מבוא למינהל ציבורי

סיכום שיעור 2

adieliya

adieliya

פרטי הסיכום

קורס: מבוא למינהל ציבורי

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

תפקיד המנהל בארגון :

דמות מרכזית בארגון. אמור לקבל החלטות באירגון.

ידע ומידע = בסיס להחלטה .

על המנהל מוטלת משימה מרכזית אחת והיא פועל יוצא לדעת ולהנהיג. להוביל את הארגון לקידום / שינוי .

תפקיד המנהל לממש את החזון של מי שהטילו ליו לעשות את התפקיד ובו בזמן לדאוג לזכויות ולהתפתחות המקצועית של העובדים.

מערכת יחסים של העובדים בתוך הארגון הוא ניהול של משאבי האנוש בתוך הארגון.

על המנהל מוטל תפקיד של גיוס , מיון, הכשרה, הערכה ותגמול, פיקוח , אחראי על השכר, אחראי על רווחת העובדים ועל נציגי העובדים.

הכל מתחיל ונגמר בניהול נכון.

כדי לשפר ביצועי הארגון, יש להפיק כמה שיותר מעובדיו.

התאוריה של מאיו מדברת על חיזוק העובד, מתן יחס טוב ( שיתוף בהחלטות , שכר הוגן, תנאים סוציאליים )

התאוריה של דנצברג דיברה על הנעה – פחד + תגמול – העובד מצפה שיתגמלו אותו בצורה הוגנת , שיתייחסו אליו. שיהיה חלק ושותף בתוך האירגון.

 

  1. שיתוף בקבלת החלטות – הגדלת מוטיבציה של העובד
  2. חשוב שיהיה איזון נכון בין ההשקעה בעובדים לבין מטרות החברה . העובד הוא בראש סדר העדיפויות.

הניהול הנכון הוא איזון בין הצרכים ומטרות הארגון לבין הצרכים של העובדים.

פעולה לקידום העובדים יקדם את הארגון

ופעולה לקידום הארגון יקדם את העובדים

 

מה משפיע על המוטיבציה :

  1. נובעת מהצורך לספק צורך : קיום, השתייכות וכו’ ( התאוריה של מאסלו )
  2. שביעות רצון מהעבודה , עניין מהעבודה
  3. תחושת הוגנות והגינות – לדוג’ שוויון בין גברים ונשים
  4. תוצאות , שכר לעמל, ההשקעה לא היתה לחינם והיה שווה את המאמץ
  5. מטרות בהירות וברות השגה
  6. אמונה של המנהל – אמונה בעובד, האצלת סמכויות, מתן דוגמא אישית

 

מנהל טוב :

  • נותן דוגמא אישית – מעניק דפוסי התנהגות טובים
  • ניהול זמן נכון – רישום דברים לביצוע- כדי לדעת מה לעשות / לתת סדר עדיפויות למשימות / לא לדחות

מטלות / לא לטפל במס’ משימות בו זמנית / לא להעמיס על עצמך יתר על המידה.

קודם מטרות ואח”כ משימות ( עדיף ארוכות טווח ) / מינימליזם – אי אפשר להספיק את הכל , על מה ניתן לוותר / ניהול המצב הרגשי – רצוי מצב שלו ועוצמתי / בניית הרגלים

  • האצלת סמכויות תוך שיתוף פי=עולה ונטילת אחריות

מעורבות העובדים – ככל שהם יהיו מעורבים ( עד גבול מסוים) יש הזדהות עם מקום העבודה התפוקה עולה.

  • בעל תקשורת טובה
  • יודע לנהל מו”מ
  • יודע לנהל קונפליקטים ולפתור אותם.
  • יודע לקבל החלטות בצורה נכונה – הוא צריך להיות מחויב מאחורי החלטתו , לתת לעובדים את הכלים

המתאימים כדי להצליח.

