ניהול ידע בארגונים

סיכום שיעור 12

Tzvia Elaev

Tzvia Elaev

פרטי הסיכום

קורס: ניהול ידע בארגונים

מספר השיעור: 12

סיכום השיעור

סיכום שיעור

כלים ומנגנונים, מיפוי כלים ומנגנונים לניהול ידע בארגון, הפקה וניהול לקחים, ניהול ישיבות ככלי ליצירה והפצה של ידע, שימור והעברת ידע בחילופי תפקידים, ניהול חדשנות.
מהי חדשנות? רעיון חדש למתן פיתרון שונה ובעל יתרון מהותי למוצר או שירות שהם בעלי משמעות לחברה האנושית.
המצאה היא פיתוח של תהליך או שיטה המביאים לשיפור משמעותי של מוצר קיים או ליצירה של מוצר חדש.
יצירתיות – היא יכולת מחשבתית המובילה את האדם להפקת תוצר מקורי בעל ערך, היצירתיות היא הבסיס לחדשנות וליכולת ההמצאה.
החדשנות משלימה את היצירתיות בכך שהיא מביאה לידי יישום את הרעיונות על מנת להשיג ערך ואילו החדשנות, היא אמצעי להצלחת הארגון ולא רק מטרה בפני עצמה.
במרבית המקרים לבעלי הרעיון אין את היכולת לייצר בעצמם את המוצר ולשווק אותו ולכן הוא חייב לפעול במסגרת הארגון כך שפעולה משותפת או מתואמת סינרגטית היא מאפשרת מימוש של רעיונות חדשים, הארגון משלב בין היצירתיות והיישום.

חדשנות כמנוף לקידום הארגון- יצירתיות וחדשנות צריכות להיות חלק מהתרבות הארגונית כדי שהארגון יתקיים ויתפתח בוודאי בעולם טכנולוגי של היום, שבו מי ששוקט על שמריו יתקשה לשרוד.

החלטת הד הוק – רק לגופו של אותו מקרה, אינה יכולה לשמש תקדים.

מאפייני ארגון המעודד חדשנות
1. הנהלה רואה ביצירתיות ו חדשנות חשיבות רבה ולכן היא משקיעה בכף תשומות ניהוליות ומשאבים
2. עידוד חשיבה יצירתית וחדשנות – הכרה בעובדים מצטיינים בהעלאת רעיונות יצירתיים, תגמולים כספיים, פרסים, קידום, ביקורים בחול העשרה ועוד..
3. פתיחות לרעיונות חדשניים וסובלנות לכשלונות. יכולת לספוג כשלונות ולעודד עובדים להמשיך ליזום ולהעלות רעיונות חדשים גם ברגעי משבר.
4. נכונות ההנהלה להקצות זמן, משאבים וחופש פעולה לעובדים כדי לפתח רעיונות.

דרכים לעידוד יצירתיות וחדשנות –
1. ארגון ימי עיון לכלל העובדים בנושא של יצירתיות וחדשנות, העלאת מודעות והטמעת ערך החדשנות.
2. גיוס עובדים יצירתיים וחיזוק המשאב האנושי.
3. הקמת צוותים רב תחומיים לחדשנות, עובדים יצירתיים שמקיימים סיעור מוחות והצעת פתרונות יצירתיים בתחומים שונים.
4. יצירת מנגנון תקשורת עוקפת היררכיה ע״מ לאפשר מעבר רעיונות יצירתיים בדרך קצרה, הקמת וועדה של מנהלים בכירים הבוחנת רעיונות חדשניים לעובדים.

