ניהול משא ומתן

סיכום שיעור 2

Rotemm4

Rotemm4

פרטי הסיכום

קורס: ניהול משא ומתן

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

סיכום שיעור 2 – 22-2-2021:

בוצעה חזרה על השיעור הראשון (אסטרטגיית מאבק ואסטרטגיית שיתוף פעולה)

המשכנו לעסוק בתרגיל מהשיעור הקודם – 2 עובדים בחדר עם חלון אחד שצריכים לנהל מו”מ על החלון – זיהינו מספר פתרונות למו”מ שמבטאות גישות שונות:

  1. הימנעות – הנטייה האנושית היא לפעמים לא לנהל קונפליקט מהסיבה שלא נעים להיות במקום שמתמודד עם הקונפליקט.
  2. השתלטות החזק על החלש – נטייה של אנשים בעלי סגנון אגרסיבי – להחליט עבור האדם האחר בלי להתחשב בדעותיו. האדם האגרסיבי עושה זאת כי הוא יכול. ניהול מו”מ ממקום כזה לא יביא לפתרון בטווח הארוך
  3. פשרה בין אישית – עניין משמעותי בתקשורת בין אישית. בלעדיו לא ניתן לנהל מו”מ מכבד – אולם פשרה בין אישית אינה מספיקה לבד – על מנת שפשרה זו תשמש פתרון למו”מ היא חייבת להיות מגובה בשינוי מבני אמיתי שייצור מחייבות של שני הצדדים לפשרה אליה הגיעו.
  4. פשרה חלקית – הנטייה האנושית לפתור חלק מהדברים ולא להתמודד עם חלק אחד מהדברים מפריעים. פשרה חלקית מביאה פתרון חלקי – הסוגיות שלא עלו לדיון לא נעלמו – הן יפגשו אותנו בקונפליקט הבא, רק שבפעם הבאה הם יהיו טעונים וקשים יותר
  5. 50-50 – ניסיון לנהל מו”מ מתוך מקום בו כל צד נותן שווה בשווה (חצי-חצי). פתרון זה לפעמים נובע מחשדנות ולא מהוגנות. חצי-חצי יכול להוות פתרון ראוי כאשר הצורך שעולה אצל שני הצדדים הוא שווה בלבד.
  6. שילוב אינטרסים – זהו הפתרון המועדף במו”מ – פתרון שמביא לידי ביטוי מענה לצורך של כל אחד מהצדדים ויש לו סיכוי אמיתי להחזיק מעמד לאורך זמן (WIN WIN). כל אחד מהצדדים יוצא מרוצה.

הוצג תרגיל נוסף – “צבר מקסיקני” בו כל צד היה צריך 100% מהצמח לצרכיו החשובים. בסופו של דבר הפתרון היה ששניהם צריכים חלק אחר בצמח ויכולים להשתמש בו יחדיו.

המסקנה היא תמיד לדעת מה אני צריך ומה הצד השני צריך.

תמיד להיכנס לנעליו של האחר (אפילו לשאול אותו, להתבונן).

 

דיברנו על הסרט “הספר הירוק” – סרט על מעמדות בארה”ב בשנות ה 60 (מציג סיטואציות על סטראוטיפים ומעמדות).

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X