ניהול פרויקטים

סיכום שיעור 2

tziyuna

tziyuna

פרטי הסיכום

קורס: ניהול פרויקטים

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

סיכום שיעור 2

הובלה של פרויקט יש לקחת את הניהול הפיננסי, הכנסות, תוכנה, תימכור מוצרים, לוחות זמנים. מנהל הפרויקט הוא צריך לעמוד מול הכישלון או הצלחה של הפרויקט.

הרצה תחולק לכמה חלקים:

מנהיגות

בחלק זה נדבר על אחריות של מנהל פרויקט – מישהו צריך לקחת אחריות על כל נושא הפרויקט, כאשר יש הצלחה בתכנון הפרויקט, לא היה דיון מי ניהל את הפרויקט אך כאשר כישלון מחפשים מי האחראי, ניקח לדוגמא את האסון שהיה בהר הרצל, ביום העצמאות  מנהל הפרויקט של הקמה של במה של יום העצמאות, לא עשו בקרת ביטחון, ולכן לא נבחן מצב בוא נפל מול מהקמה של הבמה.

אסון המכביה- קריסת הגשר, נפל לאחר שמתמודדים עלו על הקשר מעל המים, מי שהכין את הגשר, טעה בתיכון וכל התכנון הגדול של המכביה נפל על ביטחון של גשר הנדסי. לפי התיאוריה אם נקרא אסון גם אם עשיתם על פי הספרים, והכל כמו שצריך, לא תהיה אחראי כי עמדתה על פי התקן.

ישנם גם פרויקטים אישים – כמו שמשפחה מתכנת טיול שנתי משפחתי.

ניהול פרויקטים- אנשים המנהלים מקצועית, מבחינת ידע והם אומרים מה הדרך המקצועית לשעות את הפרויקט או חלק ספציפי של חלק מהפרויקט, מנהלים על פי נהלים המקצועיים.  מנהיג\ה- מובילה את האנשים בדרך או בחזון שהם רוצים שהפרויקט היה, הם מסתכלים קדימה או רחוק יותר – הם רואים את התמונה הגדולה. כמו בטבע המנהיג הולך בראש ואומר ללכת אחריו כמו בצבא וכוד’. יכול למנהיגות לא חייבת להיות ראש החץ, אלא כו

היא יכולתו של אדם או קבוצה אנשים להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת במינימום סמכות.

מה שמניע את המנהיג הוא החזון – דברנו על סוגי מנהיגים – לכל אחד מהמנהיגים  יש חלום או חזון, את החזון המנהיג רוצה להגשים ולך הם פועלים. המילה חזון- היא מתוך החזה , רואה קדימה, כל מנהיג צריך לדעת מהו החזון שלו.

בנימין זאב הרצל- היה חזון להקמה של מדינה יהודית.

מהאטמה מגנדי – הוביל אנשים אחריו לחזון של חופש ופשטות שבוא אדם יפרנס את עצמו.

מרתין לותר קינג – המשפט האייקוני – יש לי חלום… ניסה להגשים את החלום שבוא היה שיוון בין גיזעי, בין האדם הלבן לחום.

מנהיג מוצלח – צריך לעורר רגשות- מוטיבציה – תהליכי  חשיבה וקוגניציה – ביצוע

מנהיגות מתגמלת – המנהיג פועל להשיג את מטרותיו, באמצעות שכר ועונש. זה מנהגות שהיה בעולם, בדיקטטורה – תהיה מנהיג טוב תקבל שכר, תתנהג או תגיד משהו לא טוב, תקבל עונש.  בדר”כ סוג מנהיגות לא טובה, כי אם מדובר בחברה שבא המנהיג מתגמל על ניהול טוב, הוא מצפה או מנהיג רק מעצם התגמול, ואילו הוא ניהל כמו שצריך אין מדד או משמעות לעונש, המנהיג לא “מתרגש”.

דוגמא- מפקד בצבא, שמתגמל חיילים על פי מול זה, ביום יום הוא יכול סוג ניהול זה לעבוד, מי שעשה טוב יצא לשבת ומי שלא יישאר שבת. אך מול של מנהיגות זו אינה עובדת כאשר מדובר בניהול חיילים מעבר ליום יום, במקרה שבוא חיילים יוצאים לקרב, מנהיגות זו לא שורדת, כי חייל לא ירצה ללכת אחר המפקד בסוג של מנהגות כמו, החיילים לא יקריבו את נפשם עבור המטרה. כי הם מתוגמלים על פי שכר ועונש אין אינקציה \ משמעות כאשר מדובר בערך גבוהה יותר.

