מבוא לקרימינולוגיה

סיכום שיעור 2

tal barel

tal barel

פרטי הסיכום

קורס: מבוא לקרימינולוגיה

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

שיעור 2- 22.2.2021

קרימינולוגיה= תורת הפשע.

מה זה פשע? איך מגדירים עבריין?

אם המדינה תחליט שהיא מוחקת עבירה אז אתה לא תהיה פושע.

דוגמה לעניין חוק הקנביס- החוק יוצר את הפשיעה.

החוק משרת אוכלוסיות מסוימות ופוגע באחרות.

כולנו עבריינים. נכון שלא ניכנס באישון לילה לבית ונגנוב. הפשיעה לא מסתכמת בכך. למשל הדפסה בעבודה היא גניבה ממעביד. כולנו עבריינים אין מישהו שלא מבצע עבירה.

תגובת המדינה לעבירות

  1. מדיניות “אפס”- לדוגמא: ישנו איסור על הפעלת מכוני ליווי, בפועל מכוני ליווי מופעלים באופן גלוי. כשאדם יושב בביתו ומעשן קנביס את מי זה מעניין? אז למה יש חוק כזה? ואם יש חוק כזה אז למה המדינה לא עושה דבר? אין משאבים, אין כסף, אין רצון. כולם יודעים שאותו אדם עושה משהו לא חוקי אך 50 אחוז מהמדינה עושה את זה. זה מדיניות אפס
  2. הרחבת מעגל נורמטיבי– הפיכת התנהגות אסורה למותרת בעקבות התקדמות (הומוסקסואליות היתה אסורה והוגדרה בעבר כסטייה ומחלת נפש – היום המצב שונה לגמרי, עברה תהליך של נורמליזציה). תגובה נוספת זה הרחבת מעגל נורמטיבית – לוקחים את אותה התנהגות שהייתה אסורה, הרחבנו את המעגל ועכשיו ההתנהגות מותרת. דוגמה: למשל הומוסקסואליות הייתה מוגדרת כמחלת נפש. היום לגיטימי לחלוטין. כלומר התקדמנו הרחבנו את המעגל.
  3. הרחקה – כל חברה מגדירה את המותר והאסור וכל מי שמתנהג באופן אסור – מורחק (מאסר, עונש מוות, גירוש). האופציה השלישית שלנו כחברה זו הרחקה – יש התנהגויות שלא משנה כמה זמן יעבור הן עדיין יהיו אסורות. כל חברה מחליטה ומגדירה לעצמה איזה סוג של התנהגויות היא לא מוכנה לקבל. רצח, אונס, פגיעה מינית, וכו’. לא רק שלא נקבל התנהגויות אלה, אלא נרחיק ממש את מי שיבצע את אותן התנהגויות. לדוגמה: עונש מוות- ההרחקה הכי גדולה. בית סוהר- מאחורי סורג ובריח.

 

מדוע אנשים מבצעים פשע?

הגישה המרקסיסטית

אחת הטענות המרקסיסטיות היא שבעצם העבריין הוא תוצר חברתי. אדם לא נולד עבריין הוא הופך להיות עבריין כי החברה הפכה אותו לעבריין. מרקס טען שיש לעשות הבחנה בין שני סוגים של חברות . אלה שיש להם כסף ואלא שאין להם כסף. למי שיש כסף יש נגישות גדולה יותר לשלטון. כסף משפיע על הכל. אלה שהם למעלה רוצים להמשיך להיות למעלה.

הגישה המרקסיסטית עושה הבחנה בין בעלי יכולת כלכלית לבין חסרי יכולת כלכלית. בעלי יכולת כלכלית מסתבר שהינם בעלי נגישות קלה יותר לשלטון ולכן נטייתם היא ליצור חוקים ששומרים על מעמדם. בכדי למנוע מהפיכות הם זורעים מלח בעיני הציבור והם נותנים לנו תחושה שאם נתאמץ אנחנו נצליח. הם גם נותנים לנו “פרסים” לדוגמת משכנתא, כי כל אלה מונעים מהפיכות. הפתרון על פי גישה זו היא מהפיכה שבה נפיל את השלטון ונחלק את הכסף באופן שוויוני בחברה וכאשר כולם ירוויחו את אותו דבר ממילא לא תהיה פשיעה.

הגישה של הובס – האמנה החברתית

בני אדם הם אגואיסטים, אוהבים רק את עצמם. אנחנו מונעים זה מזה מלהתקדם – האחר/הזולת הוא הגיהינום. אנחנו רוצים חופש מוחלט ובטחון. בני אדם החליטו לוותר על חלק מהחופש, מוסרים אותו למחוקק חוקים שנועדו להעניק בטחון. האדם העבריין נהנה משני העולמות – קיבל 100% חופש וגם 100% בטחון כי הוא פגע בכל החברה.

התאוריות הביולוגיות

טוענות שאדם נולד עבריין. הכל מולד וגנטי ואין לנו שום אפשרות לשנות באמצעות סביבה. הגישה הביולוגית סוברת שהכל גנטי ובדומה לכך שצבע עיניים ושיער עוברים בתורשה הרי שגם תכונות כדוגמה עבריינות עוברת בתורשה. אכן מחקרים גילו שכאשר שני ההורים הם עבריינים הרי שהסיכוי שילדם יהיה עבריין הוא יותר גבוה מילד שהוריו נורמטיביים. אולם לצד זאת לא ניתן לשלול את ההשפעה הסביבתית, כלומר ילד ששני הוריו עבריינים ייתכן מאוד שהוא מחקה את הרגלי העבריינות של הוריו. כמו כן, גם הביולוגים עצמם מבינים שהסביבה יכולה לשנות את המבנה הביולוגי שלנו. לדוגמה: אדם שכולאים אותו מיום לידתו עד גיל 16 בחדר לבד הוא כנראה לא יהיה נורמלי.

פרויד טוען שיש 5 שלבי התפתחות בחייו של האדם:

  1. שלב אוראלי המתבטא באיזור הפה ואורך עד גיל שנה.
  2. שלב אנאלי עד גיל 3 מתבטא בחינוך לניקיון.
  3. שלב פאלי, גיל 3-5, שלב שבו ילד חווה את האהבה האמיתית הראשונה בחייו- להורה. בגיל הזה הילד חושב שמחשבותיו שקופות ושההורה יכול לקרוא את מחשבותיו ויש לילד חשש שאם ההורה השני יידע שהילד מאוהב בהורה הוא יעניש אותי וזה יוצר חרדה מאוד גבוהה וכדי לפתור אותה הילד מזדהה עם ההורה בעל אותו מין והוא מאמץ את התכונות של אותו הורה כך למעשה הוא גם מצליח להשאיר את ההורה שלו בחיים.

שלב החביון- בו המיניות היא חבויה  . עד גיל 12 .

לדעת פרויד יש 2 מתחים:

– ארוס יצר האהבה

– טנטוס יצר ההרס

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X