עריכה לשונית וכתיבה מנהלית

סיכום שיעור 5

orlyhan

orlyhan

פרטי הסיכום

קורס: עריכה לשונית וכתיבה מנהלית

מספר השיעור: 5

סיכום השיעור

המרצה אורן התחיל את השיעור עם תרגיל טקסט קצר, בו עלינו למצוא אם יש טעויות.

מהטקסט הקצר למדנו:

  1. כי סדר כתיבה של מספרים בטקסט הינו מצד ימין לשמאל.
  2. הוספנו את ש הזיקה.
  3. גילנו כי יש חוסר הגיון בכתיבה.
  4. למדנו על ראשי תיאות או נוטריקונים – ראשי תיבות יש לפתוח ואילו נוטריקון ניתן להשאיר אותו כפי שהוא. דוגמא לנוטריקון – גל”צ, דוגמא לראשי תיבות – ע”י.
  5. למדנו כי בראשי תיבות בכתיבת שם רושמים עם גרשיים ולא עם נקודה, דוגמא: רושמים ש”י עגנון ולא ש.י עגנון,
  6. למדנו דרך שיר של אילנית כי משפטים שנאמרו בשיר אינם נכונים ויש כיום לומר זאת בצורה אחרת. דוגמא: “ארץ בה נולדנו” – צריך לומר “ארץ שנולדנו בה”
  7. למדנו כי כל משפט עברית צריך להיות קצר.

לאחר מכן יצאנו להפסקה.

כשחזרנו התחלנו ללמוד על שלב ההגה:

ההגה – הוא צרוף של תנועה אחת עם עיצור אחד.

דיברנו על ההברה שהוא צירוף של עיצור או מס’ עיצורים עם תנועה אחת

דוגמא: או/רן – רן, יש פה 2 עיצורים והברה אחת.

מילים בעברית הם קצרות יכול להיות בהם 1 או 2 הברות, במידה ויש יותר רוב הסיכויים שהמילה היא לועזית.

לאחר מכן התחלנו ללמוד מלעיל ולרע:

ראינו סרטון שהראה לנו והסביר מה זה מלעיל ומה זה מלרע.

מלרע – מדגישים את ההברה האחרונה.

מלעיל – מדגישים את ההברה הראשונה.

רוב שמות העצם כיום הם במלעיל – העדפה אוניברסלית.

עברנו על השיר של נעמי שמר “אומרים ישנה ארץ” – חילקנו את המילים להברות, לטעמים והשוונו לשיר המקורי של שלמה ארצי משנת 1973.

לאחר מכן לקחנו מילים ועוד מילים וניתחנו הברות וטעמים.

שבת שלום

 

 

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X