מבוא למנהל ציבורי

סיכום שיעור 7

oshrit-za

oshrit-za

פרטי הסיכום

קורס: מבוא למנהל ציבורי

מספר השיעור: 7

סיכום השיעור

שלבים בקבלת החלטות:

1. איסוף נתונים
2. תהליך עיבוד הנתונים
3. גיבוש חלופות
4. שקילת החלופות
5. בחירה.

השפעות על קבלת החלטות:

  1. אי וודאות – מול הלא נודע, מול מי ואיך.
  2. חוסר ביטחון עצמי – כשאין בטחון ואתה לא בטוח בעצמך אץה ךא מקל החלטות ואם מקבלים החלטות חלקן לא טובות.
  3. קבלת החלטות על בסיס חוויות ועל בסיס העבר.
  4. קבלת החלטות ממצב טראומתי .
  5. חרדה גורמת להימנע מקבלת החלטות .
  6. יש החלטות שמקבלים לבד או ע”י קבוצה (דוגמא משאל עם).

10 הדיברות לקבלת החלטות נכונות:

  1. בכל החלטה לעשות טור של בעד ונגד – למה צריך להחליט ולמה אסור לי להחליט כך.
  2. הכרת החוזקות – צריך לדעת לעבוד מהראש ולא מהלב, לא מהרגש, כי הרגש יכול להשתנות.
  3. להתייעץ עם אנשי מקצוע שמבינים בדבר.
  4. בכל קבלת החלטה מי שצריך להיות במרכז – זה אתם. אל תכניסו את האחרים במרכז, זה בשבילכם ולא בשבילם.
  5. לא לפחד לטעות, מטעויות לומדים לטעות זה אנושי.
  6. להקשיב לתחושות בטן
  7. קחו את הזמן אל תמהרו, כשאתם מתלבטים אל תמהרו להחליט. שנו על זה. אל תהיו פזיזים מידי.
  8. הערכת חלופות – צמצום האפשרויות לעד 4 ואז ההחלטה תהיה הרבה יותר חכמה וקלה.
  9. תמיד תסתכלו קדימה – אף פעם לא להתחרט על העבר.
  10. בדיעבד – זה האויב הכי גדול, זה לא חוכמה כי מצטבר מידע וידע.

קבלת החלטה – טיפול בהתנגדויות:

  1. לכל החלטה יהיו התנגדויות, זה דבר טבעי.
  2. לרוב התנגדות מובילה לשיפור – שיפור במוצר, שיפור בתפקיד.
  3. חוסר וודאות גורם להתנגדות.
  4. ככל שיש יותר קרבה וככל שאתה יותר אמיץ ואפשר לסמוך עליך, כך יהיו פחות התנגדויות.
  5. צמצמו התנגדויות.
  6. מחיר – לרוב המחיר הוא הבעיה אבל לפעמים שווה לשלם בעבור איכות.
  7. ויכוחים – לפעמים אנחנו מנצחים בוויכוח ומפסיקים בעסקה.
  8. הקשבה לצד השני – בהקשבה אתה מגלה מידע על העבודה ועל הסביבה האנושית.
  9. צריך לזהות את הסיבה להתנגדות
  10. מוטיבציה – צריך מוטיבציה לביצוע ההחלטה
  11. אחד הדברים החשובים הוא לשלב את כל המרכיבים: רציונל, רגש ואינטואיציה.

קבלת החלטות נכונה:
לדעת להציב את כל האפשרויות ולבחור ביניהם את האפשרות הטובה ביותר. מדובר
בתהליך בחירה מתוך מספר אפשרויות.

קבלת ההחלטות על ידי  אדם יחיד המנהיג או המנהל, ע”י קבוצת אנשים (כמו
ועד בית או ממשלה או מועצת מנהלים).
בכל ההחלטה  יש מנגנון פיזיולוגי ומנגנון רגשי.
קבלת החלטות בקבוצות:

1. באופן דמוקרטי על פי רוב (בחירות לכנסת/משעל עם).
2. הרוב מכריע בקבלת החלטה.
3. עפ”י משקל (בעלי מניות) .
4. מתו זכות וטו (באו”ם)
5. נציג מוסמך (שגריר באו”ם או יו”ר ועד עובדים).
6. קבלת החלטה של פה אחד ( שופטים בביהמ”ש).

אל תעשה:
1. אל תגיע ממקום של כוחניות ואגו.
2. אל תעשו שינויים פזיזים.
3. מנהל טוב זה אחד שלא מתבודד לו בחדר אלא מסתובב ומכיר את האנשים ואת
העבודה מקרוב.
4. תלמד מהטעויות – רצוי משל אחרים (הפקת לקחים).
5. אל תבהל מפרצופים לא נעימים.
6. כמנהל – לא צריך להיות חבר, רק להיות בן אדם.
7 אל תוציא את התסכולים על העובדים/צוות.