מנהיגות שורדת – המנהיג פועל ללא חזון, הולך אחרי הרוח המונהגים. היא טובה באופק ארעי\ זמני, יש דוגמאות שניתן לראות בפוליטיקה הישראלית, סוג מנהיגות זו.

מנהיגות מעצבת- המנהיג פועל להשיג את מטרותיו באמצעות שימוש בעולם הערכים שהמונהגים מזדהים אתו.

מנהיג מוצלח משתף בצוות את 4 סגנונות הניהול.

Administrator-  משמעו” מנהלן”, הממוקד באופן ובהליך שבוא מתבצעות משימות בטווח הקצר, בניסיון להקטין בזבוז למינימום.

Producer – משמעו “משימתי”, הממוקד בהשגת תוצאות (אפקטיביות בטווח הקצר.

Entrepreneur – משמעו “יזם”, הממוקד בתוצאות (אפקטיביות), בטווח הארוך ובניסיון לזהות הזדמנויות חדשונות וכיווני התפתחות חדשים.

Integrator – משמעו “אינטרגטור”, או מתכלל, הממוקד בביצוע המשימות בטווח הארון, תפקידו המרכזי של האינטגרטור הוא ביצירת סינרגיה בין חלקי הארגון השונים ובשימור הלכידות. הפנים ארגונית המאפשרת לארגון לפעול כיחידה אורגנית אחת.

יכולות המיוחסות למנהיג

יכולת הצגת חזון- היכולת להגדיר באופן ברור ומחושי את המטרה המשותפת שאליה הוא המנהיג. דוגמא אישית- היכולת לבטא במעשיו ובהתנהגות את הערכים שבהתאם להם הוא מצפה ממונהגיו לפעול.  איזון בין שכל ורגש- היכולת לשקול בצורה נכונה שיקולים שכלתניים אל מול שיקולים רגשיים בעת קבלת החלטות. הובלת שינויים היכולת להתמודד עם מצבים של שינוי על כל המורכבות והקושי הכרוכים בהם. הבנה באנשים- הבנה של אופן הפעולה של בני אדם במצבים מורכבים ומאתגרים והתחשבות בצרכים של מונהגיו כבני אדם. כושר אגון- היכולת לעצב ולהפעיל מבנים ארגוניים. אומץ- היכולת לקבל החלטות קשות המכילות גורם של סיכון. האצלת סמכויות- היכולת להאציל מסמכויות תיו לאנשים אחרים מבלי להפחית מאחריות לתוצאות.

תרבות

תרבות- ערכים ותפיסת הערכים בדרג, על פי ערכים החשובים לחברה, אין תרבות טובה או תרבות אינה טובה, זה סולם של ערכים לכל תרבות, ויש ללמוד את התרבות כמנהיג לפני שאנחנו לפרויקט באותה חברה. יד תרבות של צ’רקסיים שבאים מוסלמים אך אינם ערבים, יש להם תרבות שונה, יש להם ריקוד בתרבות כמו של חיות.

דרוזים אין לה כוונה לשלוט, מאמינים באל אחד שמאמינה ביהדות, נצרו ובאסלם.  דרוזים מכבדי את השלטון כול עוד יש חופש דת.

דורות- על המנהיג יש להבין מהו קהל היעד שהוא צריך  לדבר, איזה דור – זה משפיע גם על התרבות.

שיטות של חינוך אנשים:

  • חום ואהבה- יש \אין
  • גבולות – יש \אין

כאשר נותנים  חום  ואהבה עם גבולות, התוצאה היא ביטחון עצמי טוב. כאשר נותנים  חום ואהבה ואין גבולות התוצאה היא בטחון עצמי מופרז. כאשר נותנים גבולות אך אין חום ואהבה התוצאה היא ביטחון עצמי חסר. כאשר אין חום ואהבה ואין גבולות התוצאה היא ביטחון עצמאי אבוד.

חינוך בעידן טכנולוגיות מידע

תוכנות ניהול פיננסי- הסבר של המרצה איך לנהל את נושא הכספי של הפרויקט, נעשה תרגול באקסל

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X