מבוא למנהל ציבור

סיכום שיעור 3

Sharon kopelevich

Sharon kopelevich

פרטי הסיכום

קורס: מבוא למנהל ציבור

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

מנהיגות – יכולת השפעה על התנהגותם ומעשיהם של חברי הקבוצה מתוך כוונה להניע ולהוביל אותם לפעולה על פי הדרכים שאותו מנהיג והתווה.
מנהיג זה אדם כריזמטי שמסוגל להוביל קבוצת אנשים לפעולה וגורם לאנשים לפעול . יש מנהיגות שהיא באה גם דרך כוחניות-כוחני.
לכל ארגון יש מי שמוביל אותו  מי שמנהיג אותו כדי שארגון יצליח דרושים מנהיגים או מנהלים בעלי כושר מנהיגות ובעלי כושר עשייה. זה לא רק מנהיג אחד שמוביל אלא גם אחד שגם עושה.
יש כמה וכמה גורמים שמשפיעים על צמיחת מנהיגות בתוך הארגון. קודם כל – ארגון לא יכול להתקיים ללא מטרה משותפת. מה שמיחד כל ארגון זה מטרה לפחות אחת משותפת.
כל ארגון יש לו כמה וכמה מטרות משותפות. יש מטרה אחת מרכזית ויש מטרות משנה . מי שצריך למקד את המטרות ולהוביל בדרך להשגתן זה מי שעומד בראש הארגון או המנהיג במילים אחרות.
כדי להיות מנהיג ישנן תכונות אישיות וכישורים מסוימים. כמובן שלכל ארגון צריך להיות התאמה של כישורי המנהיג מטרות הארגון. אם זה ארגון שגובה כספים למשל מס הכנסה או מע”מ סביר להניח שמי שיעמוד באותו ראש הארגון הוא אדם שמבין כלכלה ,מחשבים, ראיית חשבון.
כדי להיות שר משפטים או שר הבריאות אתה לא חייב וצריך להיות עו”ד או לחלופין רופא אתה יכול להיות שר בריאות מצוין מבלי להיות רופא.
צריכה להיות  מטרה משותפת תכונות אישיות וכישורים, בעלי יכולת להשפיע כי אם לא הוא לא יכול לנהל אנשים. להיות מנהיג זה תכונות אישיות וכישורים ויכולת להשפיע.
מתי אפשר להיות מנהיג – כאשר יש נסיבות המצריכות מנהיג או בתנועה ציבורית או חברתית . אם אין נסיבות לא צריך מנהיג והיו לנו כמה וכמה אנשים שצמחו מהשטח מתוך נסיבות והפכו למנהיגים.
אתה הופך להיות מנהיג  עד מתי האנשים יקבלו את המרות שלך כי בלי האנשים אתה לא מנהיג.?
אם אותו מנהיג ממלא את הצרכים שלנו, חלקם בסיסים וחלקם יותר מבסיסים והמנהיג משרת את  הצרכים שלנו נוכל לקבל אותו. אנו מצפים מהמנהיג דוגמא אישית.  המנהל צריך להוביל ולתת דוגמא אישית כי אם לא כן איזה זכות יש לך לבקש זאת מהעובדים שלך.
מנהיג צריך לדעת על מה הוא מדבר, אבל הוא צריך להבין בניהול לדוגמא ניהול בית חולים כמה עובדים יש,  מה הבעיות שיש.
מנהיג צרי ךלהיות אכפתית.
מה ההבדל בין מנהל טוב למנהיג ?
 מנהל יודע לתפעל את הארגון. למנהיג יש חזון והרעיון שלו להביא לשינויים של מציאות, מנהיג לוקח סיכונים. מנהל רוב הדברים מחושבים ורציונאלים. לעומת זאת מנהיג בא עם חזון ובא לשנות מציאות קיימת.
למנהל יש מטרה והוא בא ואומר שהוא רוצה יעילות להשיג את המטרה ,למנהיג יש מטרות שבדרך כלל ארוכות טווח. מנהל יודע מה הוא רוצה להשיג היום מחר לעומת מנהיג שרואה את הארגון במקום אחר בטווח ארוך לאחר השיג את המטרות. מנהיג לוקח הוא צריך לדעת לקחת ,ומנהל נותנים לו .
