לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 6

Nieznano_t

Nieznano_t

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 6

סיכום השיעור

שיעור 6:
חלון ג’ו-הארי הוא מודל המתאר התנהגות בין אישית. המודל מחולק לארבעה ריבועים:
הריבוע הראשון: ידוע לי ידוע לזולת. התנהגות ותכונות אופי שלי שידועות לי וידועות גם לסביבה.
הריבוע השני: ידוע לי ולא ידוע לזולת. המידע ידוע רק לי ואני בוחרת שלא לחשוף אותו לסביבה.
הריבוע השלישי: לא ידוע לי אבל אחרים יודעים עליי.
הריבוע הרביעי: לא ידוע לאחרים עלי ולא יודע על עצמי.
החלון מאפשר לנו ללמוד על עצמנו באמצעות שיח עם הסביבה ולפתח מודעות עצמית גבוהה יותר.
המושג שחיקה הופיע בשיח הניהול כאשר השחיקה זוהתה כבעיה חברתית בייחוד של אנשים
שעובדים עם קהל. החל מאמצע שנות ה-70 חלה התעוררות ועיסוק במושג השחיקה גם בקרב אנשי אקדמיה ומחקר וכך נוצרו גישות, הגדרות וכלי מחקר שונים ומגוונים לבחינת התופעה.
שחיקה הינה מצב זמני או מתמשך של תשישות, דילול או אובדן של אנרגיות, משאבים וכוחות פיזיים, רגשיים, ונפשיים. מרחש בדר”כ כתוצאה ממתח ולחץ ממושכים במסגרת העבודה, עומס רגשי ודרישות גבוהות.
לפי הגדרה זו שחיקה אינה בעיה אישית או אישיותית של האדם העובד אלא תופעה מערכתית שבאה לידי ביטוי במגוון מקומות תעסוקה והיא ניתנת לשליטה ולויסות.
ארגונים רבים עדיין יוצאים מתוך נקודת הנחה שגויה שמיגור שחיקה והעלאת שביעות הרצון של עובדים הינם באחריותם המלאה של העובדים.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X