגול – לימוד ותרגול מיומנויות של התמודדות המתאימות למצב
המלחיץ.
שלב 3: יישום המיומנויות והפעלת תגובות ההתמודדות במצבי לחץ.
ישנם מנגנונים, שיטות לא מודעות להורדת לחץ:
1. רציונליזציה- צורך לנמק את המצב, נתינת סיבה הגיונית לאירוע מסוים, לתרץ תקרית מסויימת תחת נימוק לכאורה הגיוני.
2. הכחשה- התעלמות מגורם הלחץ והתנהגות כאילו הוא אינו קיים.
3. הדחקה- שמירה של מידע מאיים ומעורר חרדה בחלק הלא מודע במוחנו, כלומר הפיכת
הבעיות ללא נגישות, בוחרים לא להתמודד עם הבעייה אלא להדחיק אותה.
4. אינטלקטואליזציה (שכלון)- מנגנון בו האדם מתייחס להיבטים האינטלקטואלים של האירוע
ומתעלם מההיבטים הרגשיים שלו, כלומר ניתוק רגשי מהסיטואציה.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X