עבודת צוות

סיכום שיעור 4

SHAKED ELAZARI

SHAKED ELAZARI

פרטי הסיכום

קורס: עבודת צוות

מספר השיעור: 4

סיכום השיעור

שיעור עם רענן נשיא- קואצ’ר ומנחה קבוצות
אפשר לראות כצוות את : העובדים, סביבת הארגון ואת הארגון כל כולו כצוות גדול.
עבודה בצוות- הדרך הזולה ביותר להגיע לתפוקות המקסימאליות של הארגון.
תפוקה שולית פוחתת- מושג בכלכלה, אני אעסיק מס’ אנשים וכל אדם שאוסיף יוסיף עד שאוסיף עוד מישהו אחד ואז העבודה תפגע.
ההון האנושי לרוב מביא את הכי הרבה תפוקה לארגון. עבודת צוות לא נועדה למטרה הנפשית של הארגון לא הסיבה היחידה לעבודת צוות היא כדי להגדיל את תפוקת הארגון ע”י כך שכל אחד יפיק את התפוקה המקסימאלית מעצמו.
יש לזכור 2 דברים בהקשר לעבודת צוות:
ההון האנושי הוא המשאב הראשי והעיקרי.
לא כל צוות מצדיק את קיומו.
ראינו קטע מתוך הסדרה “קופה ראשית” שמדבר על הסופר “שפע יששכר” וניתחנו בשיעור את הסיטואציות השונות.
עבודת צוות- מספר אנשים החותרים למטרה משותפת.
הגישה המרקסיסטית והפונקציונאלית
הגישה המרקסיסטית- נלחמים להשתמש משאבי הארגון
הגישה הפונקציונאלית -לכל אחד יש תפקיד כדי להוביל מערך שלם, חברה היא כמו גוף האדם – לכל אחד יש תפקיד משלו.
ענינו על השאלון שרענן פיתח. השאלון פותח כי הוא שם לב שבן אדם בתפקיד מסוים יכול להיות תותח ובתפקיד אחר פחות טוב. רענן שאל את עצמו למה זה קורה? הגיע למסקנה שאנשים יש 4 מקורות עוצמה מרכזיים ושלכל אדם בצוות יש את התפקיד שלו, השאלון פותח כדי לראות את מיפוי העוצמות ולבדוק איך כל אחד יכול להשתפר. במסגרת העבודה כקוצ’ר הוא משקף לאדם את החוזקות והשאלון עוזר להשתפר במעגלי החיים.
מרטין סליגמן- פסיכותרפיסט אמריקאי דיבר על כך שכדאי לחזק את האנשים מהמקום שהם חזקים בו (פסיכולוגיה חיובית), הוא דיבר על 6-7 עוצמות שיש (אומץ ועוד)
סוגי טיפוסים:
אם אני רוצה צוות מצליח אני צריכה קבוצה שבה יהיה אחד מכל אחד.
הטיפוס המממש- הטיפוס הסמכותי, אנשים שגבוהים במימוש בד”כ חותרים למטרה, אסרטיביים, יש כישורי מנהיגות ויודעים להתמיד. חולשות: אנשים תלויים בסמכות שהם מקבלים ויש להם קושי עם חוסר משמעת- יהיה להם קשה לעבוד עם מי שלא מקבל את המרות שלהם. הם טובים בעיקר עם מצבים שהם אחראיים על הסביבה שלהם. בד”כ זה ר’ המחלקה.
הטיפוס משתף הפעולה- תקשורת בין אישית, ניהול רגשות, אמון במערכת . חולשות: רגישות וקושי עם יחס קר. החוזקות זה יחסי האנוש, רוצים להרגיש שהם טובים לכולם, בד”כ יחשב ללב של הצוות. הטיפוס הזה טוב בעיקר לאנשים באותו הסטאטוס (מורה, פסיכולוגית ועוד).
הטיפוס המגייס – טיפוס שחותר לרווחים, הדבר העיקרי שמעניין זה מה יוצא לו מזה. יתרונות: קידום אישי ומחלקתי,חושב כלכלית,עסקית , יודע ליחצן את עצמו, יודע לעשות דברים בצורה מרשימה. חולשות: משתעמם מהר ובד”כ יחסיו מותנים בתמורה שהוא מקבל. לתפיסת המרצה גם מורה או גננת צריכה להיות מגייסת
הטיפוס היצירתי/המחדש- טיפוס שרוצה לעשות כל הזמן דברים שיבליטו את האישיות שלו ושיראה שיש לו רעיון נוספת. יתרונות: טוב באלתור וברעיונות חדשים. חסרונות: קושי להתמודד עם השגרה ומטרה אחת. הוא טוב בד”כ כשיש בלאגן בסביבה.
דיברנו על פרמידת ההנעה
בבסיס יש חיבור , מעל בירור, מעל שיפור, מעל גישור ובטופ אישור
בנוסף, דיברנו על המילה “לא” ועל איך אפשר להחליף אותה בכיוון חיובי יותר, הצגנו טבלה עם תחליפים להיגדים/ משפטים מסוימים.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X