מבוא למנהל ציבורי

סיכום שיעור 3

BarN

BarN

פרטי הסיכום

קורס: מבוא למנהל ציבורי

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

מנהיגות – יכולת של אדם או קבוצה של אנשים להשפיע על התנהגותם של קבוצה להוביל אותם לפעולה במסגרת מטרה משותפת במינימום סמכות.

מנהיג הוא אדם כריזמטי שיכול להוביל קבוצת אנשים לידי פעולה, המנהיג גורם לאנשים לפעול.

מי שעומד בראש הארגון הוא זה שצריך להוביל את הקבוצה להשיג את מטרות הארגון כדי להיות מנהיג ישנן תכונות אישיות וכישורים מסוימים, כמובן שלכל ארגון צריכה להיות התאמה בין הכישורים של המנהיג לבין מטרות הארגון. דהיינו אם זה ארגון שגובה כספים למשל מס הכנסה סביר להניח שמי שיעמוד בראש הארגון הוא אדם שמבין בכלכלה.

להיות מנהיג-

  1. מטרה משותפת
  2. תכונות וכישורים
  3. כשיש סיבות שמצריכות מנהיג

מתי אנשים יהיו מוכנים ללכת עם מנהיג יד ביד? תלוי סיטואציה.

  • אם אותו המנהיג משרת את האינטרס שלנו אז אנחנו מוכנים לקבל א המנהיג.
  • אנחנו מצפים מהמנהיג שייתן דוגמא אישית, אתה לא יכול להיות מנהיג אם אתה דורש מאנשים אחרים ואתה בעצמך לא מקיים אותם. מנהיגות אידיאלית, זה מנהיג שמהווה דוגמא אישית.
  • מנהיג צריך לדעת ולהבין בתחום המקצועי אותו המנהיג מוביל, הבנה בסיסית.
  • כשיש מנהיג אכפתי.

כאשר יש את 4 התכונות הללו לרוב אנשים יהיו מוכנים ללכת אחריו.

מה ההבדל בין מנהיג למנהל?

  1. מנהל זה אחד שיודע לתפעל את הארגון. מנהיג זה אדם עם חזון להוביל שינויים למציאות קיימת.
  2. למנהל יש מטרה טקטית והוא רוצה יעילות כדי להשיג את המטרה. למנהיג יש מטרות ארוכות טווח.
  3. מנהל נותנים לו סמכות, מנהיג לוקח סמכות.
  4. המנהל דואג להנחיות הארגון. המנהיג רואה בארגון חלק לקדם רעיונות.
  5. מנהל שואף לצמצם הוצאות המקום העבודה. המנהיג מנהל סיכונים.
  6. מנהל הוא אחראי באופן חלקי על הכישלון בתוך הארגון. מנהיג לוקח אחריות אישית ומסיק מסקנות.

סגנונות ניהול:

  1. מנהיגות סמכותית – קבלת החלטות עצמאית, המנהיג יודע לעבוד מול הקבוצה ולהסביר את מה שהוא דורש. מקבל בד”כ החלטות בלי לשתף את האחרים. מבוססת ברובה על כך שהמנהיג מקבל את ההחלטות מבלי לשתף את חברי הקבוצה. יתרונות – המטרה ברורה. חסרונות – הכול תלוי במנהיג כי הוא מחליט, הקבוצה הופכת פאסיבית יש מניעת יוזמה.
  2. מנהיגות דמוקרטית – מדברת על שיתוף פעולה, בתכנון, בדרכי הפעולה. מנהיגות מתייעצת ומשתפת ונמצאת תחת ביקורת הקבוצה. תתקשה מאוד לפעול בניגוד לרצון של הקבוצה. יתרונות – יוזמה של חברי הארגון. חסרונות – אין החלטה של אדם אחד ולכן לוקח זמן לקבל החלטה.
  3. מנהיגות ליברלית – מנהל עצמאי בפני עצמו, המנהל הוא רק מתאם ומייצג של הפעולות, כמו מרצה באוניברסיטה. יתרונות – המנהלים פועלים ע”פ שיקול דעתם ומודדים אותם ע”פ תוצאות.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X