עבודת צוות

סיכום שיעור 1

sivanbach

sivanbach

פרטי הסיכום

קורס: עבודת צוות

מספר השיעור: 1

סיכום השיעור

הגדרת צוות

    צוות (team) = קבוצה שחבריה הם בעלי מיומנויות משלימות(בעולם הדינאמי של היום, כאשר האתגרים מורכבים ומחייבים התמחויות בידע ובכישורים מגוונים, יש יתרון ודרישה לעבודת צוות). והם מחויבים למטרה או מספר מטרות משותפות.

. הם רואים עצמם אחראים הדדית לתוצאות-(צוות שיפור,צוות פיתוח,צוות פרויקט).

צוות הוא סוג מיוחד של קבוצהחייבת להיות מחוייבות משותפת לפעולה/מטרה

פעילות חברי הצוות,אשר מובילה לתפוקות גבוהות יותר מהסכום שהיה מתקבל מחיבור  תפוקות של כל אחד מחברי הצוות(סינרגיה)-מידת שת”פ בין צוות לטיפול בבעיית חשמל או צוות לשיפור תהליך בפרויקט ,שבו כ”א נותן מיתרונותיו היחסיים המיוחדים- ההשכלה,הניסיון,הניהול,הצד המגבש,בעל האינטיליגנציה רגשית,הבוגר/האחראי,המומחה,המתאם

הגדרת עבודת צוות :

    1-צוות מנצח חייב מטרה מלכדת

    2-צוות מנצל  חייב יחסי תלות הדדים.

   3-צוות מנצח חשוב מאוד שיצבור הצלחות וחוויות מוצלחות להגברת בטחונו העצמי  (פיגמליון)

למשל,צוות המורים בבית הספר ואז הדבק הוא “שמו של בית הספר,“נורמות הביצוע והמומחיות המיוחדת שלו”

 

רמת הלכידות החברתית של הקבוצה, נמדדת ביכולת וברצון של חבריה להישאר נאמנים לערכיה ומטרותיה ואחד כלפי השני.

   ככל שהרצון של חבריה (כוח חיובי) להישאר בקבוצה גדול מהרצון של חברים בה (כוח שלילי) לעזבה, הלכידות החברתית בקבוצה גוברת

הכוחות היוצרים לכידות

1)מטרה משותפת(שהשגתה תימנע מסנקציות ומהעבר  השני  תסייע בתיגמולים מסוגים שונים)

    2)איום משותף על חברי הקבוצה-הפסד הזמנה,קלקול מכונת הייצור,הפסד במשחק שכתוצאה ממנו לא עולים שלב,תחרות עם צוות אחר,חדירה של מתחרים נוספים לשוק התחרותי

    3)הרגשת שותפות בין חברי הקבוצה-תלות הדדית!!. הקבוצה בונה מעין רשת של תמיכה וחיזוק מקצועי ורגשי.  “אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד”.    “או שנהייה תלויים אחד בשני או אחד ליד השני –חייבים להשיג המטרה!!”

4)ערכיםמשותפים(הישגיות,תחרותיות, שירותיות)שפה משותפת,טקסים,מיתוסים

 5)חוויות הצלחה משותפות-ההצלחות בונות את הלכידות והקשר הרגשי והמקצועי לקבוצה-הנעה בעזרת  הזדהות עם מנהגי הקבוצה וערכיה

  6)מנהיגות מובילה ומניעה-הנעה בעזרת דוגמא של מנהיג והערצה-מאמינים בדרכו של מנהל הצוות(המנהיג) ובערכיו

  7)תיגמולים ותמרוצים -הנעה בעזרת התרצות!!

  8) הלכידות בין-אישית; היא המידה שבה חברי הקבוצה מחבבים זה את זה.נקשרים רגשית ומקצועית כעובדים בעלי מקצוע וגם!! כבני אדם!! לוקח זמן להתגבש!!נוצרת ממש חברות!!

  9) הלכידות משימתית; היא המידה שבה מסייעת החברות בקבוצה להשיג מטרות. לכל סוג של לכידות השפעה שונה  על טיב הביצוע.-כל מומחה נותן את כל מירצו ויכולותיו(חוזקותיו)—נוצרת גאווה  צוותית שמגבירה הקשר לצוות

 

כפיפות עצמית(ביטול אגו).

הנכונות של הפרט להתעלם מנוחות אישית ואפילו מתועלת אישית לטובת  הצלחת הקבוצה יש לשים לב איך המצויינם מדברים”!!(“זה לא אני הצלחתי אלא הקבוצה כולה!”)

