עריכה לשונית וכתיבה מנהלית

סיכום שיעור 12

ענת שבת

ענת שבת

פרטי הסיכום

קורס: עריכה לשונית וכתיבה מנהלית

מספר השיעור: 12

סיכום השיעור

עריכה לשונית     זונדר אורן

 

בשיעור זה למדנו:

  1. פעיל וסביל – בשיעור זה למדנו על המבנה הפעיל והמבנה הסביל.
    ראינו כי ישנן כמה דרכים להביע סבילות:

    • שימוש בפעלים בבניין סביל כמו פועל והופעל.
    • שימוש בפועל פעיל ללא ציון עושה הפעולה .

הסברנו כי לשימוש במבנה הפעיל יש כוונה רטורית של טשטוש עושה הפעולה מטעמים שונים

  • חוסר רצון בלקיחת אחריות על הפעולה
  • כתיבה משפטית
  • כאשר הפעולה עצמה חשובה יותר ממי שעשה אותה.

תרגלנו את נושא הפעיל והסביל בשני דפי עבודה.

  1. נאומים – אתוס פאתוס ולוגוס – יסודות הרטוריקה ביוון העתיקה.

ליחיד היה מקום של כבוד, לכן בכל מקרה של פגיעה או עוולה היו מיישבים אותן בבית המשפט, אך לאזרחים לא היה ייצוג משפטי, והאזרח נדרש לטעון בעצמו, להגן על עצמו – כל זאת בעל פה, בדיבור. בתקופת הפריחה של המדינה האתונאית חייב היה כל אזרח לנאום, ומכאן צמחה אמנות השכנוע וכן דרכים להוראתה. במוקד ההוראה הייתה הלשון.

אחד המורים הגדולים היה אריסטו, ואת תורתו ניתן למצוא בספר שלו ״רטוריקה״ .מטרת הנאומים הייתה לשכנע את קהל המאזינים בצדקת הדובר. לשם כך היה עליו לגייס את כל המשאבים הלשוניים כדי להעביר את המאזינים לצדו.

גם היום כושר השכנוע של אנשים עשוי לסייע להם להגיע למקום שאליו הם שואפים להגיע. השליטה באמנות זו יכולה לפתוח דלתות ולהנגיש מבחינה חברתית.

ומעל לכול – הרטוריקה היא כלי מרכזי של הדמוקרטיה הן ביוון הן בימינו.

שוחחנו על שלושת רכיבי הרטוריקה של אריסטו: אתוס, פאתוס ולוגוס.

ניתחנו את נאומו של המלך ג’ורג’ השישי מתוך הסרט “נאום המלך”, וכמו כן ניתחנו את נאומיה של איילת שקד וראינו כי היכולת הרטורית היא דבר שמשתכלל ומתפתח.

 

  1. ניתחנו משפטים משובשים ועסקנו בסגנונם (תרגול הנושאים הקודמים).

 

 

 

 

 

תרגול סביל-פעיל:

כמה משפטים תחביריים (נושא, נשוא ומשלימים) יש בכל אחד מן המשפטים?

מצאו את הפעלים בכל משפט תחבירי. קבעו את בניינו של כל פועל. מצאו את ה”שחקנים” המתארגנים סביב הפועל: מי עושה את הפעולה? “מי” מקבל את הפעולה? היכן נושא המשפט והיכן המשלים? האם יש הצדקה לבחירת בניין הפועל שנבחר ולמבנה התחבירי שהוא קובע? אם יש לכם ביקורת על המבנה – הציעו ניסוח חלופי בטור השמאלי.

  1. הספר נדפס בווילנה במאה השמונה-עשרה.

 

 
  2. הספר נכתב על-ידי אנשי צוות החשיבה. הם מונו על-ידי שר התשתיות.

 

שר התשתיות מינה צוות חשיבה שכתב את הספר.
3.  הספר נערך בקפידה רבה ובהשתדלות מיוחדת למנוע אי-דיוקים.  
4. הטיפול הוצע על-ידי המומחים, והוא מתאים לכריכות עור ובד. המומחים הציעו טיפול המתאים לכריכות עור ובד.
5.  ההחלטה אושרה על-ידי העירייה, אך בעקבות הפגנות הציבור תבוטל ההחלטה, והבניין ההיסטורי לא ייהרס.

