עבודת צוות

סיכום שיעור 2

פרטי הסיכום

קורס: עבודת צוות

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

סיכום עבודת צוות – שיעור 2

כאשר אנו עבדים בעבודת צוות לכל אחד יש את היד החזקה שלו כאשר כל אחת משתמש ביד החזקה שלו כל אחד ממש את הפוטנציאל שלו.

מצד שני לכל אחת מאיתנו יש את היד החלשה אף אחד לא מושלם.

תנסו לחשוב ביד החלשה מה אפשר להשתפר כן צריך לשאול את עצמו מה צריך לשפר כדי להגיע למטרות שלי המודעות עצמית .

בשביל לזהות את היד החזקה ואת היד החלשה ולזהות את היד החלשה והחזקה של האנשים שאנו עובדים איתם ולעזור להם לחזק את היד החלשה שלהם זה לא כל כך פשוט.

האינטליגנציה הרגשית הינה שילוב בין רגש והיגיון על ידי מודעות עצמית, ניהול הרגשות המעכבים והכוונתם בהתאם למטרות הרצויות, הנעה פנימית והנעת הסביבה. בר און: האינטליגנציה הרגשית זאת היכולת לזהות, להבין ולנהל רגשות של עצמנו ושל אחרים בסביבה, על מנת להתמודד בהצלחה עם דרישות אחרים מאיתנו ושלנו מעצמנו.

המושג “אינטליגנציה רגשית” מבוסס על תיאורית ה”אינטליגנציות המרובות” הידועה גם כ”שבע האינטליגנציות” שהועלתה על ידי פרופ’ האוורד גארדנר בשנת 1979. פרופ’ גארדנר העלה את הרעיון כי אינטליגנציה כפי שנמדדה עד אז (כלומר מנת משכל – IQ), היא רק אחת מני אינטליגנציות רבות שקיימות ויחדיו הן משפיעות על מידת ההצלחה במימדים השונים של חיינו (קריירה, משפחה, זוגיות ועוד).

 

 

 

תיאורית ה”אינטליגנציות המרובות” של פרופ’ גארדרנר כוללת 7 סוגי אינטליגציות:

  1. אינטליגנציה מספרית
  2. אינטליגנציה מילולית
  3. אינטליגנציה תנועתית
  4. אינטליגנציה ויזואלית
  5. אינטליגנציה מוסיקאלית
  6. אינטליגנציה תוך אישית
  7. אינטליגנציה בינאישית

 

על בסיס תיאורית 7 האינטליגנציות של פרופ’ גארדנר, פותחה תיאוריה מקיפה סביב המושג “אינטליגנציה רגשית” (EI) על ידי  פרופ’ פיטר סאלוביי ופרופ’ ג’ון מאייר במהלך סוף שנות השמונים.

המודעות הציבורית למושג “אינטליגנציה רגשית”, לתיאוריה המקיפה סביבו ולמחקרים בנושא,  גברה עם פרסומו של ספר בשם זה על ידי דר’ דניאל גולמן בשנת 1995 (הוצאת מטר) אשר מדגיש את העובדה כי מיומנויות האינטליגנציה הרגשית חיוניות להצלחותינו בחיים.

פיתוח האינטליגנציה הרגשית באמצעות  5 נדבכים*:

מודעות עצמית – תשומת לב של האדם למצביו הפנימיים. במצב זה האדם צופה באופן מודע על חוויותיו בעת התרחשותן  וחוקר אותן באופן נייטרלי.

מודעות עצמית כוללת:

  • התבוננות שלנו על  עצמנו גם בתוך מערכות של רגשות סוערים.
  • זיהוי החזקות והחולשות שלנו.
  • זיהוי דפוסי מחשבותינו, גישה מובילה (שלילית / ביקורתית או חיובית ופתוחה).
  • זיהוי הקיבעונות והחסמים המעכבים אותנו (במבחן התוצאה).
  • זיהוי הנחות היסוד המהוות בסיס להחלטות / תגובות / מסקנות.
  • זיהוי דפוסי התנהגות / ניהול אוטומטיים והשלכותיהם על סביבתנו.
  • מודעות לתחומי העיוורון שלנו וצמצומם על ידי שאלת שאלות, איסוף מידע ועוד…
  • מודעות למצבים בהם אנחנו מובילים את האחר ולמצבים בהם אנחנו מובלים על ידי אחרים, מודעות לסגנון ניהול והובלה – האם מובילים תוך הקטנת האחר? האם מובילים תוך העצמת האחר תוך שיתוף ומתן אפשרות בחירה, שליטה במצב, אחריות אישית?
  • האם מבטאים סגנון פרואקטיבי (לוקח אחריות, יוזם, בוחר, מנהל סיטואציה) או ריאקטיבי (מגיב, מנוהל על ידי אחרים) בחשיבה / עשייה / התנהלות כוללת?

