לחץ ושחיקה

סיכום שיעור 10

Zerah

Zerah

פרטי הסיכום

קורס: לחץ ושחיקה

מספר השיעור: 10

סיכום השיעור

שיעור  10

גליה זרח 321421299

חזרה:

לחץ חיובי לעומת לחץ שלילי. מה שמניע את הלחץ חיובי זה אנשים שרוצים להתמודד עם פעילות, אתגרים.. דד ליין.

לחץ שלילי מביא אותנו לדיכאון , שיתוק, פחד. הרבה פעמים כתוצאה מלחץ שלילי אנחנו יכולים ליפול.

 

סטרס

תאוריית הצרכים של מסלאו: בסיס הפיסיולוגי, ביטחון  בעבודה, אהבה ושייכות, הערכה עצמית, מימוש עצמי. לא כולם מגיעים למימוש עצמי, לא כולם שואפים לזה אפילו.

אי אפשר להתקדם לשלב הבא ..  ולפעמים יש בחיים שלבים שחוזרים אחורה, יורדים בשלבים.

 

שחיקה:

תחושות שמרגישים: תשישות, דיכאון, תסכול, חוסר ריכוז.

כשהעובד שחוק:  התפקוד יורד, הוא לא יעיל לא מתפקד, הרבה נעדרים, מצוננים.

כשמרגישם שחיקה.. כשבן אדם מזהה אצלו שחיקה הכי הרבה פונים למשפחה, אח”כ אנשים  חברים, חברים בעבודה, מנהל ישיר ,עזרה מקצועית

 

איך מרגיעים את הלחץ שלנו: ספורט, מדיטציה, טיפול תרופתי.

מודל אפרת ( מודל התנהגות)

אירוע פרשנות רגש תגובה

אנשים שנמצאים בלחץ יש להם פי 4.5 מחלות לב. רופאים המתמחים העיקר סובלים.

מה מונע מאתנו שחיקה: הבולט ביותר זה ההישגיות והצלחה.

 

שאלה פתוחה זה לחץ חיובי ושלילי

 

אנשים שנמצאים בתוך מערכת שוחקת

צוות רפואי, משטרה, מע’ החינוך, אנשי ההייטק ) שלא נדבר עליהם).

כשעושים שאלונים של שחיקה אז יש מדדים, כשיש ציון 3 ומעולה זה מהווה רעיה לכך שיש שחיקה.

 

פינס ואהרונסון מונים ארבעה גורמים לכל המקצועות השירות

 

עבודה עם אנשים מטילה לעיתים מעמסה נפשית.

1)      עבודה עם אנשים המטילה לעיתים מעמסה נפשית כבדה

2)   לעובדים יש תכונות אישיות מסוימות ומניעים מסויימים, אשר גרמו להם לבחור בעבודתם-  בעיקר אהבת אדם.

3)       כיוון חד צדדי מנותן השירות למקבל שלו

4)       קבןצת סיבות המתמקשת באפקט השלילי של חיי הארגון על בעל המקצוע.

השחיקה בקרב המורים:

מורים מתמודדים עם הרבה מאוד נושאים לבד:  היום יש מעורבות של מורים שהיא מאוד מאוד גדולה. הורה שהוא קצת כועס יש דרך ישירה למורה.

מורה שבשעות שונות לאורך כל היום פונים אליו גם עם צעקות ואיומים, כתיבה… זה לא נוח

מורים מתמודדים עם אלימות פיזית ומילולית במיוחד בחטיבת הביניים ( ילדים כבר לא קלים.. בתחילת גיל ההתבגרות).

קשר עם קהילה : למורים אין סובלנות לזה וגם להורים לא תמיד.

צפיפות בכיתות: התמודדות קשה גם עם פערים הלימודיים שיש בכיתה. בתקופת קורונה הפערים הלימודיים

שילוב של תלמידים  עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות.  הבעיה שלא תמיד מקבלים שעות נוספות לפעמים רק סייעת…

מתוך כלל מערכת החינוך אחד מתוך ארבעה עוזבים את מערכת החינות תוך חמש שנים.

בתיכון אחד מתוך שלושה כלומר שהשחיקה בתיכון היא יותר גדולה

ושיעור המורים שעוזבים את המקצוע בתוך שלוש שנים , גברים עוזבים 29% ונשים 19%

 

לחץ ושחיקה במשטרה

למלה משליש מדווחים על רמת לחץ גבוהה או גבוהה מאוד.

… רמת השחיקה הממוצעת של שוטרים עמדה על 3.05

 

 לחץ ושחיקה ברפואה :

סקר בעיקר במתמחים , הם הכי שחוקים ברפואה, יתכן שהסקר שבוצע בקורונה יתן התמקדות שונה כנראה.

מערכת הבריאות שלנו זקוקה להרבה מאוד תקציבים , כ”א , מחקרים ועוד.

בניית בתי חולים הרחבות והרבה דברים חשובים ונדרשים.

 

 

סקר אחרון של 2018:

שחיקה גבוהה מ 3.0 השתתפו יותר מ 40.000 עובדים. רמת השחיקה 3.4

רמתה שחיקה בקרב רופאים מתמחים היא 4.28

“גלה את חיזקתיך”  ספר שיש בו תפיסה מהפכנית לגבי הנושא עד כמה אנחנו מתרכזים בלחזק את החוזקות שלנו, או מתרכזים בחולשות שלנו.

חוזקה זה דבר שאנחנו מבצעים אותו קבוע כמעט על בסיס מושלם  ומצליחים להפיק ממנו את המרב שיש.

דוגמה לחוזקות: כוח, יצירתיות, סבלנות וסובלנות, חוזק נפשי, אמון עצמי ומשמעת עצמית.

חלוקת החוזקות לפי קבוצות:

יחסים:  אמפתיה, התייחסות, אחריות, תקשורת, אינדיבידואליזציה, כוללניות, הרמוניה

נעה עצמית: הסתגלות , אמון עצמי

השפעה:

חשיבה: שקול, אנליטי, מארגן, עתידני, הגינות, קלט, הגיית רעיונות, חיבור, למדן, אסטרטגי, אינטלקטואלית, הקשר.

 

 

אין בן אדם שאין לו חולשות. יש שאלה ברעיונות עבודה ששואלים מה הם החולשות שלך?

אם נחבר כמה חוזקות ביחד אנחנו יכולים להפיק הרבה מאוד דברים חיוביים.

 

המחקר מצליח לשקף ש..

לרובנו יש עדיין שתי הנחות ייסוד:

1)      כל אדם יכול להיות מוכשר כמעט בכל דבר.

2)       מרחב הצמיחה של  כל אדם הוא בתחום החולשות שלו.

 

ארגונים משקיעים את רוב הזמן בניסיון לשקם את מה שחסר.. לרוב אנשים משקיעים בחולשות. האנושות עוסקת בכפיתיות.

צעד ראשון להתנתק מהנחות ייסוד:

כשרונותיו של האדם ייחודיים לו

מרחב הצמיחה הגדול ביותר של כל אדם הוא בתחום החוזקות שלו.

 

חוזקה היא ביצוע קבוע וכמעט מושלם בפעילות כלשהי שאנחנו מבצעים.

החוזקה היא שילוב של.. כשרון ידע ומיומנות.

כשרונות משקפים את האופן שבו המוח שלנו מובנה

אנחנו מצפים לעשיה, אנחנו חשים דחף..

 

34 חוזקות..

 

 

 

 

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X