מבוא להתנהות ארגונית

סיכום שיעור 1

inbar cohana

inbar cohana

פרטי הסיכום

קורס: מבוא להתנהות ארגונית

מספר השיעור: 1

סיכום השיעור

                            התנהגות ארגונית
                            שיעור 1 21.4.21

איך סביבה ארגונית עוזרת לארגון להיות אפקטיבי
סביבה ארגונית מחולקת לשניים: בתוך הארגון- סביבה צוות. מחוץ לארגון- לקוחות, ספקים. הסביבה מאוד משפיעה על כך ההארגון יהיה אפקטיבי יותר. חשוב שהסביבה תהייה סביבה נעימה, כאשר ישנה סביבה אנושית וסביבה פיזית. הסביבה הפיזית מאוד משפיעה על תוך הארגון ועל חוץ הארגון. אנו צריכים לשאוף שהסביבה תהייה חלק מהנוף האנושי ומהסביבה האנושית. ארגון עם סביבה טובה פיזית וסביבה אנושית טובה זה ארגון טוב.

ישנם 3 תהליכים בתוך הארגון:                                                      1. תהליך ברמת הפרט: איך מתנהג הפרט, האדם והיחיד.                  2. תהליך ברמת הקבוצה: מחלקות, צוות, קבוצה                              3. תהליך ברמת הארגון, המקרו.

ישנם 5 תיאוריות מרכזיות בתוך הארגון:
1. גישה סוציאלית: מדברת קודם כל על מעגלים. ישנם שלושה מעגלים מרכזיים:                                                                                   מעגל משפחה גרעינית: הורים ילדים.                                            מעגל משפחה מורכבת: הורים, ילדים, סבתות, סבים, בני דודים.     מעגל החברתי: ההשתייכות שלנו לתוך החברה. מתחיל בגן, אחר כך בביה”ס, צבא, לימודים, עבודה וכו… מעגל זה רחב וגדל עם הזמן.

בתוך הגישה הסוציאלית ישנם כמה תיאוריות מרכזיות: התיאוריה של מסלו- “סולם השלבים של מסלו” בצורת פרמידה, בפרמידה יש חמישה שלבים ואנו כבני אדם מטפסים במהלך השנים. השלב הראשון של הפרמידה: צרכים פיזיולוגים בסיסיים: אוכל, שתיה, חמצן, שינה. בשלב השני ביטחון אישי וביטחון כלכלי. בשלב השלישי: שיוך והשתייכות. בשלב הרביעי: ההוקרה, הכבוד והערכה. והשלב האחרון מימוש עצמי. אי אפשר להתקדם בין השלבים אם לא מסיימים שלב אחד. חייבים לסיים שלב על מנת לעבור לשלב הבא.                                               התיאוריה של הנעה- התיאוריה של דנסברג– לפיו 2 דברים מניעים אותנו בחיים. האחד זה פחד, מתחיל מגיל ינקות עד גיל מבוגר. הדבר השני זה תגמול, אנו לא נעשה שום דבר אם לא נקבל עליו תגמול. שני המרכיבים האלה הם ההנעה שלנו.

2. הגישה הפסיכולגית: מתייחסת לפרט בתוך הארגון ולתהליכי ההתקשרות. כאשר התקשורת היא הדבר המרכזי בתוך הארגון. ארגון לא יכול להתקיים ללא מוטיבציה. ארגון זה פרט ועוד פרט ועוד פרט… ולכל אחד יש את המרכיבים הפסיכולגיים שלו, כאשר אחד המימדים שמשפיעים על הארגון הוא המימד הפסיכולוגי.

3. הגישה הפוליטית: זו גישה מאוד מוכרת. גישה שאומרת שמקבלים תפקיד לא בגלל הכישורים והיכולת שלך אלא בגלל שאתה מקורב. בכל ארגון יש גם פוליטיקה. לפעמים הפוליטיקה היא הבסיס ונכנסת לתוך הארגון ולפעמים לא.

4. הגישה הניהולית: גישה הררכית על בסיס תהליכים, על פי החלטות וקבלת החלטות. כולנו מקבלים בכל רגע נתון החלטות, למשל מתי להתעורר בבוקר, מה לקנות בסופר וכדומה.

5. גישה כלכלית: מה כדי לייצר ומה כדי למכור, האם כדי לקנות הרבה ובאיזה מחיר.

ארגון טוב יכול לשלב בין כמה תאוריות.

התפתחות החשיבה הניהולית:                                                    יש כמה תיאוריות קלאסיות בתוך החשיבה הניהולית.
1. תיאוריה אירגונית קלאסי- מקס וובר. הוא טוען שהמבנה היעיל והטוב ביותר בתוך הארגון הוא מבנה הביריוקרטי. בתוך מבנה זה יש חוקים, תקנות, קידום וכו. יש חוקים בתוך הארגון, יש חלוקת עבודה, הירכייה ברורה ואי אפשר לעשות מה שרוצים. אם זאת, זו התיאוריה הנכונה לכל ארגון.
2. תיאורית הניהול המדעית- של טיילור. מדברת על שיקולים כלכלים. חלוקת העבודה היא ברורה לחלוטין. יש פיקוח צמוד על העובדים. ההתייחסות לעובד על בסיס התפוקה שלו ואם התפוקה לא מספיק טובה אז מפטרים את העובד כי אין צורך בו.
3. תיאורית יחסי אנוש- של מאיו. טוען שככל שאנחנו נתייחס יותר לעובד במה הרגשית, הפסיכולוגית ככה העובד יהיה יותר אפקטיבי. טען שלא רק התפוקה חשובה אלא קודם כל העובד. קודם להתייחס אל העובד כאל בן אדם. זו גישה הופכה לטייילור. במחקר שהיה ראו שהגישה של יחסי אנוש היא הנכונה והטובה לעובד. יחסי אמון ושיתוף גבוהים יותר במהלך העבודה, כך התפוקהתהייה גבוהה יותר.

בגלל שני התיאוריות ההפועות קמה התיאוריה הקלאסית שטענה שיש צורך לשלב בין שני התיאוריות המנוגדות.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X