 

שיתוף הפעולה בצוות רב-מקצועי המטפל בתלמידים עם צרכים מיוחדים מאפשר:

    יידוע – שיתוף במידע אודות התלמיד. כל אחד מאנשי הצוות מתמקד בתחום ההתמחות שלו, מציג לצוות את תכנון העבודה עם התלמיד, דרך הטיפול בו ומטרות להתקדמותו. חלוקה והפצת הידע בין כל הצוות

   התייעצות – . אנשי הצוות משתפים בהתלבטויות בנוגע לדרך העבודה עם התלמיד. הם מתמקדים בקושי בעבודתם ומבקשים להתייעץ עם שאר אנשי הצוות. בהתייעצות מציעים פרשנות למצבו של התלמיד וחושבים יחד על מטרות העבודה עמו.

הרווחים/חסרונות מהלכידות החברתית האפקטיבית

האנשים מבלים הרבה זמן ביחד,אינטראקציות יותר ידידותיות-שיחות אישיות,חוגגים יחד הצלחות. מפרגנים אחד לשני כל אלו מפתחים הרגשה של ערבות הדדית ואיכפתיות אחד מהשני-נתינה!!.

   –האנשים ישקיעו כדי להישאר בקבוצה – וככל שזה יקרה תהיה לזה השפעה גדולה יותר  ויותר על היחיד  שיהיה מוכן לשלם מחירים גבוהים ובעיקר לא להידחק מהקבוצה או להיות נתון לחרם

 

הקשר בין לכידות ופרודוקטיביות אינו כה ברור – אמנם חברי הצוות עובדים קשה יותר – אך לעיתים יהיו פחות פרודוקטיביים( דווקא בשם הלכידות יידרש היחיד ע”י הקבוצה להוריד פרודוקטיביות)-

מי שרוצה לתרום באופן חריג לעיתים מקבל” זריקת הרגעה” מהקבוצה. דבר זה פוגם לעיתים בעמידה ביעדים שההנהלה כל הזמן מעלה!!

    1)יש בקבוצה מלוכדת תקשורת פנימית טובה וגילוי לב,שקיפות,אמפטיה,יותר הכלה של הקשיים של החבר

    2)הקבוצה לעיתים נעדרת  ביקורתיות פנימית  ויש בתוכה הסכמה רבה ולחץ לקונצנזוס (חיסרון-דבר שפוגע בחופשיות וביצירתיות של הפרט/מיעוט-אין מספיק ביקורתיות על חברי!!)

    3)הקבוצה מצטיינת  ביציבות  גבוהה(ביחס לפרט)-למול איומים,משברים-שינויים ולמול זעזועים למול אויבים מבחוץ)-את זה הפרט מאוד צריך!!

    4)הקבוצה המלוכדת מצטיינת במימוש מטרותיה-מנצלת את כוחה וערכיה המוספים להצלחה

1)בכל צוות יש לחץ קבוצתי לקונפורמיות עם הקבוצה-לא להיות חריג!! גם בביצוע ובעיקר במחשבה ובדיעה

2)כשהקבוצה יותר אטראקטיבית בעיני החברים הלחץ לקונפורמיות יהיה גדול יותר(יש מה להפסיד)-הקבוצה של התפעול לעומת חברי הקבוצות של הסקטורים האחרים-פחד גדול מחרם

לעיתים!,ככל שיש יותר אנשים בקבוצה והלכידות גבוהה,כל אדם בה ישקיע פחות מאמץ!!למה?-

  פיזור אחריות:  הפרט אינו תמיד  חש אחראי לביצוע, חוסר רצון לצאת “הפראייר”, חוסר קשר בין תשומה לתמורה)

    ככל שקשה לזהות את תרומתו הייחודית של הפרט, אין סיבה לתגמל אותו עבור מאמציו ולכן לא שווה לו להתאמץ ואז הטובים בקבוצה יטענו-“גם כך יקבלו כולם אותו יחס ואותו תמריץ!!” למנ שאצא פרייר?

 

 

מה יסייע להשגת המטרות?

 

1)שהמטרות  תהיינה ברורות לכולם  וזה מאוד משפיע  על רמת הביצוע

2)כדאי לברר מראש אם כולם מוכנים להשקיע אותו דבר-זה יחסוך קונפליקטים בהמשך ולהכין את הצוות לגבי העומס הצפוי להם והדרישות מהם! חשוב למנהל שכולם מוכנים לתת הכל לצוות

 

3)חשוב מאוד שהמטרות והיעדים יהיו תואמים לערכי הקבוצהלמשל כאשר:השגיות,מאמץ ותחרותיות הם ערכים זרים ואף מנוגדים למה שהורגלו וחונכו-למשל להפעיל תחרותיות בין צוותים כשלצוות יש אמונה בערך הזה מדדים יותר מידי גבוהים זה מתסכל צריך שמטרתו ויעדים יהיו תואמי םלערכים

 

4)חשוב לאנשי הצוות שהמנהלים יתנו להם פידבק על הביצוע ויכירו ויוקירו תודה על ביצוע מצויין-לחגוג הצלחות

