לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 10

Shirashapira

Shirashapira

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 10

סיכום השיעור

שיעור 10

כאשר מבצעים שאלונים של שחיקה, יש מדדים וכל מדד שבעצם יכול לעלות שם ניתן לראות אם יש שחיקה. בשאלון שחיקה שעושים בו שימוש במחקרים בעולם , כל מחקר שנתקל בו והציון הוא שלוש ומעלה זה מעיד על שחיקה גבוהה.

נראה דוגמאות לארגונים שיש בהם שחיקה.

פינס ואהרונסון מונים ארבעה גורמים לכל המקצועות השירות:

  1. עבודה עם אנשים הנוטים לעשות מעמסה נפשית כבדה לאורך תקופת זמן ממושכת.
  2. לעובדים יש תכונות אישיות מסוימות ומניעים מסוימים, אשר גרמו להם לבחור בעבודתם.
  3. כיוון חד צדדי מנותן השירות למקבלו.
  4. סיבות אשר מתמקדות באפקט השלילי של חיי האירגון על בעל המקצוע.

 

שחיקה בקרב המורים:

השחיקה מאוד גדולה מאחר ותחום עיסוק זה מורכב ומאתגר במיוחד.

מעבר לעובדה שכוללת הקניית מיומנות המורים מתבקשים להתמודד עם הרבה מאוד נושאים נוספים כמו – מעורבות ההורים היא גדולה כיום. הורה שכועס או רוצה לשאול שאלה לגבי ילדו, יכול לפנות ישירות למורה, יש בכך יתרונות אך מצד שני המורה גם צריך מנוחה ולא לקבל שיחות בכל רגע נתון.

  1. בדרך כלל הטלפונים הם קשים, השיח לא תמיד מכבד מצד ההורים למורים.
  2. התמודדות עם אלימות, הן מילולית והן פיזית. מערכת החינוך שלנו יש הרבה אירועים לא פשוטים מצד תלמידים או הורים .

היועצים וכל הצוות החינוכי עסוק עם הבעיות האלה. כיום יש רק יועצת בבית ספר והיא על כל בית הספר ואין לה מספיק זמן לטפל בכל הבעיות.

  1. קשר עם הקהילה, אחד הדברים שמשרד החינוך רוצה שיהיה , שהמורים יהפכו את בית הספר למקום קהילתי עם פעילויות לאחר הצהריים , סוג של מתנ”ס אבל זה לא עבד כי לא הייתה סבלנות לא להורים ולא למורים. קיימת כזו מדיניות אבל זה לא באמת בא לידי ביטוי.
  2. הצפיפות בכיתות מקשה על העברת השיעור. התפקיד של המורה היא בעיקר פדגוגית ולא ללמידה. וזה מביא לתסכול המורה. יש הרבה רמות בכיתה ויש פערים לימודיים ולכן זה קשה .
  3. נוצרו פערי לימודים מאוד גדולים בגלל הטכנולוגיה וזה מקשה גם על האוכלוסיות שאין להם את האמצעי לימוד הזה , כך שהם נותרים מאחור בחומר הלימודי.
  4. הערכה מגוונת מלווה בהתמודדות המורה .
  5. למורים יש הרבה עבודה ועשייה. הרפורמה והתמורה והאופק החדש לכאורה היה צריך לשדרג את מעמד המורים אבל בפועל זה לא ממש כך.
  6. שילוב -לתת שילוב לתלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות .

שיעור המורים שעוזבים את המקצוע תוך 5 שנים:

מתוך כלל מערכת החינוך אחד מתוך ארבעה עוזבים את מערכת החינות תוך חמש שנים.

בתיכון אחד מתוך שלושה, כלומר שהשחיקה בתיכון היא יותר גדולה .

שיעור המורים שעוזבים את המקצוע בתוך שלוש שנים:

29% גברים עוזבים 19% ונשים.

35% בני 40 ומעלה בתוך שלוש שנים עוזבים את מקצוע ההוראה לעומת 18% בני 29 ומטה שעוזבים.

24% בעלי תוראה שני עוזבים  תוך שלוש שנים , ותואר ראשון עזיבה של 17% בלבד.

שלוש שנים זה ממש התחלה ויש עזיבה , הדרישה מהמורים היא מאוד גדולה ויש מחסור גדול למורים.

יש מחסור גדול במורים למתמטיקה ויש הרבה מאוד תכוניות לתגמל צעירים שילכו למקצועות המתמטיקה. לעומת זאת היה מאוד קשה להשיג מורים בתחום הפיזיקה למשל.

שיחקה במשטרה:

השוטר הישראלי מתפקד בתנאי לחץ גבוהים, למעלה משליש מהשוטרים מדווחים על רמת לחץ גבוהה עד גבוהה מאוד.

במשטרה רמת השחיקה הממוצעת גבוהה מאוד מרמת השחיקה באוכלוסיה כולה. הלחץ מתבטא גם בצורה נפשית וגם גופנית.

למרות הלחץ הגבוהה, השוטרים דיווחו על שביעות רצון מעבודתם כי הם חשים כי עבודתם חשובה ותורמת לקהילה.

הגורמים לשחיקה בקרב השוטרים הם:

עייפות, אכזבה מאנשים והרגשה שנשבר לי.

הסימפטומים הגופנים שהם הרגישו בתגובה ללחץ: כאבי גב, עצבנות יתר וכאבי ראש.

לחץ ושחיקה ברפואה :

ציון השחיקה בסקר מקיף שנעשה בקרב עובדי מערכת הבריאות הינו גבוה, של 3.4.

בקרב המתמחים , הם הכי שחוקים ברפואה 4.3.

אצל הסטז’רים, 3.9.

מערכת הבריאות שלנו זקוקה להרבה מאוד תקציבים , כ”א , מחקרים ועוד.

בניית בתי חולים הרחבות והרבה דברים חשובים ונדרשים.

השחיקה היא גבוה מ- 0.3 וזה נחשב לגבוה בעולם וצריך לטפל בזה.

 

למה בעצם רופאים מתמחים הם בעצם הכי שחוקים?

כאשר רואים את המתמחים הם בדרך כלל צעירים תחילת דרכם וזה מאוד מקשה עליהם, יש להם הרבה תורנויות ואין להם זמן לשום דבר.

יש הרבה מאוד מתמחים שעוזבים באמצע ההתמחות ומשנים מסלול.

ואחריהם הסטז’רים, הם מבצעים שש תורנויות לחודש של כ 26 שעות כל אחת. ויותר וזה מקשה גם צעירים זקוקים לשעות שינה .

לדברי המתמחים, השחיקה שלהם היא תוצר של מערכת תובענית של אחריות בלתי נתפסת שעות עבודה בלתי אנושיות ומחסור של כ”א.

המצוקה של בתי החולים בכ”א לא אנושי.

תקופת ההתמחות התובענית מקבילה לתקופה של רצון להקים משפחה תא משפחתי והמשפחה והקריירה ולרוב נשים מוותרות על התמחות תובענית ופונות להתמחות פחות תובענית כי הן רוצות להקים משפחה יש מידה של ויתור וקושי לשלב בין השניים.

 

שחיקה לפי מקצוע:

עובדי מעבדה  עומדים על 3.4 לפי סקר שבוצע בשנה האחרונה.

חוקרים 3.2

פיזיותרפיסטים 3.2

רוקחים 3.8

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X