ניהול כללי

סיכום שיעור 2

Sapir asulin

Sapir asulin

פרטי הסיכום

קורס: ניהול כללי

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

שיעור שני 8.4.21

כדי שלאנשים תהיה מוטיבציה הם צריכים לדעת מה הצרכים שלהם, יש כמה תיאוריות בנושא:

  1. מדרג הצרכים של מאסלו – המניעים של אדם לאורך חייו (מתייחס גם לעבודה).
  • צרכים פיזיוליגיים – כמו מזון, היגיינה, נשימה וכו’
  • הצורך בביטחון – מי שאין לו את זה האדם יהיה עם דיכאון חרדה וכו.
  • צורך השתייכות – צורך חברתי להיות מוערך ונאהב בדרגה זו האדם מגבש את הזהות העצמית שלו.
  • הערכה עצמית – ביטחון עצמי
  • צורך האדם למימוש עצמי – לכל אחד יש יכולת אישית ולא כולם מצליחים לממש אותה.

 

רק אחר שכל שלב מתממש ניתן להתקדם לדרגה הבאה פירמידה.

במקום העבודה:

צרכים בסיסיים – תנאים פיזיים ושכר בסיסיים

ביטחון – קביעות, תנאים פנסיוניים וכו

שייכות – תרבות ארגונית, משובים, אירועי חברה.

מעמד – הוקרה, קידום, הערכה.

מימוש עצמי – לתרום מעבר להגדרת התפקיד.

מוטיבציה פנימית – התנהגות הנעתית שמטרתה עשיית דבר משום שהוא מעניין או מהנה, אני עושה פעולה ללא תגמול נותן סיפוק.

תפקיד המנהל ביצירת מוטיבציה פנימית – יצירת סביבת עבודה שבה העובדים יכולים לעשות את עבודתם טוב, מספק הזדמנויות ללמידה והתפתחות אישית, מניע את העובדים לעשות את העבודה הכי טוב שאפשר.

מוטיבציה חיצונית – מוטיבציה המגיעה ממקור חיצוני, לעיתים לצורך קבלת תמורה, לעיתים כי אין בררה וזה מה שאומרים לנו לעשות וכו.

  1. התיאוריה של הרצברג –

גורמים מניעים או פנימיים – גורמים בעלי השפעה חיובית יכולים להביא את שביעות הרצון והמוטיבציה. (סיפוק, אתגר, הערכה) העשרת עיסוקים – להעצים את העובד ע”י הוספת תחומי אחריות. על המנהל להכיר את העובד בכדי לדעת מה יעלה את המוטיבציה של העובדים שלו.

גורמים הגיינים או גורמים חיצוניים – גורמים בעלי השפעה שלילית יכולים להביא לחוסר שביעות רצון ומוטיבציה (תנאי עבודה, איכות הניהול, שכר, בטחון כלכלי, שירותים מלוכלכים).

כדי שתהיה מוטיבציה אנו צריכים את הגורמים הפנימיים. המודל עובד על שני צירים גם אם הגורמים החיצוניים יהיו טובים זה לא יוביל למוטיבציה זה רק מאפס את הציר. אם יהיו גורמים פנימיים זה יוביל למוטיבציה ושביעות רצון.

משוב:

  • דיאלוג ולא מונולוג
  • מהלך מתוכנן ויזום ולא מזדמן
  • המשוב מתבסס על עובדות ונתונים
  • המשוב מתייחס לתקופה מוגדרת
  • הרבה אופטימיות ויכול לשימור שינוי ושיפור

חלון ג’והרי:

  • איזור עיוור – לא ידוע לי אבל ידוע לאחרים
  • איזור לא ידוע – לא ידוע לי ולא ידוע לאחרים
  • איזור פתוח – ידוע לי וידוע לאחרים
  • איזור חבוי – ידוע לי ולא ידוע לאחרים

מאפיינים של משוב נכון: תקשורת טובה, אותנטי, יוצר מנוף לשינוי, נותן תקווה, בוחן התנהגויות, ספציפי, משוב בונה, אני איתך, ליצור סביבת עבודה נכונה לא בשעת לחץ ובלי טלפונים.

מאפיינים של משוב שגוי: עובד מופתע, נגמר בחוסר הסכמה, אין קבלה, מייאש, תוקף אדם, כוללני, משוב הורס, אני מולך.

משוב סנדביץ – לפתוח בדברים הטובים, דברים לשיפור ולסיים בדברים טובים.

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X