על המנהל לשמור ולדאוג שהנחיות הארגון יתמלאו. לעומת זאת מנהיג רואה בארגון חלק על מנת לקדם רעיונות חדשים להביא לשינויים.
מנהל צריך לצמצם את ההוצאות במקום העבודה בתוך הארגון. מנהיג לעומת זאת נוטה ליטול סיכונים גם במחיר הוצאות לפעמים גדולות כי המנהיג אומר שאם יצליח לפתח ולקדם את הארגון לפי החזון שלו כל ההוצאות בעצם יחזרו בריבית דריבית לארגון.
מנהל הוא גם על פי אותם תיאוריות והוא אחראי באופן חיוני, כלומר הוא לא היה אחראי על הכל ולוקח את האחריות על הניהול. מנהיג לוקח אחריות אישת ומסיק מסקנות.
סגנונות ניהול
1. מנהיגות סמכותית – קבלת החלטות עצמאיות המנהיג יודע לעמוד מול הקבוצה ולהסביר את מה שהוא דורש (לא מבקש) מרכז בידיו את כל הסמכויות ומקבל בד,כ את ההחלטות מבלי לשתף את האחרים. מנהיגות סמכותית ברובה מבוססת על כך שהמנהיג מקבל החלטות מבלי לשתף את חברי הקבוצה. יש לזה כמה וכמה יתרונות וכמה וכמה חסרונות . היתרונות משל – המטרה ברורה כי רק הוא קובע את המטרות  דרך פעולה אחידה כי הוא קובע את הדרך.יש גם פיקוח ובקרה שכולם הולכים על הדרך שמתווה המנהיג, אין ללכת בדרך אחרת אולי קצרה או ארוכה יותר כולם הולכים על פי הדרך שהתווה המנהיג.
יש כמה חסרונות – כי הכל תלוי במנהיג . החסרונות שהעובדים הופכים להיות פסיבים כי הם תלויים במנהיג וזה מונע יוזמה כי מי שמוציא לפועל זה המנהיג. זה הופך את העובדים להיות תלותיים במנהיג. זה אומר שיש לכך יתרונות ויש הרבה חסרונות
מנהיגות סמכותית היא מנהיגות שיודעת לקבל החלטות עצמאיות, מבלי להתייעץ עם מי מחברי הקבוצה . המנהיג עומד מעל הקבוצה בראש הפירמידה אין לו מועצת מנהלים והנהלה ומקבל את ההחלטות מבלי לשתף אחרים.
2. מנהיגות דמוקרטית  –  מדברת על שיתוף פעולה , שיתוף בתכנון, שיתוף בדרכי הפעולה . מנהיגות דמוקרטית מתייעצת ומשתפת, היא נמצאת תחת ביקורת של הקבוצה, של חברי הקבוצה, ובמנהיגות דמוקרטית קשה לפעול בניגוד לרצון הקבוצה.
היתרונות – יוזמה של חברי הארגון, מתייעצים איתה ולכן ירצו להשקיע יותר ויתאמצו יותר. מנצלים גם את הידע ואת הניסיון של האנשים בארגון ומתייעצים ומשתפים אותם. יכולים גם לפעול כארגון גם כשהמנהיג לא תמיד נמצא. החברים בקבוצה יכולים לפעול ואפילו לקחת יוזמות גם כשהמנהיג לא נמצא  .
החסרונות – אין החלטה של אדם אחד ,צריך להתייעץ עם מספר אנשים בקבוצה וזה לוקח הרבה זמן (לעומת המנהיגות הסמכותית שהוא לא מתייעץ). זה גם מצריך תכנון ולפעמים צריך התייעצות נוספת, שינויים בתוכניות כי זו מנהיגות דמוקרטית שצריך להתייעץ ולשאול ולשבת שוב ושוב ופונקצית הזמן משחק תפקיד וזה אחד החסרונות.