סגנונות ניהול:
1. האוטוקרט – מקבל החלטות לבד. הוא עושה את השיקולים שלו ובסופו של דבר
ההחלטה היא שלו.
2. מייעץ- המנהל מעודד משוב להנהלה וההחלטות מתקבלות תוך לקיחה בחשבון את העובדים ואת ההנהלה.
3. המשכנע – הוא מנסה לשכנע שהפעולה נכונה ובד”כ אנשים כאלה שומרים לעצמם
את הסמכות הבלעדית לקבלת החלטות.
4. דמוקרטי – יש תקשורת טובה יותר, גבוהה, יש מעורבות של עובדים ומנהלים
בכל החלטה, הוא נוטה להתייעץ ולשאול ולעשות סקר פנימי. לדמוקרט חשוב מאוד
מה חושבים האחרים ואיך. התקשורת בתוך הארגון היא תקשורת טובה וגבוהה.
5. כאוטי – נתפס כסגנון מודרני, המהירות והזריזות היא בעצם במרכז, אין זמן, כאן ועכשיו העובדים שצריכים לבצע את העבודה שותפים בד”כ להחלטות ויש
להם כח רב בקבלת ההחלטות, סגנון מהיר מידי ובסופו של הליך מי שצריך
להוציא לפועל זה העובדים.
6. לא מתערב – אני מקבל את ההחלטות שלכם, תחליטו אתם ואני איישם את ההחלטה ואפעל על פי וכדי שההחלטה תצא לפועל אבל אתם
תחליטו.

מנהל ציבורי:
מה זה בעצם המנהל בתוך המנהל הציבורי:
שיזור של בני אדם לשם פעולה משותפת”.
דיברנו על טיילור שהאדם כמכונה, הגישה המדעית. דיברנו על מאיו אסכולת
יחסי האנוש שאומר שככל שנשקיע בעובד התפוקה תהיה טובה יותר.
דיברנו על תמריצים כספיים הם מעודדים ומקדמים האת הארגון ואת העובדים.
השיטה הקלאסית היא שילוב של 2-3 אפשרויות.
מי שדיבר על השיטה הקלאסית היה מארק קרל .

מה עקרונות הניהול, מה זה ניהול נכון ומה זה מנהל? פה ובר נכנס לתמונה.
על פי השיטה שלו שנקראית הבירוקרטית. השיטה הבירוקרטית מדברת על היררכיה,
מדברת על האצלת סמכויות.
מדברת על קידום על פי הספר ועל פי התנהגות. בשיטה של ובר יש כללים, יש נורמות שמדברות שמי שיכול להתקבל למפעל הם אנשים מתאימים שמומחים, הוא
מתנגד לעירוב של פוליטיקה.
על פי ובר פוליטיקה יכולה לפגוע בארגון ולכן מקומה לא כאן לא בתוך הארגון
הבירוקרטי. בארגון הבירוקרטי יש הגדרת תפקידים וכל אחד יודע במה הוא
עוסק, יש היררכיה ויש כללים ויש דרך להתקדם בעבודה.

ש סוגי מנהלים שונים:
יש את הבוס הענייני – ממוקד במשימות ובהישגים ולא מעניינת אותו סביבת
העבודה, הקשרים והיחסים ויש לו משימה ומה שחשוב לו זה התוצאות.

יש את הבוס הממריץ – הוא מלא אנרגיה ואופטימי. האישיות שלו בדרך כלל
קורנת ויודע לעבוד עם אנשים ויש לו נטיה לקחת נתונים ולהביא רעיונות
מאנשים והוא לא אוהב שגרה. הרבה פעמים התשובות שלו נשלפות מהמותן אך יחד
עם זאת הוא דעתן ומבטא את הדיעות שלו. הוא אוהב פרויקטים חדשים ומאבד
עניין בפרטים הקטנים.

יש את הבוס הדייקן –  שמעריך איכות, דיוק בעבודה הוא מאורגן ומסודר, הוא
מעוניין לדעת ולשמוע, הוא מעוניין לקבל מידע . קצב העבודה שלו בד”כ איטית
כי הוא מאוד מדייק, הוא פוחד וחושש מטעויות. הוא רציני ויצרני, עקשן
ופרפקציוניסט.

יש את הבוס ההרמוני  – אחד שיודע להעריך אנשים, יש לו מערכות יחסים
טובות, הוא באמת מעוניין לעזור ורוצה לעזור ורוצה לראות אנשים מוצלחים
ומאושרים שטוב להם. מתייעץ על מנת לקבל הסכמות. עבודות הצוות שלו באה
לידי ביטוי, הוא אכפתי ולא מתלהב משינויים גדולים.

המנהל הציבורי מבחין ב- 3 סוגי מינהל:
המנהל הענייני –  רוצה תוצאות.
המנהל הפריזמטי – ניתן למצוא בארצות שהיו תחת משטר קולניאלי , חלוקה
למחוזות, הם שומרים את המנהל המסורתי , הם הולכים על פי החוק והחוקה ועל
פי הכתוב.
המנהל המודרני –  מדיניות מערבית שמדברת על קריירה פתוחה למשל בארה,ב
וקריירה סגורה בתוך הארגון על פי המודל הבריטי – שזה מה שיש ותוכל להתקדם
רק על פי הסדר והחוק.
בארץ שלנו יש יותר התייחסות למנהל הפריזמטי – לדפוסי התנהגות מסורתי יחד
עם המנהל המסורתי שאומר שככל שאתה קרוב לשלטון ככה יש סיכויים שתתקבל
לעבוד. מה שאנו מכירים כמכרז תפור.

לכל מנהל ציבורי יש את הכללים שלו וצריך לכאורה לעבוד על פיהם אבל תמיד
יהיו יוצאים מן הכלל. המנהל הציבורי לא נקי מכל מיני שינויים והחלטות
פוליטיות .

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X