  • להציב יעדים ברי השגה

 

הדרכים להשגה :

  • מנהל בעל יכולת הקשבה
  • מנהל בעל יושרה ובעל אמינות
  • מנהל צריך לדעת לתת מילה טובה , לתת תגמול ( קידום, עובד מצטיין , סמינרים)

 

ניהול נכון :

  • ליצור גאוות יחידה – שייכות, שותפות
  • ליצור רעיונות חדשניים – לא לדרוך במקום
  • יודע לזהות בעיות, להתמודד ולפתור בעיות
  • הפתעה לטובה – יצירת מסיבות וכנסים שגורמים לשייכות ולמעורבות

 

כללים בניהול נכון –אל תעשה :

  • לא להגיע ממקום של כוחניות ואגו – יוצר פחד ולא הערכה
  • לא לעשות שינויים גדולים ומשמעותיים בבת אחת – לא למהר, לחשוב טוב לפני
  • לצאת אל השטח, להכיר את העבודה ואת העובדים
  • לא לכפות – דברים צריכים להיעשות בהבנה ואמונה
  • למידה מטעויות , שלו ושל האחרים. לדעת להודות בטעויות
  • לא צריך להיות חבר – צריך להיות בן אדם
  • לא להוציא תסכול על אחרים

 

כללים בניהול נכון – עשה:

  • להיות סובלני
  • לדבר עם העובדים בגובה העיניים
  • ידע ומידע זה כוח
  • להיות שותף פעיל עם העובדים- להיות חלק מהם
  • להקשיב – בתנאי שההקשבה אפקטיבית ולא לצאת לידי חובה
  • אופטימי
  • להיות בטוח בעצמו ובעובדים שלו

 

 

איך מעבירים משימות לעובדים :

  • הצגת מטרה
  • תוצאה רצויה
  • הגדרת גבולות הגזרה ( תקציב, לוח זמנים )
  • שיתוף שלבי פעולה, בניית תכנית עבודה
  • הגדרת צמתי עדכון והתייעצות
  • מתן טיפים , בקרה של טעויות, פירגון בהצלחה

 

העברת ביקור

תפקיד המנהל בארגון :

דמות מרכזית בארגון. אמור לקבל החלטות באירגון.

ידע ומידע = בסיס להחלטה .

על המנהל מוטלת משימה מרכזית אחת והיא פועל יוצא לדעת ולהנהיג. להוביל את הארגון לקידום / שינוי .

תפקיד המנהל לממש את החזון של מי שהטילו ליו לעשות את התפקיד ובו בזמן לדאוג לזכויות ולהתפתחות המקצועית של העובדים.

מערכת יחסים של העובדים בתוך הארגון הוא ניהול של משאבי האנוש בתוך הארגון.

על המנהל מוטל תפקיד של גיוס , מיון, הכשרה, הערכה ותגמול, פיקוח , אחראי על השכר, אחראי על רווחת העובדים ועל נציגי העובדים.

הכל מתחיל ונגמר בניהול נכון.

כדי לשפר ביצועי הארגון, יש להפיק כמה שיותר מעובדיו.

התאוריה של מאיו מדברת על חיזוק העובד, מתן יחס טוב ( שיתוף בהחלטות , שכר הוגן, תנאים סוציאליים )

התאוריה של דנצברג דיברה על הנעה – פחד + תגמול – העובד מצפה שיתגמלו אותו בצורה הוגנת , שיתייחסו אליו. שיהיה חלק ושותף בתוך האירגון.

 

  1. שיתוף בקבלת החלטות – הגדלת מוטיבציה של העובד
  2. חשוב שיהיה איזון נכון בין ההשקעה בעובדים לבין מטרות החברה . העובד הוא בראש סדר העדיפויות.

הניהול הנכון הוא איזון בין הצרכים ומטרות הארגון לבין הצרכים של העובדים.

פעולה לקידום העובדים יקדם את הארגון

ופעולה לקידום הארגון יקדם את העובדים

 

מה משפיע על המוטיבציה :

  1. נובעת מהצורך לספק צורך : קיום, השתייכות וכו’ ( התאוריה של מאסלו )
  2. שביעות רצון מהעבודה , עניין מהעבודה
  3. תחושת הוגנות והגינות – לדוג’ שוויון בין גברים ונשים
  4. תוצאות , שכר לעמל, ההשקעה לא היתה לחינם והיה שווה את המאמץ
  5. מטרות בהירות וברות השגה
  6. אמונה של המנהל – אמונה בעובד, האצלת סמכויות, מתן דוגמא אישית

 

מנהל טוב :

  • נותן דוגמא אישית – מעניק דפוסי התנהגות טובים
  • ניהול זמן נכון – רישום דברים לביצוע- כדי לדעת מה לעשות / לתת סדר עדיפויות למשימות / לא לדחות

מטלות / לא לטפל במס’ משימות בו זמנית / לא להעמיס על עצמך יתר על המידה.