3. מנהיגות ליברלית/מנהיגות חופשית – פה המנהל לא מעורב באופן משמעותי בפעולות חברי הקבוצה ,בד,כ חברי הקבוצה מקבלות את החלטות בעצמם. המנהל במקרה הטוב רק מתאם בין הפעולות .הוא מייצג אותם. כמו למשל מרצים באוניברסיטה – המרצים כל אחד עצמאי בפני עצמו בא ונותן על פי הסילבוס את ההרצאה אין הנחיה של מנהיג, יש נושא ועליו צריך להרצות. המנהיג מתאם שעות ואיפה צריכה להתקיים ההרצאה אבל הוא לא מנהל את ההרצאה ולא אחראי עליה אלא רק המרצים .הוא לא מעורב באופן משמעותי בפעולות חברי
הקבוצה כל מרצה בפני עצמו.
הייתרונות – העובדים פועלים על פי שיקול דעתם נמדדים על פי ההישגים. למשל הסטודנטים עוברים מכשל ומודדים את התוצאות ואם מנהל לא מכניס כספים לחברה ואין תוצאות אני לא שווה. מודדים עובדים על פי ההישגים, על פי תוצאות .
החסרונות – אין קשר בין חברי הקבוצה, לדוגמא אדם יכול לשווק אותו מוצר של אדם אחר ואנו לא מכירים אחד את השני. לעומת זאת, את כולם מודדים לפי מבחן התוצאה בהישג האישי. לדוגמא איך התלמידים עברו את המבחן או עובדים שהצליחו למכור מכשירים.  אם אין הישגים הם לא שווים עבור הארגון והארגון ישלח אותם הביתה. מנהיגות ליברלית ,מי שחושב ומנצח ועושה – זה חברים בתוך הקבוצה שהיא קבוצה אנונימית לחלוטין, לא מכירים ולא באים במגע אחד עם השני. אני לא יודע מי עוד מרצה.
איך רוכשים מנהיגות:
1. זה מתחיל במערכת יחסים בין אישי, אפילו בבית דמות סמכותית מנהיג , זה יכול להיות במערכת יחסים בביה,ס, ילד מנהיג ומוביל.
 2. ניסיון חיים והזדמנויות סביר להניח שיהיה מנהיג טוב יותר.
 3. הזדהות עם מנהיגים אחרים. הרבה פעמים לוקחים מנהיג ובעצם בשבילנו הוא מודל לחיקוי .
4.רפלקציה – הפעולה של יכולת האדם להתבונן בעצמו פנימה ולשקף את עצמו פנימה וללמוד מהניסיון.
5.מנהיגות נובעת (בחלקה) מלמידה – יכול להיות למידה באוניברסיטה, מכללות, צבא. הרבה מנהיגים צמחו מלמידה והפכו למנהיגים
מנהיגות מצבית
מנהיגות שצומחת כתוצאה ממצב מסוים, למשל צ’רציל ראש ממשלת בריטניה במלחמת העולם השניה וצמח כתוצאה מהמלחמה שהזניקה אותו קדימה ועד היום הוא נחשב לאחד מראשי הממשלה הטובים של בריטניה . למשל דוגמא נוספת הפנתרים השחורים, ארגון אוהלים שצמחו משם מנהיגים . מצב מסוים הביא לצמיחה של מנהיגות וזה נקרא מנהיגות מצבית.
יש כמה טיפוסי מנהיגים
1. המנהיג המעצב – שמעצב את הארגון  ברמה של ערכים. פה מדובר בעיצוב ברמה של ערכים בארגון.
2. המנהיג המתגמל – יש יחסי חליפין בינו לבין העובדים ולחברי הקבוצה, שכר ועונש. תהיו טובים ותקבלו לא טוב תלך הביתה. על פי התאוריה הזו שכר ועונש.
3. המנהיג המשנה – מנהיג שיוצר שינויים ורוצה להטביע את חותמו בארגון, למשל בן גוריון שהכריז על הקמת  המדינה  כחלון עם המהפכה הסלולרית, רוצה לה
4 המנהיג הסמכותי – אחד שקובע את המדיניות נותן את ההוראות ומחלק את התפקידים .
5 המנהיג האותנטי – אחד שנאמן לדרך וסוחף אחריו רבים מאוד אחרי הרעיון שהוא יוצר, התורה שלו . למשל בגין.
מנהיג צריך להיות חד וברור.כריזמטי.
קבלת החלטות בדרך מהירה.
תפלול דרך מורכבת שדורשת תחכום רב וגורמת לאווירה עכורה. מניפולציה
היוועצות משותפת – שיתוף העובדים לקבלת ההחלטות והם מוכנים להשקיע מעצמם.
