מבוא למינהל ציבורי

סיכום שיעור 7

adieliya

adieliya

פרטי הסיכום

קורס: מבוא למינהל ציבורי

מספר השיעור: 7

סיכום השיעור

תהליך קבלת החלטות

  1. איסוף נתונים – הבסיס
  2. עיבוד הנתונים
  3. גיבוש החלופות – חשוב שתהיינה כמה חלופות , כדי לבחור את הטובה יותר

בחינת יתרונות וחסרונות

  1. שקילת החלופות
  2. בחירת החלופה הטובה ביותר

 

חשוב לקבל החלטות כאשר :

אנחנו רגועים  – לא לקבל החלטות תחת לחץ ( במצב הזה  38% מההחלטות מוטעות )

 

לאחר קבלת ההחלטה – המפתח להצלחה בקבלת החלטות :

  1. לא להסתכל לאחור
  2. להתחיל לפעול
  3. לקיחת אחריות
  4. להעיז
  5. למידה מכישלונות

 

עשרת הדברות בקבלת החלטות

  1. לעשות טבלת חסרונות ויתרונות לחלופות (בעד / נגד)
  2. הכרת החוזקות של כל החלטה המוצעת – לדעת לעבוד מהראש ולא מהרגש
  3. להתייעץ עם אנשי מקצוע שמבינים בדבר – ללמוד מניסיון של אחרים
  4. מקבל ההחלטה צריך להיות במרכז – לא לתת לאחרים מאחר וההחלטה נוגעת רק לנו
  5. לא לפחד לטעות – לומדים מטעויות
  6. לא להסס להקשיב לתחושות בטן ( לדעת לשלב את הרגש עם השכל )
  7. לא למהר להחליט – לא להיות פזיזים
  8. הערכה וצמצום חלופות לשתים שלוש – עושה את ההחלטה קלה יותר
  9. תמיד להסתכל קדימה
  10. לא להשתמש “בדיעבד” – האויב הכי גדול – מה שהוחלט הוחלט ! להיות שלמים עם ההחלטה שהתקבלה.

 

השפעה על קבלת החלטות :

  • מצב רוח, רעב
  • אי ודאות
  • ניסיון לא טוב מהעבר – על בסיס חוויות ורקע מהעבר
  • ביטחון עצמי
  • טראומה מהעבר
  • חרדות – פחד מאיך יתפסו אותנו
  • חוסר ניסיון

 

 טיפול בהתנגדויות :

  • הבעת התנגדות מעידה על אכפתיות , על כוונות
  • התנגדות היא טקטיקה לשיפור מו”מ , תוספת שכר וכו’
  • ליצור קרבה – יוצר אמון , כשיודעים את הסיבה להתנגדות – יודעים כיצד לטפל בה
  • צמצום התנגדויות – אוירה טובה , שפת גוף
  • יצירת ויכוח מיותר עם הלקוח
  • ניצחון בוויכוח אבל הפסדת העסקה – צריך לדעת להיות שחקן
  • הקשבה – בסיסי לקבלת החלטות

 

קבלת החלטות בקבוצה : ע”י משאל עם לדוגמא , הרכב בבימ”ש

קבלת החלטות על פי רוב  – למשל באו”ם, בחירת ראש העיר

קבלת החלטות על פי נציג מוסמך – ועד , שגריר באו”ם

קבלת החלטות בקונצנסוז – 5 מעצמות בעלות זכות וטו על החלטות שמתקבלות באו”ם על פי רוב

 

תאוריה של מקרגו

X – אדם לא אוהב לעבוד, עצלן שמחפש תירוצים , בא לקבל שכר

Y– אחד שאוהב לעבוד, רוצה לעבוד ולהביא לשינוים ולהתקדמות

 

מנהיגות וניהול נכון

טיילור – מדעי – המכונה במרכז

מאיו – האדם במרכז – “תאוריית יחסי האנוש”

שילוב של השניים – ניהול קלאסי ( ובר – ביוקרטית )

 

6 סגנונות ניהול :

  1. אוטוקרט – מקבל החלטות לבד .
  2. מייעץ – עידוד משוב להנהלה . החלטות מתקבלות תוך לקיחה בחשבון את העובדים וההנהלה.
  3. המשכנע
  4. הדמוקרט – תקשורת טובה , יעילה, גבוהה, נוטה להתייעץ, לשאול. חשוב לו מאוד מה חושבים האחרים
  5. הכאותי – סגנון מודרני , המהירות והזריזות במרכז. העובדים שותפים להחלטות. הם בעלי כוח רב בקבלת ההחלטות.
  6. לא מתערב – שאחרים יחליטו .אני אתמוך אבל ההחלטה אינה שלי .

 

סוגי מנהלים

  1. הבוס הענייני – ממוקד במשימות , לא מעניין אותו העובדים. מה שחשוב לו זה התוצאות
  2. הבוס הממריץ – אופטימי מטבעו, מלא אנרגיה, בעל אישיות קורנת , אינו אוהב שגרה, בעל תגובה מהירה, דעתן, אוהב פרויקטים חדשים ומאבד עניין בפרטים הקטנים
  3. הבוס הדייקן – מעריך איכות , דיוק בעבודה, מאורגן ומסודר, מעוניין לדעת, לשמוע
  4. הבוס ההרמוני – בעל מערכות יחסים יציבות, רוצה לראות בתוך הארגון אנים מוצלחים ומאושרים, נוטה להתייעץ, עבודת צוות, אכפתי, לא מתלהב משינויים

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X