קודם מטרות ואח”כ משימות ( עדיף ארוכות טווח ) / מינימליזם – אי אפשר להספיק את הכל , על מה ניתן לוותר / ניהול המצב הרגשי – רצוי מצב שלו ועוצמתי / בניית הרגלים

  • האצלת סמכויות תוך שיתוף פי=עולה ונטילת אחריות

מעורבות העובדים – ככל שהם יהיו מעורבים ( עד גבול מסוים) יש הזדהות עם מקום העבודה התפוקה עולה.

  • בעל תקשורת טובה
  • יודע לנהל מו”מ
  • יודע לנהל קונפליקטים ולפתור אותם.
  • יודע לקבל החלטות בצורה נכונה – הוא צריך להיות מחויב מאחורי החלטתו , לתת לעובדים את הכלים

המתאימים כדי להצליח.

  • להציב יעדים ברי השגה

 

הדרכים להשגה :

  • מנהל בעל יכולת הקשבה
  • מנהל בעל יושרה ובעל אמינות
  • מנהל צריך לדעת לתת מילה טובה , לתת תגמול ( קידום, עובד מצטיין , סמינרים)

 

ניהול נכון :

  • ליצור גאוות יחידה – שייכות, שותפות
  • ליצור רעיונות חדשניים – לא לדרוך במקום
  • יודע לזהות בעיות, להתמודד ולפתור בעיות
  • הפתעה לטובה – יצירת מסיבות וכנסים שגורמים לשייכות ולמעורבות

 

כללים בניהול נכון –אל תעשה :

  • לא להגיע ממקום של כוחניות ואגו – יוצר פחד ולא הערכה
  • לא לעשות שינויים גדולים ומשמעותיים בבת אחת – לא למהר, לחשוב טוב לפני
  • לצאת אל השטח, להכיר את העבודה ואת העובדים
  • לא לכפות – דברים צריכים להיעשות בהבנה ואמונה
  • למידה מטעויות , שלו ושל האחרים. לדעת להודות בטעויות
  • לא צריך להיות חבר – צריך להיות בן אדם
  • לא להוציא תסכול על אחרים

 

כללים בניהול נכון – עשה:

  • להיות סובלני
  • לדבר עם העובדים בגובה העיניים
  • ידע ומידע זה כוח
  • להיות שותף פעיל עם העובדים- להיות חלק מהם
  • להקשיב – בתנאי שההקשבה אפקטיבית ולא לצאת לידי חובה
  • אופטימי
  • להיות בטוח בעצמו ובעובדים שלו

 

 

איך מעבירים משימות לעובדים :

  • הצגת מטרה
  • תוצאה רצויה
  • הגדרת גבולות הגזרה ( תקציב, לוח זמנים )
  • שיתוף שלבי פעולה, בניית תכנית עבודה
  • הגדרת צמתי עדכון והתייעצות
  • מתן טיפים , בקרה של טעויות, פירגון בהצלחה

 

העברת ביקורת / פירגון :

  1. עיקרון הרלוונטיות – קשור לעבודה של העובד
  2. עיקריות המיידיות – סמוך למקרה
  3. עיקרון הספציפיות – לא להיות כלליים, לפרט

 

הלכה למעשה , איך עושים את זה ?

  1. מה הסיטואציה ? מה ראיתי ….
  2. מה היתה ההתנהגות?
  3. מה היתה ההשפעה של המעשה?

ת / פירגון :

  1. עיקרון הרלוונטיות – קשור לעבודה של העובד
  2. עיקריות המיידיות – סמוך למקרה
  3. עיקרון הספציפיות – לא להיות כלליים, לפרט

 

הלכה למעשה , איך עושים את זה ?

  1. מה הסיטואציה ? מה ראיתי ….
  2. מה היתה ההתנהגות?
  3. מה היתה ההשפעה של המעשה?

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X