יזמות –
ההתפתחות האנושית הינה תוצאה של תכונה יחודית של האדם היזמות בוודאי בעולם סוער כמו היום, היכולת לשרוד ולשגשג מותנית בהתחדשות מתמדת.
יזמות היא תהליך של הוצאה לפועל של יוזמה כלשהי החל משלב התכנון ועד לביצוע.
שיפור של מוצר או אפילו יצירת מוצר חדש מחייב שילוב של שלושה גורמים:
1. צורך שאינו מסופק המתעורר אצל יחיד או קבוצה.
2. הוגה רעיון כיצד לממש את הצורך
3. אמצעים המאפשרים הפיכת הרעיון למוצר שירות.
ההבדל בין הוגה הרעיון ליזם הוא ברמת המוטיבציה והדחף למימוש הרעיון, ההוגה מסתפק בהלאת הרעיון, בעוד שהיזם הוא בעל דחף לממש את הרעיון.
יש לו את האומץ לקחת סיכונים, יש לו מוטיבציה ויכולת לפעול במרץ למימוש הרעיון.
היזמות בפני עצמה חשובה מאוד גם ברמה של המדינה וגם ברמה של הפרט, אדם בעל יוזמה ובעל יכולת יזמות הוא אדם שנמצא בתנועה מתמדת ביצירה, בניצול רעיונות והפיכתם או עשייתם למוצר שיש בו תועלות.
היזמות למדינה היא גורם חשוב בהתפתחותה הכלכלית, מביאה לפיתוח תעשיות מתקדמות, יצירת מקומות עבודה, עליה בשכר וברמת החיים.
לארגונים הדרך הטובה ביותר לעמוד בתחרות היא טיפוח היזמות והחדשנות ע״מ לשפר את המוצר ולפתח מוצרים חדשים.

סוגי יזמים:
יזם פנים ארגוני – אדם שפועל כיזם בתוך הארגון או חבר בארגון המביא רעיונות יצירתיים לשיפור תהליכים מבניים וחשיבה בארגון.
הארגון נותן לו את האמצעים את התמיכה לשיפור המוצר או פיתוח מוצר חדש.
יזם עצמאי – פועל באופן עצמאי או בשיתוף עם אחרים כדי לממש את הרעיון, לעיתים הוא נוטל על עצמו לתווך בין מספר ארגונים ולהוביל אותם לשיתוף פעולה.

מאפייני היזם:
הוא בעל יצירתיות וכושר אלתור, חותר להישגיות, תחרותיות, דבקות במטרה ובעיקר יושר ואמינות.
מנהיגות, ביטחון עצמי, לקיחת סיכונים כספיים, יכולת לעבוד בצוות ובעל יכולת לפעול במצב של אי וודאות.

דרכים לטפח יזמות:
פיתוח תרבות ארגונית, קליטת אנשים יצירתיים, פתיחות לרעיונות חדשים, לאפשר לעובדים שעות עבודה גמישות כדי להעלות את הפוריות, לקיים דיונים לסיעור מוחות, תגמול עובדים יצירתיים, פיתוח סביבה נוחה ותנאי עבודה הולמים

ניהול ידע אפקטיבי – אפילו מוצר מצויין לא יעניק יתרון, ניהול ידע הוא הכוח המניע שארגון צריך לדעת כיצד ואיך להשתמש בו.
צדק מי שאמר שידע הוא כוח וצדק יותר מי שאמר שהשימוש בידע הוא כוח.
ניהול ידע בארגון צריך ליצור קודם כל עבור מנהל בארגון סביבת ידע הבנויה ונסמכת על כל מקורות הידע של הארגון.

כיצד לבנות מנגנון לניהול ידע אפקטיבי בכמה צעדים פשוטים:
אסור שיהיו תלויים בחלל האוויר, אלא יש לשרתם באופן פעיל בתהליכי העבודה עצמה.
יש לעודד את העובדים לשתף בידע שלהם בין ידע מקצועי ובין ידע רעיוני.
מאחר וידע הוא כוח, עוצמה, קיימת לעיתים נטייה בקרב עובדים שלא לשתף את האחרים, הם רוצים לשמור זאת לעצמם כדי שיתן להם עוצמה וידע בתוך הארגון.
לכן, על הארגון לדאוג שלא לאבד את כוחם ועוצמתם של העובדים, ולדאוג לשיתוף הידע בכל רחבי הארגון וכדי לעשות זאת, יש לעודד מפגשים ישיבות צוות. לשאול ולתחקר וגם ליצור מדיניות מתגמלת.
יצירת תרבות ארגונית של שיתוף ידע הוא צעד חשוב והכרחי ע״מ לנהל טוב ונכון את הידע הארגוני.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X