הפעלה עצמית – כלומר האצלת סמכויות זה אומר שהמנהל מהאציל מהסמכויות שלו לאחרים והוא נכנס לתמונה במקרים חריגים. צריך מערכת פיקוח כדי שהדברים יעשו על הדרך של המנהיג .
הגורבדציה – הסרת חסמים, צירוף המתנגדים למערכת לדוגמא מינוי של העובד הכי בעייתי במפעל ליו,ר ועד העובדים
צמיחה של מנהיגות בלתי פורמלי – צומח באופן מטבעי למרות שלא מקבל סמכות ממישהו
שפת גוף -וכריזמה – זה לא רק איך מדברים זה גם איך מתלבשים ואיך טון דיבור שלנו כי אפשר להיות סופר מנהיג משכמו ומעלה אבל כשאתה מדבר חלש ובקושי שומעים מבינים אותך לא ירצו ללכת אחריך כי אתה משעמם ,שפת גוף זה גם לשחק עם טון הדיבור עם הקול שלך – כדי שאנשים ירצו לשמוע אותך.
שפת גוף זה להסתכל בעיניים להנהן מדי פעם ,ישיבה נכונה ולחיצת יד נכונה. יש 28 סוגי לחיצות יד. לחיצה עם 2 ידיים זה כשרוצים משהו ,לחיצת פולטיקאי, נענוע יד 3-5 פעמים הנחת יד על הכתף .
סביבה טובה וחיובית גורמת לאנשים לרצות להיות בסביבתך. אם לא נעים אנשים לא ירצו להיות בקרבה. אנשים לא ירצו להיות בסביבה מזוהמת לדוגמא מסעדה . אדם כריזמטי צריך סביבה טובה וחיובית.
קבלת החלטות נכונה היא לדעת להציב את כל האפשרויות ולבחור ביניהם את האפשרות הטובה ביותר. מדובר בתהליך בחירה מתוך מספר אפשרויות. קבלת החלטות על ידי אדם יחיד  (המנהיג או המנהל) על ידי קבוצת אנשים (ועד בית  ממשלה)
בכל החלטה יש את המגנון הפיזיולוגי והרגשי. ישנן החלטות בקבוצות, השאלה איך מקבלים החלטות בקבוצה זה יכול להיות באופן דמוקרטי על פי רוב ,לדוגמא בחירות לכנסת או משאל עם. זה יכול להיות על פי משקל – בעלי מניות יש להם את הזכות לבחירה והזכות לקבוע. הם בעלי המניות . מתן זכות וטו (באום) נציג מוסמך (שגריר ישראל באו”ם או יו”ר
העובדים)  קבלת החלטה של פה אחד ( שופטים בבית משפט) .
הדבר הגרוע זה חוסר ודאות שלא יודעים מה לעשות ועומדים חסרי אונים. קבלת ההחלטות שלנו נובעת ברוב המקרים מכמה וכמה שיקולים: מה החלופות ,כמו הכסף והמחירים ועל מנת לקבל את ההחלטות הטובות ביותר  תמיד שיהיה לנו כמה אפשרויות. לצמצם את האפשרויות ואם יש צורך להתייעץ ברמה המקצועית עם אנשים המבינים ויודעים.
אחרי קבלת ההחלטה צריך לפעול ואם אתה מושך את ההחלטה וגורר אותה זה עלול לפגוע בנו ובמקום העבודה. העובדים לא יודעים את מי מפטרים והם מאבדים את מוטיבציה של העבודה והשמועות מתחילות לרוץ . קיבלו החלטה ובצעו אותה  בלי להסס.
כמנהלים איך יוצרים צוות מנצח:
מנהל טוב זה מנהל שמייצר .
מה זה צוות מנצח – צריכה להיות גאוות יחידה ,חשוב ליצור איזה גאווה ולהיות גאה ביחידה כזו או אחרת. העובד יעשה עבודתו בשמחה כאשר יש תגמול, לא חייב רק כסף גם מילה טובה תעשה את העבודה. חשובה גם ההקשבה – שנדע להקשיב לאחרים. צוות מנצח זה צוות שיודע לתת פתרונות , לזהות אותן לפני כן ולמנוע אותן. אם הם פרצו הוא יודע לתת פתרונות נכונים. חשוב להפתיע לטובה, לגרום לכך שבמקום העבודה תהיה אוירה טובה וחיובית. טוב להיות במקום שנעים להיות בו.
