ניהול פרויקטים

סיכום שיעור 10

קרן מלול

קרן מלול

פרטי הסיכום

קורס: ניהול פרויקטים

מספר השיעור: 10

סיכום השיעור

בס”ד

קורס ניהול פרויקטים שיעור מספר 10 – מרצה: דניאל אדרעי

 

תכנון רכש, התקשרויות, הזמנות ובחירת ספקים

שלבי תהליך ניהול רכש בארגון:

שלב 1: הקמת דרישה במערכת על מנת לקבל שירות או טובין לטובת הפעילות העסקית.

שלב 2: קבלת הדרישה ע”י הקניין במחלקת הרכש, בדיקה מאיפה לוקחים את התקציב.

שלב 3:  הקניין בוחר ספק או בקשת הצעות מחיר מספקים שונים. בחירת ההצעה המשתלמת לארגון

שלב 4: הפיכת הצעת מחיר להזמנת רכש. תיאור ההזמנה: מס’ פריטים, תאריך קבלה, המטבע בו יבוצע התשלום ושליחת ההזמנה למנהל הרכש

שלב 5: הגעת המוצר/ים (ההזמנה) למחסני החברה + קליטה במערכת (תעודת משלוח)

שלב 6: חשבונית מס, קבלה עבור הספק- מונפק ע”י הנהלת חשבונות.

__________________________________________________

 

חוק פרטו – פרטו היה כלכלן ואיש סטטיסטיקה –”חוק 80-20″.
הרבה פעמים אנחנו יכולים לגלות ש80 אחוז מההכנסות שלנו נובעים מ20 אחוז של הלקוחות שלנו …
כאשר אנחנו עוסקים בניהול החוק הזה בא לשפר אותנו, כדאי להשתמש בזה בכל ניתוח כלכלי.
דוגמאות נוספות: (מהמצגת)
* בסופרמרקט אם אני אבחר את 20 אחוז המוצרים שנותנים לי 80 אחוז מהרווח – זה קרה והיה בזה רווח גדול .
* כאשר 20 אחוז מהספקים מספקים 80 אחוז ממה שאנחנו רוכשים וזה מחייב אותנו לעשות בדיקה .

החוזה כולל תנאים והתניות , לפעמים מילה אחת יכולה לשנות את ההבנה של כל ההסכם.

4 תהליכים בניהול הרכש בפרויקט:

  1. תכנון ניהול הרכש: לבדוק מי הספקים שאנחנו הולכים להתקשר איתם, ידע שלהם.
  2. ביצוע רכש: אנחנו מבקשים הצעות מחיר למה שאנו צריכים, בחירת ספק שילווה את הרכישות שלנו.
  3. בקרת רכש: הבקרה כוללת ניהול קשרי הרכש, מעקב אחר ביצועים וביצוע שינויים ותיקונים אם נדרש.
  4. סגירת רכש: אנחנו מוודאים שקיבלנו את השירות ושקיבלנו את מה שהתחייבנו.כשמתעסקים בניהול רכש – בכסף גדול, צריכים לתעד כל פעולה שעושים.
    לפעמים אנחנו מגלים שאם אנחנו בעצמנו נעשה איזה חלק מפעולה מסוימת אנחנו נגדיל את הרווח .

    הבעיה מתחילה בתהליך בחירת הספקים, אנו מחפשים ספק “מתאים” :
    המלצות – האם הספק יכול להציג לנו המלצות (גם אותם חשוב לאמת שהם אמתיות)וכן ניסיון ועמידה בהסכמים.

ביצועי עבר – יכול להיות שהם כבר עבדו אצלנו, האם יצאו עם “שם טוב”?
גודל וסוג העסק של הספק – האם ביכולתו לעמוד לאורך זמן ולהיענות לדרישת הפרויקט.
כושר ייצור – האם יש לספק יכולת לספק דרישות עתידיות אפשריות ?
יכולות פיננסיות – יש לו את המכשירים והמשאבים כדי לספק לנו בשירות?
אחריות – אורכה של אחריות והאם היא עונה על דרישותינו, צריך להיכנס לפרטי האחריות לעומק.
יכולת טכנית – האם יש לספק את המיומנויות והיכולות הטכניות ידע/ מכשור הנחוצים או האם סביר להניח שישיג אותם.
עלות כוללת – האם הספר יציע את העלות הכוללת הנמוכה ביותר, והאם יוכל לעמוד בה. (זו לא בהכרח לקחת את הזול ביותר, הנימוק של הבחירה צריך להיות מגובה בטיעונים נכונים בעניין).

סיכון – מה מידת הסיכון שיוטל על הספק והאופן שבו הספק משכך את הסיכון .
זכויות קניין או/ו קניין רוחני – האם הספק טוען לזכויות על תהליכי העבודה או המוצרים או השירותים שייצר עבור הפרויקט.
הבנת הצורך – האם הספק מבין את תכולת העבודה? עד כמה הבנתו מטיבה להתייחס לזה ? מבין מהו הפרויקט ומהו חלקיו ומה חלקו בכך?

 

אחרי שבוחרים את הספק, צריכים לערוך אתו חוזה, רוב הקשרים החוזיים בפרויקט נחלקים ל1 מ2 קבוצות רחבות והם:

  1. חוזה עם מחיר קבוע – נקבע מחיר לפני שאנחנו מתחילים את הפרויקט.
  2. חוזה עם החזר עלויות – המחיר משתנה לאורך הדרך


כדי להיות אחראי רכש נדרש ראש גדול, עבודה מול תכנות אקסל וורד, ספקים בארץ ובחו”ל, ניסיון מול \משלחים ועמילי מכס , היום משלמים שכר למשרה כזו כ9,000 ₪.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X