ניהול פרויקטים

סיכום שיעור 3

hany

hany

פרטי הסיכום

קורס: ניהול פרויקטים

מספר השיעור: 3

סיכום השיעור

מספר מושגים והבדלים ביניהם:

  1. אשמה ואחריותאשמה היא בעבר על מה שנעשה, דינה של אשמה היא ענישה. אחריות היא בעתיד – מה הולך לקרות מפה והלאה על מנת שהנושא לא ישנה
  2. תחקיר וחקירהחקירה נועדה למצוא אשמים, תחקיר הוא העלאת הנסיבות ושיפור
  3. פשרה וסינרגיה פשרה היא הסכם בין הצדדים. לעיתים קרובות הסכמה זו באה תוך ויתור על מטרות או רצונות של שני הצדדים, כך שהם מתפשרים כדי להגיע להסכמה משותפת. סינרגיה היא פעולה משותפת של שני גורמים או יותר שנותנת תוצאה טובה יותר מצירוף פעולות כל הגורמים בנפרד
  4. ניהול פרויקט (התחלה, אמצע וסוף) וניהול כללי (מנהל)
  5. מהפכה והפיכההפיכה הוא אירוע חד פעמי, מהפכה הוא אירוע משמעותי מתמשך

יש מספר תפיסות ניהוליות בתפיסה מודרנית, אחת מהן מגדירה מהו מנהל:

מנהל – איש מקצוע שעובד עם אנשים ובאמצעותם להשגת מטרות הארגון. המיומנויות הנדרשות: תקשורת בינאישית, מו”מ, טכניקת גישור, חתירה לסינרגטיות ולא לפשרות

“מהפכה רודפת מהפכה”:

  • בריאת האדם
  • מהפכת ה- “שימוש בכלים”
  • המהפכה התעשייתית
  • מהפכת המידע
  • המהפכה הטכנולוגית
  • בינה מלאכותית

האם האדם הופך למיותר?

 

מדדי הצלחה בפרויקט:

  1. שימוש
  2. שביעות רצון
  3. אפקטיביות – מידת השגת המטרות, היעדים והתפוקות, ובאילו איכויות
  4. לוח זמנים
  5. יעילות – השגת התוצאות הטובות ביותר תוך ניצול מירבי של האמצעים. יחס תשומות-תפוקות. שימוש “חכם” במשאבים ובאילו עלויות
  6. עלות

יעילות מתייחסת להספק מינימלי במינימום משאבים, ואפקטיביות מדברת על עשיית הדברים הנכונים (השגת המטרה, או עמידה בדרישה) במקסימום יעילות.

הלקוח צריך להיות שבע רצון, הספק צריך להסתכל על השיקולים שלו.

“ערך ללקוח ורווח לספק תוך שימש בסינרגיה”.

 

 

 

מהפכת ה- TQMTotal Quality management – ניהול כולל לאיכות:

לדוגמא: רכב “קאיה” – מיוצר ביפן, תוכנת במדינה אחרת, נארז בפולין. בסופו של דבר מקבלים מוצר אחד שעבר מספר מדינות.

מפתח השיטה, ד”ר דמינג, אבי ה- TQM, פרש מהאוניברסיטה, הקים חברה כושלת, מצא את עצמו עובד במשלחת לסיוע ביפן ההרוסה לאחר מלחה”ע ה- 2. הוא לימד את היפנים שלא להילחם באמריקאים הגדולים והחזקים. במקום זה, הוא ייעץ ליפנים לקחת נישה שארה”ב לא נמצאת בה.

 

הכפר הגלובלי:

מסמן את העידן העכשווי: סוג של אחדות – כולם אותו הדבר, מתלבשים אותו הדבר. הסביבה התעשייתית אחידה. גבולות של התחרות והעשייה הפכו לעולמיים.

בעבר כל אחד היה בכפר שלו ועם המוצרים שלו, היה ספק שהיה כמו מלך.

היום התהפכו היוצרות – הלקוח במרכז. הלקוח הפך למלך.

מתחרה – כל מי שיש לו מוצר מתחרה או חליפי.

 

קיימים 2 סוגי לקוחות וספקים:

  1. פנים ארגוני
  2. חיצוני

 

3 מושגים:

  1. ה”א – הבטחת איכות
  2. א”א – אבטחת איכות
  3. בקרת איכות

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X