סיכום שיעור 24
- מחקר כמותי – מכוון להסביר תופעות, לפעמים תוך כדי חיפוש קשרים סיבתיים. העניין העיקרי הוא בתוצר (“כמה”), ואבן יסוד בחקירה היא אובייקטיביות, כלומר אי-תלות בין זהות החוקר לבין ממצאי המחקר.
- מחקר איכותני – פרשני ומגיב ומסייע לבטא התנסות או ידיעה אישית במרחב זמן של ההוויה האנושית. הפרשנות מבוססת על הנתונים, אך שואבת מעולמו הפרטי של החוקר: ניסיונו, חכמתו, השקפת עולמו וכדומה. העניין העיקרי הוא בתהליך (“איך”). המחקר האיכותני אינו מחייב אובייקטיביות ואי-תלות.
- מחקר אמפירי – מחקר המבוסס על איסוף נתונים מן האובייקט/על האובייקט שאותו אנו חוקרים באמצעות כלי מחקר.
- תוקף המחקר – בהתייחס למתודולוגיות המחקר השונות:
- תוקף (Validity) הוא המונח שמשתמשים בו לציון ‘ערך האמת’ במחקר כמותי. תוקף תוכן: האם המחקר בודק את מה שהוא אמור לבדוק.
- אמינות או היותו ראוי לאמון (trustworthiness) הוא המונח שמשתמשים בו לציון ‘ערך האמת’ במחקר איכותני.
- עקביות (Consistency) הוא המונח שמשתמשים בו לציון ‘ערך האמת’ במחקרי שיטות מעורבות (mixed-methods research).