 

תופעת הקונפורמיות בצוות

1)בכל צוות יש לחץ קבוצתי לקונפורמיות עם הקבוצה-לא להיות חריג!! גם בביצוע ובעיקר במחשבה ובדיעה

2)כשהקבוצה יותר אטראקטיבית בעיני החברים הלחץ לקונפורמיות יהיה גדול יותר(יש מה להפסיד)-הקבוצה של התפעול לעומת חברי הקבוצות של הסקטורים האחרים-פחד גדול מחרם

ככל שהצוות יותר מלוכד

וככל שתרצה להנות מההילה של הצוות יהיה יותר קונפורמי

ככל שיש אמונה ביכולות שלך יוכל למצוא חלופות עבודה אחרת ארגון אחר וידע לעמוד על שלו.

צוות הכי אידאלי שמדברים עליו 5-7 אנשים,  12 זה כבר בעייתי

תמיד צריך משיהו שיובל בצומת דרכים

 

3)ככל שהיחיד מאמין ובטוח יותר בעצמו  וביכולותיו  ולא מפחד מהניתוק מהצוות(ולעיתים מעדיף אוצו) יהיה פחות קונפורמי שכן לא יפחד מהסנקציות ואפילו מהרחקתו(השחקנים המצויינם,התלמידים המצויינים)-לכן צריך גם לחזק את המיוחדות של הפרט ולחזק הקשר בינו לבין המנהל באופן ישיר ולא רק דרך מפגשים עם הקבוצה

 

4)על הפרה משמעותית של נורמות  וערכי הליבה של הקבוצה אפשר “לחטוף חזק”(חרם, לזרוק מהקבוצה)

המנהל של הצוות חייב להילחם בתופעות של חרם ,נידוי ,לחץ על  חבר בקבוצה מחד כל הקבוצה-כדי שלא יווצר פחד והתבטלות של חבר הצוות מהקבוצה

 

מה מאפיין את החשיבה הקבוצתית?

   1)אשליה של אי-פגיעות אם ההחלטה באה כתוצאה  מחשיבה משותפת ועל דעת רב הקבוצה-“זאת ההחלטה של כולם”-יש פחות חשיפה של היחיד

   2)אמונה ללא סייג במוסריות הקבוצה ובצדקתה –גם אם זו איננה מוסרית!!(הקבוצה תגן עלי שכן היא הסכימה לערכי מוסר אלו-הSS)

   3)ראייה סטריאוטיפית של האויב והמתחרה-(הם לא שווים,לא מוסריים,חלשים,אנחנו הצודקים!!”זה או הם או אנחנו!”)

   4)קיבעון במחשבה-מחפשים את המחשבה המקובלת והמוכרת על כולם וזו שתביא שקט והסכמה ולאו דווקא את הטובה ביותר

 

   5)ההחלטה שמתקבלת היא פשרה של החלטת הפרטים ולא זו שהכי טובה-מה שחשוב זה הקונצנזוס ולא הפיתרון האופטימלי!

   6)שומרי מחשבות רב האנשים לא יאמרו  בפומבי דיעות שאינן מתיישבות עם המחשבה או ההחלטה של הרב –רבים פשוט ישתקו

מהעבר השני!!-כשהלכידות נמוכה ויש הרבה דיעות יש הרבה קונפליקטים זמן  רב עובר דבר שמביא לפגיעה באיכות הביצוע ובעמידה בזמנים

 

איך המנהל מתמודד כנגד תופעת “החשיבה הקבוצתית”?

1)יש לספר לחברי הקבוצה על התופעה  ולהזהיר מחסרונותיה-לדבר על זה!!

2)על המנהיג להיות סובלני, לעודד את חברי הקבוצה להביע דעות שונות ,לעודד גילוי לב, ל”הרגיע”בכל הקשור לטעויות-מותר לטעות!!  רק צריך להוציא תחקור  וללמוד ממנו!!

אם המנהל קונפורמי לקבוצה מקבלים החלטות פחות טובות

קונפרומיות יתר מסרסת, סוגרים רעיונות טובים מרוב האגו בעולם שמתנה מהר

אם זה לא שבור אל תתקן שנים אנחנו מצליחים ככה כבר שנים. המנהל מעדיף את השמרנות

אם אני מנהיג אני לוקח מישהו שאינו קונפורמי

3)לחלק את הקבוצה למיספר קבוצות משנה קטנות  שידונו כ”א בנושא מסוים

4)צירוף מומחים מחוץ לצוות,עם ראייה ועמדות אחרות

5)סיעור מוחות; זוהי טכניקה להעלאת יצירתיות. זו היפוכה של החשיבה הקבוצתית-להביא “היפכא מסתברא” לצוות

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X