ניהול ואבטחת איכות

סיכום שיעור 1

גיל פרידמן

גיל פרידמן

פרטי הסיכום

קורס: ניהול ואבטחת איכות

מספר השיעור: 1

סיכום השיעור

  • הצגת המרצה.
  • הצגת הסטודנטים.
  • דבר מנהלת המכללה לימור.
  • שקף: גלגל -מחזור חיי מוצר – ניהול חיי המוצר על כל שלביו, החל משלב הפיתוח ועד לסיום חייו. Product stewardship.
  • שאלה: איך אתם בוחרים מוצר מזון מבין שני מוצרים זהים אבל של שתי חברות נפרדות.
  • הסיפור על רמדיה – עקב בקרת איכות ירודה, יצא מוצר שהזיק ואף קטל תינוקות.
  • הבטחת (ב-ה’ ולא ב-א’) איכות Quality assurance – המוצר עובר שרשרת של בדיקות, ובכל שלב עובר בדיקת איכות, עד הוצאתו לשוק.
  • דוגמא: בדיקת חומרים- החל מחומר הגלם ועד למוצר הסופי.
  • לכל שלב בתהליך הייצור ישנם כלים ייחודיים שאיתם מבצעים את בקרת האיכות.
  • הבטחת האיכות באה להגן גם על היצרן וגם על הלקוח (בעיקר בתחום המזון).
  • המהנדסים קובעים את התהליך ואת גבולות הבקרה. ישנה תוכנה שבודקת שהמוצר נמצא בגבולות, עליון ותחתון, אם הוא בגבולות הוא ממשיך, אם לא המוצר נחקר ונזרק. אם יש יותר מדי חריגה, מבצעים הערכה מחודשת.
  • המונח עצמו חדש, אבל הבטחת איכות היתה איתנו מאז ומתמיד, אפילו מתקופות קדומות של האנושות, כשהשתמשו בסחר חליפין, לפני עידן הכסף. תמיד הקפידו על רמה/סטנדרט של איכות מסוימת.
  • הבטחת איכות נקבעת גם עפ”י איכות השירות, לדוגמא: מענה מהיר ללקוח.
  • בקרת תהליכים סטטיסטית – תהליך בקרה למציאת כשלים ברמת האיכות, ע”י איסוף נתונים על המוצר.
  • איכות היא משג נרחב יותר ממוצר ושירות, אלא כל מה שמסביב.
  • הסיבות שלמענן נדרשת איכות: מוניטין, צמיחה, הישרדות עסקית, העצמת עובדים, פחות תלונות, איזון עומסים, שיפור סביבת עבודה, סיפוק, ניהול זמן אופטימלי, הגדרת קריטריונים ע”מ שההחלטות לגבי המוצר תהיינה הטובות ביותר. כל זה יגדיל את מספר ומגוון הלקוחות והעסק יצמח.
  • תרגיל: 1) ארבע סיבות להקפדה על איכות + הסבר. 2) האם הייתי מוותר על ייעול זמני עבודה ועל שיפור השירות.
  • פתרון 1): מוניטין – חשוב עבור למשוך לקוחות, שמייצר מיתוג חזק של המוצר, כגון נייק ואדידס, שהופכים להיות סמל איכות. הישרדות עסקית – המשכיות של העסק, עתיד העסק, שלא להיות אפיזודה חולפת, תורם גם לגידול בלקוחות, או “לקוחות קבועים” לדוגמא: “נוסד בשנת…”. העצמת עובדים – עובדים מרוצים הם עובדים טובים ועם מוטיבציה, ולכם מייצרים מוצר טוב ואיכותי יותר. איזון עומסים – שומר על רמת האיכות לאורך זמן. עומס יתר עלול לגרור לשחיקה, חוסר מעש גורם לשעמום וירידה בתפוקת העובד, חסר שימת לב לפרטים, וזה עובר גם לאיכות ירודה למוצר.
  • פתרון 2): לא הייתי מוותר על ייעול זמני עבודה כי לדעתי יש לו זיקה ישירה לחסכון בכסף. זמנים לא יעילים = בזבוז. על שיפור השירות הייתי מוותר חלקית, או לתקופה מוגבלת בזמן, וזו במסגרת חלוקת העומסים של המשאבים העומדים לרשותי. אמנם אני עלול להפסיד מספר לקוחות אבל איכות המוצר עשויה לא להיפגע כלל.
  • דיון קבוצתי על הפתרונות השונים של הנוכחים.
  • כיום המוצר מתאים לשימוש (ולשביעות רצון הלקוח) ולא למפרט.
  • דוגמא מיפן: כל פועל ייצור פשוט עבר הכשרה של הבטחת איכות, ותוגמל בהתאם, וכך גרם למוצר לצאת בסטנדרט הגבוה ביותר. כך גם צמצמו את המוצרים הפסולים.
  • קריטריוני איכות: טכנולוגי, פסיכולוגי, ביצועי, שירותי, דינים/תקנים/כללים החלים על המוצר.
  • חשיבות איכות המוצר: משפיע על הבטיחות במוצר, אורך חיי המוצר, ובניית ושמירת האמון בין הצרכן ליצרן.
  • בדיקות איכות – כלים שיטות ופעולות, לאורך חיי המוצר, לטובת אימות והכחת תקפות (ולידציה), וכן התאמת התוצרים לדרישות/תקנים/מפרטים.
  • מטרת בדיקות האיכות – האם אנחנו בונים נכון את המוצר, מזעור נזקים, צמצום עלויות אי האיכות.
  • דוגמא של החזקת מוצרי מזון בתנאי טמפ’ לא מתאימים.
  • תכנון איכות במוצר – מימדים: זמן, ארגון (ניהול/הנהלה) וטכנולוגי.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X