מבוא למנהל ציבורי

סיכום שיעור 3

oshrit-za

oshrit-za

פרטי הסיכום

קורס: מבוא למנהל ציבורי

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

מנהיגות – יכולת השפעה על התנהגותם, מעשיהם של חברי הקבוצה מתוך כוונה להניע ולהוביל אותם לפעולה ע”פ הדברים שאותו מנהיג מתווה.

מנהיג – אדם כריזמטי המסוגל להביא ולהוביל קבוצת אנשים לידי פעולה. המנהיג גורם לאנשים לפעול.
גורמים המשפיעים על צמיחת מנהיגות בתוך הארגון:
ארגון לא יכול להתקיים ללא מטרה משותפת.
מה שמייחד כל ארגון זה מטרה לפחות אחת משותפת.
כל ארגון יש לו כמה וכמה מטרות משותפות.
יש מטרה אחת מרכזית ומטרות משנה.
מי שצריך להוביל בדרך להשגת המטרות – המנהיג
כדי להיות מנהיג ישנן תכונות אישיות וכישורים מסוימים.
לכל ארגון צריכה להיות התאמה בין הכישורים של המנהיג לבין המטרות של הארגון.
דהיינו, אם זה ארגון שגובה כספים – מס הכנסה, מע”מ, סביר להניח שמי שיעמוד בראש הארגון הוא אדם שמבין בכלכלה, במחשבים, מספרים, ראיית חשבון.
מנהיג קם כשיש נסיבות למנהיגות – תנועה חברתית מצריכה מנהיגות מלמטה (למשל הפנתרים השחורים).
מתי אנשים מקבלים את מהותו של מנהיג? 
הסיבות:
* אם המנהיג ממלא אחר הצרכים שלנו והאם הוא משרת את האינטרס שלנו.
* המנהיג האידיאלי צריך להוביל ולתת דוגמא אישית אחרת אין לו זכות לבקש דברים מהעובדים שלו.
* מנהיג צריך לדעת על מה הוא מדבר.
* חשוב לנו שהמנהיג שלנו יהיה אכפתי למקום העבודה, לנו, לסביבה.
יש מנהיגות שנובעת מפחד – מנהיגות מאיימת, כוחנית.
יש מנהיגות צבאית, פוליטית, ארגונית.
ההבדלים בין מנהל למנהיג:
1. מנהל זה אחד שיודע לתפעל את הארגון.
מנהיג בד”כ יש לו חזון והרעיון שלו זה להביא לשינויים.
מנהיג לוקח הרבה יותר סיכונים – מנהל אצלו רוב הדברים מחושבים ורציונלים.
מנהיג בא עם חזון ובא לשנות מציאות קיימת.
2. למנהל יש מטרה טקטית והוא בא ואומר אני רוצה יעילות כדי להשיג את המטרה.
למנהיג יש מטרות שהן בד”כ ארוכות טווח.
מנהל יודע מה הוא רוצה להשיג – היום או מחר.
למנהיג יש חזון לטווח ארוך לראות את הארגון במקום אחר.
3. מנהל נותנים לו – מנהיג צריך לקחת.
4. על מנהל לשמור שהמטרות של הארגון יתקיימו.
המנהיג רואה בארגון חלק על מנת להביא לשינוי.
מנהל שואף לצמצם את ההוצאות במקום העבודה.
מנהיג נוטה ליטול סיכונים גם במחיר הוצאות גדולות.
מנהל אחראי באופן חלקי על הכישלון בתוך הארגון – לוקח אחריות על הניהול
מנהיג לוקח אחריות אישית ומסיק מסקנות.
למנהל יש דפוסי עבודה אותם הוא מכיר ועושה הכל כדי לתאם בין ההכנסות להוצאות.
מנהל עוד לפי היררכיה
מנהיג עובד ע”פ מה שצריך ולפי החזון שלו.
המנהיג יודע לעמוד מול הקבוצה ולהסביר את מה שהוא דורש ומרכז בידיו את כל הסמכויות ומקבל בד”כ את ההחלטות מבלי לשתף את האחרים.
מנהיגות סמכותית – קבלת החלטות עצמאית.
מנהיגות דמוקרטית – מתייעצת, משתפת, נמצאת תחת ביקורת של החברים בקבוצה. קשה לפעול בניגוד לרצון של הקבוצה.
מנהיגות ליברלית – כל אחד לעצמו ובדרכו.
המנהל לא מעורב בפעולות חברי הקבוצה אשר מקבלים את ההחלטות בעצמם. המנהל יכול לתאם בין הפעולות.
דרכים ללמידת מנהיגות:
1. מערכת יחסים בין אישית
2. ניסיון – תנועות נוער, צבא
3. הזדהות – מודל לחיקוי
4. רפלקציה – יכולת האדם להתבונן בעצמו ולשפוט את התנהגותו
5. למידה – צבא, אוניברסיטה, מכללות.
טיפוסי מנהיגים:
1. מנהיג מעצב – בא לעצב את הארגון ברמה של ערכים
2. מנהיג המתגמל – יש יחסי חליפין בינו לבין העובדים לבין חברי הקבוצה (שכר ועונש)
3. המנהיג המשנה – יוצר שינויים ורוצה להטביע את חותמו בארגון.
4. המנהיג הסמכותי – נותן הוראות ומחלק תפקידים.
5. המנהיג האותנטי – נאמן לדרך וסוחף אחריו רבים מאוד אחרי הרעיון והתורה שלו.
שיטות פעולה של מנהיגות:
1. יודע לתת הוראות/ פקודות – זה צריך להיות מהיר חד וקצר.
2. תפלול / מניפולציות – שיטת פעולה שמוכרת בפוליטיקה. דרך מורכבת המצריכה תחכום.
3. שיתוף העובדים – נותן לעובדים מוטיבציה להיות חלק מהמפעל ומהארגון.
4. הפעלה עצמית – האצלת סמכויות
5. הקואופטציה – צירוף המתנגדים למערכת (מינוי של העובד הכי בעייתי ליו”ר על מנת להפוך אותו לחלק מהמערכת).
6. מנהיגות בלתי פורמאלית – צומחת באופן טבעי ללא קבלת סמכות רשמית במקום העבודה או בכיתה.
סוגי מנהיגות עיקריים:
מנהיגות אקטיבית – מנסה לפתור את הבעיות טרם שהם נוצרו.
מנהיגות פסיבית – מעדיפה לחכות שיתגלו הבעיות על מנת להתמודד.
קבלת החלטות נכונה:
לדעת להציב את כל האפשרויות ולבחור ביניהם את האפשרות הטובה ביותר.
מדובר בתהליך בחירה מתוך מספר אפשרויות.
קבלת ההחלטות – ע”י אדם יחיד (המנהיג או המנהל), ע”י קבוצת אנשים (ועד בית, מועצת מנהלים, ממשלה).
בכל החלטה יש מנגנון פיזיולוגי ומנגנון רגשי.
קבלת החלטות בקבוצות:
1. באופן דמוקרטי ע”פ רוב (בחירות לכנסת/ משאל עם),
2. הרוב מכריע בקבלת החלטה.
3. ע”פ משקל (בעלי מניות).
4. מתו זכות וטו (באו”ם).
5. נציג מוסמך (שגריר ישראל באו”ם או יו”ר ועד עובדים).
6. קבלת החלטה של פה אחד (שופטים בביהמ”ש).
אל תעשה:
1. אל תגיעו ממקום של כוחניות ואגו.
2. אל תעשו שינויים פזיזים.
3. מנהל טוב זה אחד שלא מתבודד לו בחדר, אלא מסתובב, מכיר את האנשים והעבודה שלהם מקרוב.
4. תלמד מהטעויות – רצוי משל אחרים (הפקת לקחים).
5. אל תיבהל מפרצופים לא נעימים.
6. כמנהל – לא צריך להיות חבר, רק להיות בן אדם.
7. אל תוציא את התסכולים על הצוות, על העובדים.
מיומנויות ניהול:
1. מנהל טוב צריך לתת דוגמא אישית
2. מנהל טוב יודע לנהל זמן
3. מנהל טוב בד”כ יודע להאציל סמכויות, לשתף את העובדים.
4. למנהל טוב יש תקשורת טובה – תקשורת בין אישית, תקשורת המונים.
5. מנהל טוב צריך להיות אסרטיבי.
ניהול זמן נכון:
מנהל טוב יודע לנהל את הזמן בצורה הכי אפקטיבית ונכונה (זמן = כסף)
כללים לניצול זמן נכון:
1. תרשמו כדי לזכור, לנהל סדרי עדיפויות.
2. לכל אחד מאיתנו יש שעון ביולוגי – לדעת לעשות את הדברים הקשים בשעות של שיא העירנות.
3. הילחמו בגזלני זמן – פלאפונים, דיבורי סרק.
4. לא לדחות מטלות.
5. אל תטפלו במספר משימות בו זמנית. תסיימו משימה – תעברו למשימה הבאה.
6. אל תעמיסו על עצמכם יתר על המידה
בירוקרטיה – שלטון מנהלים לפי רציונל, בצורה מסודרת ומאורגנת, חוקים ברורים, תוך כדי שלטון צמוד.
שלטון של פקידות.
מקס ובר היה הראשון שהמציא את המונח הזה, למרות שהוא הזהיר שהיא יכולה לשרת את האינטרס של הפקידים על חשבון האינטרס הציבורי.
הדברים מתבצעים לפי הנהלים ואין מי שיפר אותם.
מדובר במערכת יציבה ללא שינויים
יש צורך בצייתנות גמורה.
בגלל הבירוקרטיה יש הרבה מדינות דמוקרטיות אינן ממצות את היכולות בגלל שיש מי שמונעים את זה מהם.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X