ניהול רגשות – זוהי היכולת לחוות ולהביע את הרגש שעולה במינון הנכון ובמשך הזמן המתאים לנסיבות. אין הכוונה לדכא את הרגש כי אם לנהל אותו באמצעות המודעות לו. כאשר אנו לא מנהלים רגשות, הרגשות מנהלים את חיינו או במילים אחרות המצב מנהל אותנו. יכולת ניהול הרגשות נבנית על מודעות עצמית ומאפשרת לראות כשלון או משבר כמנוף להצלחה.

כלי לניהול רגשות:

א – אירוע חיצוני

פ – פרשנות שלנו לאירוע (לעתים הפרשנות היא אוטומטית והמחשבה על האירוע אינה מודעת).

ר – רגש המתעורר כתוצאה ממחשבה

ת – תגובה בעקבות הרגש (התנהגות, פעולה)

התגובה מצידה משפיעה על האירוע בטווח הקצר או הארוך.

הדרך לשנות את התגובה היא באמצעות שינוי הפרשנות (על ידי מודעות רגשית, דיאלוג פנימי חיובי ויצירת אמפתיה לצד השני).

 

גיוס מוטיבציה לפעולה – שורש המילה מוטיבציה – מלטינית MOVERE שפירושו לנוע. גיוס רגשות התלהבות ואמון בהישג על מנת ליצור מוטיבציה עצמית ולשלוט במצב.

גיוס מוטיבציה לפעולה כולל:

  • הצבת מטרות ויעדים למימוש המטרות.
  • היכולות להתנגד לדחפים האוטומטיים שלנו (כשהם מעכבים אותנו מלהשיג את המטרה והיעדים), פיתוח משמעת עצמית.
  • להמשיך ולנוע למרות הפחדים / החסמים / המכשולים הרבים העלולים לחסום אותנו וכן להתמיד ולהתקדם לעבר המטרה באמצעות הצבת יעדים.
  • גיוס התלהבות אישית ואמונה בדרך באמצעות דיאלוג פנימי חיובי ועבודה עצמית פנימית.
  • גיוס אנרגיה לפיתוח אישי על ידי ביטוי חזקות לצד שיפור חולשות.

אמפתיה –היכולת להבין את האחר, את האילוצים בהם נתון, את רגשותיו ואת קשייו. זוהי התכוננות נכונה לאותות חברתיים שונים (מילוליים ובלתי מילוליים) מתוך הבנת רצון האחר. נדבך זה הינו בסיס לפיתוח כישורים חברתיים החיוניים להצלחותינו.

כישורים חברתיים – מיומנות זו מאפשרת אפקטיביות בקשרים עם הזולת ונגזרת מהיכולת להבין את הזולת ולהכיר ברגשותיו. יכולת זו מאפשרת לתקשר עם  האחר בצורה אפקטיבית ואסרטיבית, להתיידד, לרתום את הסביבה לשיתוף הפעולה, ולהשפיע מתוך עמדה חיובית. נדבך זה כולל מיומנויות כמו: יצירת תקשורת אפקטיבית, הקשבה, אסרטיביות, עבודת צוות, יצירת שיתוף פעולה, הובלה, ניהול והנעה ועוד…

ניתן לשפר כל נדבך  ע”י אימון, רצון ועבודה עקבית.
פיתוח מיומנויות  האינטליגנציה הרגשית מהווה בסיס לפיתוח המנהיגות האישית, מצוינות אישית על ידי מימוש הפוטנציאל האישי וכלי לקידום הצלחות
בתחומים שונים של חיינו.

 

 

 

תיאום ציפיות ככלי ניהולי

תיאום ציפיות הינו כלי ניהולי בסיסי המאפשר הובלה מקצועית ועניינית של אנשים / תחום אחריות / תהליך / פרויקט.

באמצעות תיאום ציפיות אנחנו מצמצמים תחומי עיוורון שלנו ושל סביבתנו, משתפים את הסביבה בתהליך / אילוצים ולמעשה הופכים את האנשים הסובבים אותנו לשותפים בתהליך.

תיאום ציפיות ברור עוזר במניעת שאלות, התנגדויות, פערים ו”כאבי בטן” מיותרים.

 

תיאום ציפיות כולל:

מטרות, תוצאות רצויות, תוצרים רצויים?

תהליך – מה הולכים לעשות על מנת לקדם את המטרות או על מנת לגשר על הפערים לקידום המטרות?

זמן – מסגרת זמן לביצוע עבודה?

מעקב – זמנים ודרכי מעקב?

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X