מה אסור למנהל לעשות
1. אל תגיעו ממקום של כוחניות ואגו.
2. אל תעשו שינויים פזיזיים בארגון ותקבלו החלטות בפזיזות.
3. מנהל טוב זה מנהל שלא מתבודד בחדר אלא מסתובב. מכיר את האנשים  ואת העבודה שלהם מקרוב .מכיר את השטח האנושי והפיזי.
4. תלמד מהטעויות – גם שלך וגם של אחרים ,הפקת לקחים. אל תבהל מקליקות ומפרצופים לא נעימים כי אולי קשה להם ויש בעיה שתוכל לפתור. אל תהיה חבר תהיה בנאדם.
5. אל תוציא את התסכולים שלך על הצוות/עובדים שלך
6. קבלת החלטות וביצוע מהלכים על פי אינטואיציה.
מיומנויות בניהול
1. מנהל טוב צריך לתת דוגמא אישית.
 2. מנהל טוב יודע לנהל זמן.
 3 מנהל טוב בדכ יודע להאציל סמכויות ולשתף את העובדים.
4. למנהל טוב יש תקשורת טובה – תקשורת בין אישית  תקשורת המונים.
5. מנהל טוב צריך להיות אסרטיבי
מנהל טוב יודע להגדיר מטרות ויעדים כי הוא יודע שהם ברי ביצוע. ניהול נכון זה פיתוח עבודת צוות נכונה. הארגון נשען על עבודת צוות.
ניהול זמן נכון – זה מנהל שיודע לנהל את הזמן בצורה הכי אפקטיבית ונכונה. זמן שווה כסף. אחד הדברים שאתה לא יכול לקנות בשום מחיר בעולם זה זמן שעבר לכן חשוב לנצל את הזמן כמה שאפשר זמן שעובר לא חוזר.
1. ניהול זמן נכון על ידי רישום – אם לא תרשמו לא תזכרו. רצוי גם לרשום סדר עדיפויות מה חשוב ודחוף ומה שחשוב ולא דחוף ומה דחוף מאוד אבל לא חשוב ומה לא דחוף ולא חשוב.
2. שעון ביולוגי – רובינו מתפקדים בשעות בבוקר ברמת ניהול הזמן הנכון יש לעשות אותם בשיא הפריחה והערנות ולא כשעיייפים.
3. הילחמו בגזלני זמן ,לכל אחד ואחת מאיתנו יש גזלני זמן לדוגמא פלאפונים שגוזלים מאיתנו זמן חשוב שבישיבות עבודה אסור לפלאפונים להיות מופעלים יש כאלה שבאים ומספרים על מה שהיה באח הגדול ולא עוסקים בעבןד.ה
4 . לא לדחות מטלות ככל שדוחים מטלות כך יהיה קשה יותר ולא נעים. לכן כל מטלה שאפשר לבצע עכשיו יש לבצע ולא לדחות.
5. לא לטפל במספר משימות בו זמנית – בסוף לא מסיימים משימה ומדלגים ממשימה למשימה.
6. אל תעמיסו על עצמכם יתר על המידה כי תישחקו בסופו של דבר.
7. לדעת מה אני לוקח על עצמי ומה אני יכול להאציל על אחרים כדי שיבצעו את העבודה. מנהל טוב יודע להאציל סמכויות. ,
צריך להחדיר לעובדים שגורם הזמן מאוד חשוב .
בירוקרטיה
שלטון מנהלים לפי רציונל בצורה מסודרת ומאורגנת חוקים ברורים תוך כדי שלטון צמוד. של טון של פקידות מקס ובר הוא הראשון שהמציא את המונח הזה למרות שהוא הזהיר שהיא יכולה לשרת את האינטרס של הפקידים על חשבון האינטרס הציבורי.
הדברים מתבצעים לפי הנהלים ואין מי שישפר אותם מדובר במערכת יציבה ללא שינוייים ויש צורך בצייתנות גמור
בגלל הבירוקרטיה יש הרבה מדינות דמוקרטיות שאינן ממצות את היכולות בגלל שיש מי שמונעים את זה מהם.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X