ניהול ידע בארגונים

סיכום שיעור 11

Aviv levi

Aviv levi

פרטי הסיכום

קורס: ניהול ידע בארגונים

מספר השיעור: 11

סיכום השיעור

ניהול ידע – מפגש 11
מודיעין עסקי
מודיעין עסקי הוא איסוף וניתוח של מידע שבו פועל תאגיד מסויים.
והוא משמש בסיס לקבלת החלטות עסקיות.
בפרט כולל המודיעין העסקי איסוף מידע על מוצרים, תהליכי עבודה של מתחרים וכן לגלות דפוסי התנהגות במידע שנאסף.

מודיעין תחרותי –
השיטות המשמשות במודיעין עסקי דומות ביסודן לאלה המשמשות במודיעין הצבאי, השיטות מבוססות לרוב על איסוף המידע, ניתוח המידע, והכוונת הפעילות העיסקית בהתאם.
איסוף המידע על היריבים העסקיים מתחלק על פי רוב לאיסוף לגיטימי ולאיסוף שאינו לגיטימי הגובל לעיתים בפלילים.
שיטות האיסוף הלגיטימיות כוללות מעקב אחר פרסומים פומביים של היריב העסקי, והפרסומים אודותיו.
ניתוח פעילותו העסקית, איתור קהלי המטרה שלו, דרכי גיוס העובדים, הפרסומים בעיתונות, הודעות לבורסה ועוד.
בעולם התעשייתי נוהגים לבדוק ולבחון את המוצר המתחרה בשיטות של ״הנדסה הפוכה״
הכוונה לפרק את המוצר המושלם לגורמיו בניסיון להרכיב את מרכיביו הבסיסיים ביותר לרבות הבנה של התהליכים ההנדסיים שעמדו בייסוד יצורו והכנתו.

שיטות האיסוף בכלים הלגיטימיים מסובבות על כלי מידענות קודמת מאחר שהם מתמקדים בידע גלוי ולגיטימי, הידע הזה מתמקד בדרכ במה שכבר אירע בעבר ובכך הוא מקשה על יצירת יתרון תחרותי בין המתחרים. עובדה זו האיצה פיתוח של מטודולוגיות כדוגמת מודיעין אנושי בעולם העסקי, אבל הם עומדים בכללים אתיים מחמירים , במודיעין העסקי פועל גם בשיטות של חקירות ע״י הפעלת חוקרים באמצעות חברות לחקירות.
יש הבדל בין מודיעין עסקי לבין ריגול עסקי, המודיעין העסקי אוסף מידע זמין וגלוי והוא עושה זאת באופן מעמיק, מצליב מידע ממקורות שונים ועובד עפ״י מתודות לניתוח המידע.
איסוף המידע ממקורות זמינים והצלבתו מאפשרת לנו לראות את התמונה השלמה ולקבל תובנות מרחיקות לכת.
מדובר בתחום לגיטימי וחוקי שברבות הימים הפך להיות לחוקי ופרקטיקה מקובלת.
בארץ וגם בעולם כולו, תחום המודיעין העסקי נלמד ברמת האקדמיה.

הריגול העסקי-
הריגול העסקי הוא פרקטיקה שונה לגמרי, ריגול עסקי או תעשייתי הוא איסוף מידע סודי, על פעילות הארגון לרבות סודות מסחריים, תהליכי עבודה שיטות היישום.
שיטות איסוף המידע הן שיטות ריגול אשר ברובן מהוות עבירה פלילית כמו למשל האזנת סתר, גניבת מיילים, מעקבים, גניבת מסמכים
ומכאן השוני וההבדל בין ריגול צבאי לבין ריגול תעשייתי.
קיים עוד מושג היכול לגרום לבלבול, הוא נקרא הבינה העסקית, לא תמיד אנשים מבינים את ההבדל בין מודיעין עסקי לבין בינה עסקית.
בינה עסקית קשורה לטכנולוגיות שמנתחות את המידע שנאסף, את המידע הקיים בתוך הארגון וממנו מסיקה מסקנות לגבי דפוסים שונים, התומכים בקבלת החלטות ניהוליות.
לעומת זאת המודיעין העסקי מתעסק באיסוף מידע חדש עבור הארגון.