 

העירייה אישרה את ההחלטה להרוס את הבניין ההיסטורי אך בעקבות הפגנות הציבור, חזרה בה.
6.  השבוע תאושר הקמת המשכן החדש לבית הספרים הלאומי. הממשלה תאשר הקמת משכן חדש לבית הספרים הלאומי.
7.  הולך הרגל נפגע על-ידי כלב. הכלב לא נקשר כחוק ברצועה ובזמם. בעליו של הכלב לא קשר אותו כחוק ברצועה ובזמם. הכלב תקף את הולך הרגל ופצע אותו.
8.  ההסדרים החדשים אושרו על-ידי הממשלה אך לא אושרו עדיין על-ידי היועץ המשפטי.

 

הממשלה אישרה את ההסדרים החדשים אך היועץ המשפטי עדיין לא אישר אותם.
9. כנראה לא תוקם על-ידי הרשות ועדה בהרכב שעליו הוסכם, לפיכך יבוטל על-ידינו החוזה.

 

הרשות לא תקים ועדה בהרכב שעליו הוסכם, לכן החוזה יבוטל.

 

אנחנו נבטל את החוזה משום שהרשות לא הקימה את הועדה בהרכב שסיכמנו עליו.

10. כבר שבוע נעשים על-ידינו מאמצים לשפר את התנאים, ואתם מנסים למנוע זאת. אנחנו עושים מאמצים לשפר את התנאים, אך אתם מנסים למנוע זאת.

 

 

 

תרגול משפטים משובשים

 

הכל הרגיש לי יותר מידי כמו פורמט של לחם ושעשועים במדינה חרבה

**** הרגשתי כמו פורמט של לחם ושעשועים במדינה חרבה.

 

עולים שם האחד אחרי השני מפורסמים מתחומים מגוונים, שנתונים בתוך תחפושות מרהיבות.

**** מפורסמים מתחומים מגוונים בתחפושות מרהיבות, עולים אחד אחרי השני.

 

ולמרות הכול, כולם דואגים ורוצים כבר לחזור לשגרה, כי לא משנה כמה הטכנולוגיה מתפתחת – והיא כל הזמן מתחדשת – הכי בריא לילדים זה שגרה, כיתה, מורה וחברים.

*** כולם דואגים ורוצים לחזור לשגרה, שהיא הבריאה ביותר לילדים, כיתה, מורה וחברים, למרות התקדמות הטכנולוגיה.   (קטעים שקשורים ביחד)

התראות הסלולרי של זרובינסקי משמשות כפסקול לפגישה בינינו.

*** התראות הסלולרי של זרובינסקי משמשות כפסקול לפגישתנו.

 

אף פעם לא נתבעתי דיבה

**** לא תבעו אותי דיבה אף פעם.

 

במהלך השנים האחרונות ורטהיים מספר שהרצה בפני יותר מ-2000 מורי נהיגה על נושא הקואורדינציה בלימוד הנהיגה, בכדי שיהיו מודעים לכך, ואף יפנו את התלמידים המתקשים לאבחון.

*** ורטהיים מספר שבמהלך השנים… הנהיגה. זאת כדי שיהיו מודעים לכך ואף יפנו את התלמידים המתקשים לאבחון. (ולא בכדי)

 

לעיתים אחזיק את ההוגה בצורה חזקה מאוד

*** אחזיק את ההגה בצורה חזקה מאוד.

 

זוהי גם סדרה מושקעת במיוחד מבחינת אביזרים. נוכחים בה לא רק הסרבלים, המשקפיים והסיגריות של התקופה, אלא גם חיפשו להחזיר בה לשימוש את טנק הסנטוריון שעליו נלחמו השריונרים שלנו במלחמה ההיא, דבר לא פשוט בכלל לביצוע.

*** זוהי גם סדרה מושקעת במיוחד מבחינת אביזרים. נוכחים בה לא רק הסרבלים, המשקפיים והסיגריות של התקופה. בנוסף חיפשו להחזיר בה לשימוש את טנק הסנטוריון שעליו נלחמו השריונרים שלנו במלחמה ההיא. דבר לא פשוט בכלל לביצוע.

 

 

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X