לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 6

דורית בנקר

דורית בנקר

מתאמת שירות רפואי במכבי שרותי בריאות נשואה 2 גרה בחיפה

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 6

סיכום השיעור

קורס לחץ ושחיקה – שיעור מספר 6     22/3/21

כאשר נתקלים במצב של לחץ או שחיקה התוצאה שהאיזון שלנו מתערער

התמודדות שלילית: תפיסת מציאות מוטעית, חוסר יכולת לקבל או לבקש תמיכה , חוסר ידע לדרכי התמודדות

התוצאה: בעיה לא פתורה , חוסר שיווי משקל , משבר

התמודדות חיובית: תפיסה מציאותית (אפקטיבית או מקדמת של המציאות), יכולת לבקש ולקבל תמיכה , ידע ומודעות לדרכי התמודדות

התוצאה: פתרון הבעיה ,חזרה לאיזון , יציבות

גם אם אי אפשר לפתור את הבעיה , אפשר להתמודד בצורה טובה עם הסיטואציה

2 אסטרטגיות עיקריות להתמודדות

התמודדות תוך התמקדות במצב – אסרטיביות, ניהול זמן, גיוס עזרה ותמיכה , מעורבות אתגרית ומשמעות

התמודדות תוך התמקדות ברגשות- משאבים פיזיים , משאבים חברתיים , הבעת רגשות , גישה חיובית

אסרטיביות 

לפי מודל fight or flight ההתנהגויות האנושיות נעות על סקאלה שבצד האחד יש את הלחימה ובצד השני את הכניעה , כל התנהגות אנושית יכולה להיות ממוקמת על הרצף הזה .

ההתנהגות הפיזיולוגית שלנו היא אינסטקטיבית ובעצם מסייעת לנו לשרוד , המנגנונים הפיזיים שלנו מגיבים ורכשנו התנהגויות נוספות שבעצם מבטיחות את ההישרדות שלנו .

במצבי לחץ יש נטיה לאמץ התנהגות אגרסיבית – התנהגויות אלה מאופיינות ע”י ה כריש

מהצד השני יש התנהגות פסיבית – הביטויים להתנגות פסיבית אצל בני אדם : חוסר התמודדות, כניעה / בריחה – פסיביות אנושית מאופיינת ע”י ה סרדין 

אף אחת מהתנהגויות אלה אינה האסטרטגיה הרצויה , הן מייצגות 2 קצוות קיצוניות של רצף התנהגויות

דרך הביניים המוצעת הינה אסרטיביות

אסרטיביות מיצגת ע”י ה דולפין 

פירוש המילה אסרטיב – היא דעתן או תקיף

תקיף שונה מתוקפן – תקיף הוא מישהו שעומד על דעתו בתוקף ! אבל הוא לא פוגע באחר

לדולפין יש 3 תכונות בולטות: חוזק , חכם , ידידותי

שלושת התכונות האלה מאפיינים אסרטיביות

אגרסיביות (הכריש) ביטוי שטלתני או מתנשא של אדם כלפי אחרי, האגרסיביות מבטאת עמידת אדם על דעתו “על חשבונו” של מישהו אחר.

סגנון אגרסיבי מאופיין ב: יחס קר ומרוחק, גישה מתנשאת, שתלטנות, “חינוך” , אבדן שליטה רגשית, תוקפנות, חוסר אדיבות

פאסיביות (סרדין) מצב של העדר ביטוי לעצמיותו של האדם . פאסיביות מבטאת חוסר יכולת של אדם לעמוד על הזכויות שלו או עמידה בלתי יעילה וחלשה על זכויות אלה

ביטויים להתנהגות פאסיבית: כניעה וותרנות , ביטול עצמי וחוסר אונים , חוסר עמידה על זכויות / דעות, התנצלויות תדירות והתגוננות , מסרים לא מילוליים , שפופים.

אסרטיביות זו התנהגות נרכשת

גישה אסרטיבית: התנהגות העוזרת לנו להבהיר לאחרים בבהירות או בביטחון , מה המחשבות , הדעות הרגשות והצרכים שלנו ומבלי לפגוע בדרך כלשהי בהם או בזכויותיהם .-

התנהגות מניפולטיבית היא גם סוג של אגרסיביות (לדוגמא: לא צריך אני אסתדר לבד)

גישה אסרטיבית: תקיפות אך לא תוקפנות , יחס ותקשורת חיובית , שיתוף דו שיח , הצבת גבול תוך מתן כבוד, גישת WINWIN אדיבות והסברת פנים

פיתוח אסרטיביות אישית

שינוי המחשבות ממחשבות מעכבות למחשבות מקדמות- האם המחשבות שמנהלות אותי הן מחשבות שטובות לי ?

שינוי התנהגות: מודעות לדפוסים ישנים , לאן ארצה להגיע .

כדי לפתח את האסרטיביות שלנו לעיתים צריך לשנות את ההתנהגויות שלנו והשלב הראשון הוא קודם כל לזהות את המחשבות וההתנהגויות שלנו ולחשוב אם הן משרתות ואתנו

המאפיין אדם אסרטיבי:ממוקד במטרותיו , יודע את גבולותיו מתי לומר כן ומתי לא , מכיר בערכו ובערך אחרי , גמיש קשוב ונכון ללמוד מביע עצמו בצורה ברורה החלטית ונאותה , יודע את חוזקותיו וחולשותיו

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X