ניהול איכות

סיכום שיעור 3

Avraham

Avraham

פרטי הסיכום

קורס: ניהול איכות

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

המדדים המקובלים למדידה של איכות המוצרים.

  1. איכות פעם ראשונה. המדד הזה מודד את אחוז סדרות היצור שיוצרו ללא תיקון או הנצלה. במרבית המפעלים אין התייחסות למדד זה.
    ברגע שתיקנו את הסחורה הפגומה ממשיכים הלאה כאילו דבר לא קרה. אך כמה עלה התיקון? האם שולי הרווח כל כך גדולים שגם מוצר שחזר לתיקון בקו היצור יהיה רווחי.
    התמודדות עם המדד הזה ושיפור שיבוא בעקבות כך יביאו שיפור וחיסכון גדול לחברה.
    האחריות על היעד והמדד היא של מנהלת התפעול, או מנהלת היצור.
  2. תלונות לקוחות. בעוד המדד הקודם הוא פנימי, מדידה של תלונות הלקוחות בוחנת כיצד הסחורה מתקבלת ע”י הצרכנים או הלקוחות. חשוב לזכור כי בין שער המפעל, והלקוח, יש מערך לוגיסטי שכולל הובלות, מחסני ביניים, מחסנאים שזורקים את הסחורה אל ומתוך המשאיות, אנשים שישבו על ערימת הקרטונים (בלי לקחת בחשבון מה שיש בפנים), קור או חום, גשם ועוד.
    בקיצור “חיים שלימים” שמפרידים בין גמר היצור והצרכן.
    המטרה היא שהלקוח או הצרכן יהיה מרוצה ויחזור לקנות. לכן יש אחריות שהסחורה תגיע תקינה.
    ישנם משטחים שהועמסו כשהם מסודרים מאד יפה לתוך מכולה וטלטלות המסע באנייה עשו שמות בסחורה.
    התגובה “הטבעית” הכמעט אינסטינקטיבית, היא “שאנחנו לא אשמים”. אבל אם נעלה שתי שורות למעלה ונזכור את המטרה, הרי שנפעל לא בצורה אוטומטית אלא נחפש את
    פתרונות להבאת המוצרים שלנו תקינים וטובים עד הצרכן.
    על המדד הזה אחרית מנהלת האיכות.
  3. שחרור סופי. הוא שיעור המוצרים ששוחררו למכירה מתוך הכמות הכוללת שיוצרה. המדד הזה נותן לנו נקודת מבט שונה על תהליך היצור. אם קודם מדדנו איכות פעם ראשונה, כאן אנחנו מודדים את ס”ה הסחורה הטובה שהוצאנו.
    נקודות מבט שונות, מציגות ראיה שונה של המציאות שלנו ונותנות עוד הזדמנויות לשיפור.
    גם על המדד הזה תימדד מנהלת התפעול.
  4. עלויות אי איכות.
    עלויות האיכות הן העלויות הכרוכות בהשגת האיכות הנדרשת ואלו הנובעות מאי השגתה.
  5. יצירה של יכולת ואחריות של 100% איכות כחלק מתהליך היצור, תאפשר לוותר על צעדי בקרת איכות (בתהליך).

התפיסה הזו נכונה לא רק לספקים חיצוניים, אלא גם בתוך המפעל.

התבוננות בהגדרה הזו של האיכות במקור, תאפשר לנו להחליט על החלוקה של האחריות בין מנהלת האיכות ומנהלת התפעול:

מנהלת התפעול אחראית על האיכות במערך שלה אבל האחריות על בניית הכלים ליישום מדיניות האיכות, הגדרת האיכות ובסוף, להבטיח שהלקוח מקבל רק מוצרים איכותיים היא של מנהלת האיכות.

כמובן, שנדרש שיתוף פעולה מלא בין הגופים ובפרט המנהלות. מנהלת האיכות היא האחראית על הגדרת הגבולות והבקרה ברמה הגבוהה. לוודא שהתפעול פועל נכון כדי ליצר מוצרים איכותיים (להבדיל מבקרה פרטנית על המוצרים שפסה מזמן מן העולם).

לכן מנהלת התפעול נמדדת על כל התהליכים הפנימיים ומנהלת האיכות נמדדת על תגובת הצרכנים למוצר שקיבלו.

מבקרי האיכות יבדקו שעובדי היצור פועלים נכון כדי ליצר מוצר איכותי ולא יבדקו את המוצרים.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X