ניהול ידע באירגונים

סיכום שיעור 8

itzhk

itzhk

פרטי הסיכום

קורס: ניהול ידע באירגונים

מספר השיעור: 8

סיכום השיעור

ניהול ידע – מפגש 8
אסטרטגיית ניהול הידע, בניית אסטרטגיה לתחום ניהול הידע בארגון, תכנית עבודה אופרטיבית הנשענת על ניתוח צרכי הידע הספציפיים של הארגון, הגדרת כיווני הפעולה ואפיון הפתרונות

ניהול הידע הוא גם חכמה כיצד להשתמש בו, כיצד
לתכנן אותו וכיצד להפיק ממנו הישגים.
ניהול ידע בארגון הוא מתכנון האסטרטגיה המקיפה ועד לפתרונות ולפרויקטים ספציפיים, אנו נדון היום בנושאים המרכזיים שעל הארגון לתת את דעתו ולשים דגש, כיצד ב יוצרים תכנית יעילה מאוזנת בנקודות החשובות למרות שלעיתים הן סמויות ולא ניראות לעין והן יכולות ליצור את ההבדל בין הצלחה לאי הצלחה ובאילו שלבים רצוי להתקדם אילו נושאים שיש לתת עליהם את הדעת, וכל האמור לעיל הוא מעין מדריך למסך שלנו ביישום ניהול ידי בארגון.

הנחות יסוד להשגת תכנית ניהול ידע:
כאשר ניגשים לדבר על תכנון האסטרטגיה של ניהול ידע בארגון נשאלת השאלה למה בעצם אנחנו מתכוונים, מה כוללת ההגדרה ניהול ידע?
אלו יעדים אנחנו רוצים להשיג בארגון? זאת למרות שקיים דיון ארוך מזה שנים לגבי ההגדרה המדוייקת שניהול ידע ולגבי המושג עצמו, אבל לא לכך הכוונה, פשוט עלינו להבהיר תחילה גם לעצמנו, גם לעמיתים שלנו בתוך הארגון שאיתם אנחנו עובדים, מהי המטרה ומה כולל המרחב של ניהול ידע? אילו פעילויות ותחומים אחרים בארגון בזה קשור.
זה חשוב כדי להניע פעילות מוצלחת וממוקדת , לתאם ציפיות, למנוע אי הבנות וליצור את הקשרים הנכונים. אם אכן ארגון ישכיל לפעול עפ״י האמור וינצל את ״הכלי״ הנקרא ניהול ידע, אין ספק שהוא יגדיל את סיכויי הצלחתו של הפרוייקט, של הארגון וממנו יהנה גם המשאב האנושי.
קיימות שני הנחות יסוד ראשונות:
1. מדובר על הידע והניסיון שנצברו ע״י העובדים או החברים בארגון, כמו כן על התובנות והיכולת שלהם לקבל החלטות באופן מושכל ולהניע תהליכים ע״ב ידע מלא ומוצק. האמור כולל את הידע והניסיון של אותם עובדים שהגיעו לארגון כאשר הצטרפו אליו ויכול בהחלט להיות שהארגון קלט עובדים אלה משום הניסיון שהם צברו במקומות אחרים. אלו הם הנכסים החשובים של האנשים ושל הארגון בהכרה בכך אנחנו שמים מראש את האדם במרכז וברגע שהאדם מרוצה, מאמין ובעל מוטיבציה העובדים בארגון הופכים להיות הלב של התכנית.
2. המטרה שלנו היא לאפשר לארגון לפעול בדרך יעילה, חסכונית, תחרותית, בכך שנעזור לאותם עובדים בארגון לעבוד ביחד בדרך אפקטיבית ואופטימלית על משקל האמרה ״השלם גדול מסך חלקיו״ ובכך להשיג במהירות ידע חדש שנרכש, הכרה בידע וביכולות שהם תורמים לארגון. כאשר נעצים אותם ומחזק את השיתוף ומעבר הידע ביניהם, ישתפרו גם היכולת וגם האפקטיביות של העובדים ויעלה את ערך הארגון כולו, ומן הסתם יהנו מכך גם העובדים.
לאחר שהבהרנו את ההנחות האלה רצוי מאוד להמשיך ולהגדיר שמטרת התכנית האסטרטגית של ניהול הידע לא תהיה ניהול הידע עצמו אלא הידע ישמש ככלי להשגת יעדי הארגון, שכן אין לה מטרה לעשות ניהול ידע כל עוד ניהול הידע עצמו איננו מוצר מרכזי של החברה הוא גם לא המטרה, נכון הוא שהוא נמצא במהות הפעילות שאנחנו מתכננים אבל הוא לא הכלי או בגורם החשוב להשגת היעדים האסטרטגיים של הארגון.
המטרה האמיתית היא להשיג את היעדים האסטרטגיים של הארגון ולאפשר צמיחה והגדלת הרווחים של הארגון ולכן הארגון לא הולך לעשות ניהול ידע אלא משתמשים בכלים ובשיטות של ניהול ידע כדי להשיג יעדים של הארגון.
השלב הראשון בבניית תכנית או תכניות ניהול ידע בארגון יהיה לבדוק מהם היעדים, מהו החזון ומהם כיווני ההתפתחות של הארגון שכן, אלו מטרות עסקיות של הארגון שהציב לעצמו ולפעול עפ״י סדרי העדיפויות על ראשי הארגון ללמוד את היעדים המרכזיים גם אם אינם ניראים קשורים מידית, אפילו לא באופן איטואטיבי לניהול הידע.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X