כיצד אוספים מודיעין עסקי?
לצורך איסוף מודיעין עסקי יש צורך בעיקר ביצירתיות או בדמיון כדי לדעת היכן למצוא את המידע, כל המידע בעצם נמצא גלוי לעין רק צריך לדעת לאן להסתכל, אחד המקורות העיקריים לאיסוף מודיעין עסקי הוא אירועים מסחריים כמו כנסים גדולים, ירידים, אלו הם אירועים גדולים מהמם אפשר לשאוב כמות אדירה של מודיעין עסקי, באירועים מסוג זה תוכלו לפגוש לקוחות, משקיעים, ואפשר ללמוד הרבה כאשר רואים במה מתעניינים חברות, ניתן לזהות מחירים, מידע על מגמות בשוק, טכנולוגיות חדשות, מידע על התחרות, כוונות ממשלתיות ועוד.
לפי סקרים שנעשו ע״י הארגון העולמי העוסק במודיעין עסקי, למעלה מ80% מהנשאלים, מגיעים לתערוכות וכנסים לצורך איסוף מידע, למעשה זוהי דרך יעילה ואפילו זולה.
מפני שכמוך גדולה של בעלי עניין נמצאים במקום אחד ובמשך תקופה קצרה, במקומות כאלה ניתן לאסוף כמות של מודיעין עסקי שבנסיבות אחרות תימשך חודשים כדי לאסוף.
מקור נוסף מעולה לאיסוף מודיעין עסקי הוא הרשתות החברתיות, רבים מאיתנו מחזיקים בחשבון באמת או יותר מהרשתות החברתיות, אנו עושים בהם לעיתים שימוש פרטי, לפעמים מסחרי, אבל בסופו של דבר כל שימוש ברשתות החברתיות מסייע לאסוף מידע ולפתור את התשבץ המודיעיני.
למשל ניתן בלינק לחפש אנשים עפ״י שם מעסיק או התפקיד ולפי דוגמא זו שמראה לנו כיצד ניתן למפות מבחינה עסקית אנשי מפתח בתחום מסויים, כמו כן, מעבר בין חברות ועוד מקרים רבים.
בעזרת הרשתות החברתיות ניתן לקבל מידע רב על האסטרטגיה השיווקית של המתחרים, נוכל לראות גם את דרכי השיווק ואת שפת השיווק בה בחרו.
את המסרים, קהל היעד ואפילו לקבל הצעות מחיר.
במקרים רבים עובדים לא זהירים מפרסמים דברים האוספים מידע בעל ערך רק צריך לדעת איך ואחרי מי לעקוב.
קיימת שיטה נוספת לאיסוף מידע והיא אינטראקציה ישירה עם העסק או העסקים עליהם אנו רוצים לאסוף מידע למשל, ניתן לעשות זאת באמצעי פשוט ביותר כמו רכישה בנקודת המכירה של המתחרה או פניה למוקד השירות באמצעים פשוטים אלו שנעשים ע״י מומחים לאיסוף מידע ניתן לאסוף מידע רב יותר על התנהלותו של הארגון, המחירים ושיטות המכירה שלו.
אלו הן רק כמה שיטות לאיסוף מידע, במציאות המידע נמצא אל מול ענינו, אנחנו רק צריכים למצוא אותו ולחבר בין הנקודות ועל מנת להפיק את המיטב והמירב מפעולות איסוף מודיעין עסקי.
חשוב מאוד להגדיר מראש מהו המידע אותו אנו מחפשים. שלב זה מתחיל בעזרת עבודה מול הלקוח אשר הזמין את השירות, חשוב לנו להביא לארגון מידע ממוקד אשר ממנו הארגון יכול להפיק ערך ולכן בטרם פעולות האיסוף אנו עורכים פגישות עם אנשי מפתח בארגון, ומנסים להבין מהו המידע הישוב עבורם, צריך להבין שכמוך המידע המסתובבת היא רבה מאוד, צריך להבין גם שכמות המידע צריכה להיות ממוקדת כדי להפיק ממנה את מירב התועלת.

מה אפשר להפיק ולדעת בעזרת מודיעין עסקי?
מודיעין עסקי מאפשר לארגון להשיג מידע חדש, לזהות הזדמנויות עסקיות חדשות, בשווקים חדשים, כמו כן, ניתן לזהות מגמות ולקבל רעיונות חדשים ופורצי דרך, זיהוי המתחרים בעזרת מודיעין עסקי, ניתן לזהות את המתחרים הפוטנציאלים והכוחות הפועלים בשוק.
ניתן גם לראות את פעילותם העכשווית והעתידית, זיהוי נכון של המתחרים, דפוס עבודתם, דרך התנהלותם, מסייע לארגון לבנות את האסטרטגיה השיווקית והבידול העסקי.
הארגון חשוף לאיומים שונים ולא רק מצידם של הגורמים התחרותיים, כל דבר המשנה את הסביבה העסקית יכול לאיים על הארגון, לעיתים להוות הזדמנות ולכן לפני פתיחת עסק נאסוף מידע שיציג לנו את האיומים הפוטנציאלים וההזדמנויות פ, הן הישירים והעקיפים, אשר משפיעים או עשויים להשפיע בעתיד על ביצוע הארגון.
כדוגמא: יכולות טכנולוגיות חדשות, מגבלות רגולטיביות חדשות, שינויים פוליטיים, סביבתיים ועוד.
בעזרת מודיעים עסקי לפעמים אפשר להפוך איום להזדמנות.
בחקר טכנולוגיות ניתן לקבל מידע על מוצרים וטכנולוגיות שנמצאים בתהליכי פיתוח ומוצרים קיימים/ פטנטים.
אסטרטגיות השיווק של המתחרים – בעזרת מודיעין עסקי ניתן לנתח ולהבין את האסטרטגיה השיווקית ארוכת הטווח של המתחרים, ניתן גם לסקור את מסעות הפרסום של המתחרים ואת מבצעי קידום המכירות שלהם.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X