מבוא לקרימינולוגיה

סיכום שיעור 2

Ronitzaken

Ronitzaken

פרטי הסיכום

קורס: מבוא לקרימינולוגיה

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

את השיעור השני העביר המרצה שרון. חייבת לציין שהרבה זמן לא נהינתי כל כך להקשיב למרצה ועוד לאורך 6 שעות. שרון מעניין, סופר מקצועי ומלא ידע! הוא מעביר בצורה מעניינת תוך מתן דוגמאות רבות מניסיונו העשיר ומהידע הרב שצבר. תענוג!

בשיעור היום נגענו בנקודות הבאות:

  • מהי קרימינולוגיה
  • מהו פשע?
  • הגישה המרקסיסטית – בעל המאה הוא בעל הדעה. מי שיש לו כסף – יש לו הכל. מי שאין לו כסף, אין לו כלום. על פי גישה זו זה גורם תסכול לאנשים שחושבים שאין להם מה להפסיד ופונים לפשיעה.
  • גישה ביולוגית – הכל גנטי. גם תכונות כדוגמת עבריינות עוברות בתורשה. ילד שהוריו עבריינים, יש לו סיכוי גבוה יותר להיות עבריין מאשר לילד שהוריו נורמטיביים. או שהוא פשוט מחקה את ההתנהגות של הוריו. לצד זאת לא ניתן לשלול את ההשפעה הסביבתית. סביבה יכולה לשנות את המבנה הביולוגי של האדם.
  • גישה פסיכולוגית, פרוידיאנית, הפסיכואנליטית – 5 שלבי התפתחות לאדם: האוראלי, האנאלי, פאלי, חביון והשלב הגניטלי.
  • לטענת פרויד יש את יצר האהבה ויצר ההרס. שניהם עומדים במתח זה עם זה. אצל עבריינים יצר ההרס חזק מאוד ואין מה שיאזן אותם.
  • עבריינות נוער – גורמי משפחה הגורמים לעבריינות: משפחה ליברלית, משפחה שמרנית.
  • ישנן משפחות פתולוגיות הכוללות: משפחה נעדרת אהבה, בית לא שלם, בית שמפתח דימוי שלילי, בית מגונן יתר על המידה, בית מושחת, משפחות מכות.
  • השלכות של מכות על ילד – החצנה והפנמה.
  • סטטיסטית – ילד מוכה הופך להורה מכה.
  • דבר נוסף המשפיע על עבריינות נוער היא פגיעה מינית או התעללות מינית. בנים לרוב הופכים לתוקפים מינית ואילו בנות הופכות לעיתים לזונות, הפנמה.
  • הקשר בין עוני לפשיעה – עוני הוא קשר לפשיעה ולא הסיבה לפשיעה.
  • הגירה- מדינת ישראל התמודדה עם כמות עצומה של הגירה לאורך עשוריה הראשונים. הקושי הביא איתו מלחצה עדתית ועבריינות רבה. נשאלת השאלה האם עדה כזאת או אחרת היא עבריינית יותר מעדה אחרת או שמא השלטונות התנקלו לאותה עדה? אין על כך תשובה.
  • הפיתרון למשבר התרבותי של ההגירה הגדולה היה כור היתוך שנחל כישלון. מצב זה הוביל למשבר בין ילדי העולים להורים עצמם ומשם הדרך לפשיעה היתה קצרה.
  • עוד דובר על חוק הנוער שפיטה וענישה – ניתן להעניש קטין החל מגיל 12 ויום.
  • חוק הנוער טיפול והשגחה – השיקום בקטינים הוא מעל לכל.
  • 4 שיקולים בענישת קטינים: גמול, הרתעה, שיקום, מניעה.
  • בקטינים השיקום העיקרי הוא שיקום. בבגירים שיקול הענישה העיקרי הוא הגמולי.
  • כדי שבית משפט יתערב בטיפול בקטין צריך להכריז על הקטין כנזקק.
  • היה שיעור מרתק ומהנה! יישר כוח למרצה.

בברכה,

רונית זקן

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X