לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 6

navameir

navameir

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 6

סיכום השיעור

 

שעור 6

חזרה על שעור קודם.

ניתן להתמודד גם עם בעיות שלא ניתנות לפתרון.

התמודדות תוך התמקדות בארוע או המצב:

על ידי אסרטיביות  או מודל פייט או פלייט (הלחם או ברח)

לאירועים מעוררים לחץ:

הבנה ותפיסת המציאות – משנה את ההתנהגות,

יכולת לבקש ולקבל עזרה, ידע ומודעות לדרכי התמודדות מסיעים להתמודד ואף עוזרים לפתור את הבעיה.

שלושה סוגי התמודדות:

1.בריחה: כלומר בחירה בהתמודדות פאסיבית .

  1. 2. החזרת מלחמה, כלומר התמודדות אגרסיבית.
  2. התמודדות אסרטיבית שהיא תקיפות אבל לא תוקפנות- לעמוד על דעתנו בלי לפגוע בשני.(תקיף, דעתן)

פיתוח אסרטיביות אישית: מחשבות מקדמות לעומת מחשבות מעכבות. יש צורך לזהות מחשבות מעכבות על מנת לשנות דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות לא רצויים.

תרגיל: מטלות שונות, מהקל אל הקשה ואח”כ מטלה קלה. הסתבכות עם המטלה האחרונה בגלל שמצפים למטלה קשה יותר.

להראות איך הגישה לעניין משנה את התפיסה.

מודל של שלושה סוגי דגים :

הכריש – אגרסיביות.

הסרדין – פסיביות.

דולפין – אסרטיביות.

אדם אסרטיבי יביע את דעתו בלי לפחד, יבקש מה שהוא רוצה גם אם יש סיכוי שלא יקבל, יקבל החלטות עצמיות, מותר לו לא לדעת את הכול, מותר ורצוי להיות מאושר, מותר לטעות, מותר לשנות דאה, יש לו זכות לפרטיות, מותר לסרב ולא להסכים. מאפיינים של אדם אסרטיבי:  ממוקד מטרה, מודע למגבלותיו, מכיר את ערכו, גמיש וקשוב, עניו, מביע את עצמו בצורה ברורה, החלטית ונאותה ויודע את חולשותיו. הוא לא מתנצל כשמתחיל משפט. עברנו על רשימת משפטים שרק מחממים את האווירה ושהם תוקפנים ומניפולטיביים (לא להתחיל משפט ב”למה”) או ההפך משפטים שמראים על חולשה.

פסיביות ואגרסיביות התנהגויות מולדות, אך אסרטיביות היא התנהגות נרכשת שאדם יכול לבנות לעצמו, חלק מבטחון עצמי, בשלות ובגרות.

אסטרטגיה לרכישת אסרטיביות:  שינוי המחשבות ושינוי ההתנהגות.

חזרה והכנה למבחן.

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X