עריכה לשונית וכתיבה מנהלית

סיכום שיעור 12

nati.sadn

nati.sadn

פרטי הסיכום

קורס: עריכה לשונית וכתיבה מנהלית

מספר השיעור: 12

סיכום השיעור

1. פעיל וסביל –

 

בשיעור זה למדנו על המבנה הפעיל והמבנה הסביל. ראינו כי ישנן כמה דרכים להביע סבילות: שימוש בפעלים בבניין סביל כמו פועל והופעל, שימוש בפועל פעיל ללא ציון עושה הפעולה.

ועל פעיל הוא משפט פעלי בו הנושא מבצע את הפעולה, לדוגמה: “אני מדביק” – שם גוף “אני” (נושא) מבצע פעולה “מדביק”.

פועל סביל’ הוא משפט בו הפעולה מתבצעת על הנושא, לדוגמא: “הנייר הודבק”. נושא המשפט הוא שם העצם “הנייר”. הפועל במשפט הוא “הודבק”. מי שמבצע את הפעולה אינו הנייר. כלומר ה”נייר” סובל את הפעולה – היא מתבצעת עליו, ולא הוא זה שעושה אותה.

דוגמאות נוספות למשפטי סבילים : “הכלנית הושקתה”, “הילדים הוזמנו”.

טיפ! משפט שיש בו את המילים “על-ידי”, הוא משפט סביל. לדוגמה: “תהליך השלום מידרדר על-ידי שליט מדינת האויב”. היות ומופיע במשפט “על-ידי”, אנו יודעים שהפועל “מידרדר” הוא סביל. (במקרה זה אם לא היה מופיע “על-ידי” יכולנו לומר שהוא משפט פעיל משום שבנייין התפעל יכול להיות גם פעיל וגם סביל.

הסברנו כי לשימוש במבנה הפעיל יש כוונה רטורית של טשטוש עושה הפעולה מטעמים שונים  – חוסר רצון בלקיחת אחריות על הפעולה, כתיבה משפטית וכן כאשר הפעולה עצמה חשובה יותר ממי שעשה אותה.

 

תרגלנו את נושא הפעיל והסביל בשני דפי עבודה.

 

 

2. נאומים – אתוס פאתוס ולוגוס – יסודות הרטוריקה

 

ביוון העתיקה היה ליחיד מקום של כבוד, לכן בכל מקרה של פגיעה או עוולה היו מיישבים אותן בבית המשפט, אך לאזרחים לא היה ייצוג משפטי, והאזרח נדרש לטעון בעצמו, להגן על עצמו – כל זאת בעל פה, בדיבור. בתקופת הפריחה של המדינה האתונאית חייב היה כל אזרח לנאום, ומכאן צמחה אמנות השכנוע וכן דרכים להוראתה. במוקד ההוראה הייתה הלשון. אחד המורים הגדולים היה אריסטו, ואת תורתו ניתן למצוא בספר שלו ״רטוריקה״.

 

מטרת הנאומים הייתה לשכנע את קהל המאזינים בצדקת הדובר. לשם כך היה עליו לגייס את כל המשאבים הלשוניים כדי להעביר את המאזינים לצדו.

 

גם היום כושר השכנוע הוא דבר שצריך ללמוד: פקודה למשל מעוררת באדם השני פחד שמנסים לשלוט בו או להתנשא מעליו, והוא מהדק מיד את מערכות ההגנה שלו כדי להדוף את התקיפה שלנו. ככה זה היה תמיד וככה זה גם יהיה תמיד: כשאנחנו פונים אל מישהו בגישה של “אני אגיד לך מה לעשות”, כיפת הברזל שלו נכנסת מיד לפעולה עם תגובה של “נראה לך?”

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X