עריכה לשונית

סיכום שיעור 2

ספיר בן דוד

ספיר בן דוד

פרטי הסיכום

קורס: עריכה לשונית

מספר השיעור: 2

סיכום השיעור

עריכה לשונית- שעור שני 28/4

  • נדבר על מיומנות תקשורת בינאישית (לא רק מילולית אלא בלתי מילולית).
    המטרה היא לשפר את תהליכי העבודה. איך נעשה זאת?
  • דרכים להעברת מסרים בצורה משכנעת לטובת יצירת ‘בונדינג’- לגעת במה שחשוב וחיוני למאזין.
  • כלים להעברת מסרים בצורה ברורה, יעילה וממוקדת – סממנים גלויים וסמויים.

כשאנו מדברים על תקשורת מדברים אתנו על מה ואיך להגיד. המטרה היא לברר מה מנהל אותנו בזה.

תרגיל בשיעור ‘צמדי מספרים’=> מראה שמה שקורה פעמים רבות זה שלרב אני אסתכל על בעיה ואחשוב על פתרונות מוכרים.. שייתכן ויובילו אותי לתקיעות. המשמעות, אני צריך למצא פתרונות אחרים ולחשוב מחוץ לקופסה. לרוב אנחנו פועלים בשיטת “הטייס האוטומטי”, ובאופן ליניארי משייכים פתרונות/הנחות יסוד שנמצאים אצלי במאגר, כלומר כל מה שהיה קיים אצלי בחוויה הקודמת מושלך לחוויה החדשה, ומה שקורה זה שאני לא מצליח למנף את האינטראקציה הזו (LOSE-LOSE).

חשיבה תבניתית:

  • “התבוננות בהווה על סמך העבר”
  • האדם בעל צורך בביטחון, שליטה ובטיחות
  • מחיקת זיכרונות העבר תוביל לאנרגיה של חדשנות
  • המוח שלנו פועל לפי תבניות

99% מתהליך קבלת ההחלטות שלנו מתבסס על זיכרונות, הרגלים ודפוסם מוכרים.

מקרה מבחן- חוסר תקשורת (תרגיל בקבוצות):

  • גיא הוא עובד חדש.
  • בשיחת תיאום הציפיות בכניסה לתפקיד נאמר כי במסגרת תפקידו יבצע 2 כובעים מרכזיים.
  • הממונה הישיר היה יושב לעיתים רחוקות עם גיא.
  • גיא חש חוסר וודאות בתפקיד עקב שינויים המתרחשים בשוטף.

נקודות להתייחסות בשיחת תאום ציפיות:
פיצוח והגדרת תפקיד- תחומי אחריות בכל פרויקט, הצבת יעדים, תיעדוף משימות.
באלו חלקים בתפקיד ניתן להציע רעיונות ולהביא חדשנות
על האיכויות- הצלחות, נקודות חוזקה ומה הקשיים שאני צופה
רקע על האנשים – ממשקים פנימיים וחיצוניים, למי לפנות במידת הצורך ובאיזה נושא, דרג ביחס למבנה ארגוני/מחלקתי.
מה החלק של כל אחד מהאנשים במשימות? מהי חלוקת העבודה.
אופק קידומי? מה האפשרויות בתפקיד?
השקעה בלמידה? הדרכות מקצועיות/הכשרה/OJT/חניכה אישית
תהליכי בקרה ומשוב- פ.א, שיחות רבעוניות/חודשיות/ חצי שנתיות/שנתיות
תכנית מעקב לעובד- שיחות אישיות דילמות/קשיים/רעיונות/סוגיות/פתרונות

כובע בינאישי
:
שיחות אישיות- דילמות/קשיים/רעיונות סוגיות/פתרונות
לקיים פגישת המשך של העובד מול הצוות
מדיניות דלת פתוחה- האם מישהו רואה אותי?
מהו הסגנון ולו אני חי? צרכים, מה חשוב, מה צורת החשיבה

 

 

זו שפה שעוסקת באינטליגנציה רגשית רוחנית, ובהבנה שלכולנו חשוב להבין מהו הערך המוסף  של המשימה? מהו הערך שלי בתוך המשימה? מה יוצא לי מזה? מדוע המשימה כ”כ חשובה?, לאן נגיע במשימה, ולאן זה לוקח אותנו?. המטרה היא לחבר את העובד למשמעויות. זה מגיע מהלוגו-תרפיה (פסיכולוגיה הומניסטית) ויקטור פרנקל (ניצול שואה, כתב את הספר “האדם מחפש משמעות”)- לאדם יש רצון להרגיש הוא בעל תפקיד. יש לו רצון להביא את עצמו בגישה המיטבית.
אנשים אלו רוצים להרגיש חיוניים ומשמעותיים.

מעגל הזהב מדבר על לשנות את סדר הצגת הטענות
מעגל חיצוני-איך? תוכנית עבודה, איך נקדם את התהליך.
מעגל אמצעי– מה? (המשימה/היעד, או על מה אנחנו מדברים/מה עיקר ותפל

 

 

 

 

 

 

“ברגע שנבין את ה-למה.. נוכל לשאת כל- איך”.
מעגל פנימי- למה?
לדוג’: כשאני מציג בפרזנטציה, או יושב מול המנהל שלי ומדבר על המשימה שלי=>המקום הוא כזה שבו אני בעל ערך, ומביא את החוזקות והייחודיות שלי- אז כדאי לך להקשיב לי, היות ואני בא גם עם בטחון עצמי. המסוגלות שלי באה לידי ביטוי. אם לא אאמין בעצמי וביכולותיי לא משנה מה אגיד בכלל. הבטחון מתורגם בשפת הגוף, באינטונציה, בפתיחות , וביכולת שלנו לא להתנדנד ולהישיר מבט מבלי להסתתר (ביבי נתניהו מתקשר לקהל שהוא בעל ערך וביטחון עצמי). במקביל- מדובר באמונה שלי בדבר, האם אני באמת מאמין בפרויקט?, מה הנק’ שאני מתחבר אליהם בפרויקט?

נאום המעלית-
זהו סוג של  small talk איכותי שמאפשר מעבר לנושא המרכזי עליו נרצה לדבר.

  • סיכום קצר בין חצי דקה-2 דק’

המונח משקף זמן נסיעה במעלית

  • מטרתו להגדיר בפשטות ובמהירות אדם, מקצוע, מוצר, שירות, ארגון או אירוע אותו נציע.
  • מה נגיד לאישיות חשובה שנפגוש במעלית?
  • מהו הערך המוסף שלנו? עמ”נ שנצא מהמעלית ניצור המשכיות לפגישה.

נאום מעלית מנצח יכלול את הפרמטרים הבאים:
הצגה עצמית– שם מלא, תפקיד, נסיון רלוונטי לנושא שרוצה לקדם, ניסיון כללי, משפט פתיחה פיקנטי. איך לייצר בנו עניין?=> מכנה משותף, הומור, חיוך, אסתטיקה, הופעה ייצוגית, אנרגיה גבוהה
הצגת מידע– להיות ממוקד במטרה: עיקר מול תפל. הבאת דוגמא מהשטח, יצירת קשר עיין, אינטונציה משכנעת ולא מונוטונית, שיח מאד מזוקק, לדבר ת’כלס, להתאים את עצמינו לשפה של האדם שמולנו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X