לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 6

sharonengel

sharonengel

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 6

סיכום השיעור

נושא השיעור התמודדות בשחיקה בתחום המערכת הארגונית והחברתית.

כאשר נתקלים באירוע המעורר לחץ או שחיקה אזי האיזון מתערער.
ישנם שני תרחישים כשהאיזון מופר –
1) התרחיש הראשון והפחות רצוי – כאשר אנו תופסים את המציאות בדרך לא אוביקטיבית ולא אפקטיבית. יחד עם חוסר יכולת לבקש/לקבל תמיכה ובשילוב עם חוסר ידע או חוסר בכלי התמודדות ,השילוב של הפרמטרים האלה יחד מביאים אותנו למצב שאנו לא יכולים להתמודד בצורה טובה עם מצב לחץ ושחיקה ומביא אותנו למצב משברי שעלול להביא איתו בעיות נוספות (בריאות וכד’).

2) התרחיש השני והחיובי – האיזון התערער ולנו יש את היכולת לבקש תמיכה ולקבל אותה וכלים להתמודדות עם לחץ ושחיקה יכולים לסייע לנו יחד להתמודד עם הבעיה ואף לפתור אותה.

החוכמה היא להתמודד בהצלחה עם בעיות שאינן ניתנות לפיתרון.

אסרטיביות כדרך להתמודדות עם מצבים מלחיצים או שוחקים –
אסרטיביות אינה מולדת אלא נרכשת ומשתכללת.
אנו נולדים עם אינסטינקטים חייתים המבטיחים את ההישרדות שלנו
בצד אחד של הסקאלה יש את ה FIGHT אגרסיביות – צעקות, בכי,איום, אלימות מילולית ופיזית. מיוצג ע”י הכריש
ובצד השני של הסקאלה יש את ה FLIGHT פאסיביות – חוסר התמודדות. מיוצג ע”י הסרדין
מומלצת דרך ביניים להתמודדות והיא האסרטיביות. מיוצגת ע”י הדולפין – חזק,חכם,ידידותי.

אסרטיבי = דעתן, תקיף . אדם העומד בתוקף על דעתו. לא תוקפן אלא תקיף.
מאפייני אדם אסרטיבי :
– ממוקד במטרותיו
– יודע את גבולותיו. מתי לומר “כן” ומתי לומר “לא”
– מכיר בערכו ובערך אחרים
– גמיש, קשוב ונכון ללמוד
– מביע עצמו בצורה ברורה, החלטית ונאותה
-יודע את חוזקותיו וחולשותיו.

תנאי לאסרטיביות – דימוי עצמי חיובי ושליטה רגשית.

מילים בהן  עדיף לא להשתמש בהתנהגות אסרטיבית :
לא, אתה לא מבין
תרשה לי להחליט, לא אתה
באמת מצטערת, בדר”כ אני לא עושה טעויות כאלה
קודם כל תורידי את הטונים
לא משנה, אני כבר אסתדר
סליחה, לא התכוונתי להפריע
למה אתה לא מקשיב לי

שפה חיובית ואסרטיבית :
דני, מצטערת שכך אתה מרגיש
בוא נוודא שהבנתי אותך נכון.   חזרה על מה שאומר הצד השני
מה שאתה אומר זה ש…..
ברצון הייתי עושה זאת….יחד עם זאת…..
לדעתי העניין הוא כזה…. כשרוצים להביע דעה שונה מהצד השני
אני מבינה מה שאתה אומר.

אגרסיביות הוא ביטוי שתלטני או מתנשא של אדם כלפי אחרים. יחס קר ומרוחק, גישה מתנשאת, שתלטנות, חינוך הסביבה, תוקפנות, חוסר אדיבות .
פאסיביות העדר ביטוי לעצמאותו של האדם. אדם המבטל עצמו. הפסיביות מבטאת חוסר יכולת של אדם לעמוד על זכויותיו או עמדה בלתי יעילה וחלשה על זכויות אלה. הביטויים יהיו כניעה וותרנות, התנצלות והתגוננות, שפופים.
אסרטיביות התנהגות העוזרת לנו להבהיר לאחרים בבהירות ובבטחון מה הם מחשבותינו/דעותינו/רגשותינו/צרכינו מבלי לפגוע בדרך כלשהי בהם או בזכויותיהם. הביטויים יהיו תקיפות אך לא תוקפנות, יחס ותקשורת חיובית, שיתוף ודו שיח, הצבת גבול מתוך כבוד, גישת WIN WIN , אדיבות והסברת פנים.

פיתוח אסרטיביות אישית
שינוי המחשבות : ממחשבות מעכבות למחשבות מקדמות. לזהות איזה מחשבות יש לי שלא עוזרות לי, לזהות מה מנהל אותי.
תרגיל הריבוע – לזהות מה המחשבה שמנהלת אותנו. איך המחשבות גורמות לנו לאמונה מסויימת שגורמת לנו להתנהגות מסויימת.
– שינוי ההתנהגות : מודעות לדפוסים ישנים. לזהות איזה דפוסים מנהלים אותי, איך אני מתמודד עם מצבים. לאן ארצה להגיע ? לאן אני שואף, לאן אני רוצה להגיע עם ההתנהגות שלי.

זכויות אסרטיביות
*הזכות לבקש מה שאנו רוצים
*הזכות להביע דעות, רגשות ורצונות
*הזכות לקבל החלטות עצמאיות ולהתמודד עם תוצאותיהן
*הזכות שלא לדעת ולא להבין
*הזכות להצליח ולהיות מאושר
*הזכות גם לטעות
*הזכות לשנות דעה
*הזכות לפרטיות
*הזכות להתנגד, לסרב, לא להסכים
*הזכות להשתנות ולההפך לאסרטיבי
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X