עריכה לשונית

סיכום שיעור 1

Reut david

Reut david

פרטי הסיכום

קורס: עריכה לשונית

מספר השיעור: 1

סיכום השיעור

עריכה לשונית הגדרה: תהליך שבו עובר הטקסט תיקון וליטוש. בעריכה לשונית מתקנים טעויות בעברית.

בכתיבה חשוב לא להטריח. למקד את המסר במילים מדויקות ושפה נכונה. לא נשתמש במילים כגון “אז” או “פשוט”.

הדגמת עריכת ערך בויקיפדיה- 5 המ’ – מתי, מי, מה, מהיכן, מדוע.

אותיות אית”ן– ציווי בלשון עתיד ולא לשון עתיד – שגיאה נפוצה “תביא לי” במקום “הבא לי”. “תקני לי” במקום “קני לי”.

הגייה נכונה של מישטרה, מדבקה וכדומה במשקל דומה. משקל מישתלה- מישתלה-מקום ומילה שהיא חפץ/דבר- משקל מדבקה.

כללי הכתיבה הנאה

  1. אין זה ראוי להביע רעיונות ועמדות באמצעות משפטי שלילה.
  2. אם ייאמר משפט זה בלשון סביל, הרעיון שהובע בו לא יובן.
  3. בהיזהרות משימוש יתר בשמות פעולה תושג הקלה בקליטת הטקסט, במניעת ייבושו ובסיוע לזרימתו.
  4. השתדלו ככל האפשר שלא להימנע מאי שימוש בשלילה כפולה אלא אם כן היעדר אפשרות אחרת מונע זאת.
  5. הפניית הקורא לרעיון דומה בהמשך הדברים היא טרחנית.
  6. בראשית המשפט ולא במצעיתו או בסופו על פי אופייה של העברית החדשה והעתיקה גם יחד יופיעו בדרך כלל הנושא והנשוא.
  7. משפטים ארוכים הנובעים מכך שלדובר יש רעיון מסובך שאותו הוא רוצה להביע ואשר מכילים כמה וכמה רעיונות משניים והסברים בתוכם מקשים מאוד על הקורא.
  8. הימנעו מכתיבה בלשון הווה שאתם מתארים אירועים המתרחשים בעבר.
  9. היזהרו מקלישאות כמו מאשר בשדה קוצים.
  10. עשו ימים כלילות כדי שלא תיפול שגגה נפוצה בביטוח מקובל מתחת רגליכם ועל מנת שלא תערבבי מין שבאינו מינו.
  11. הימנעו אם אפשר ממילים ומביטויים ריקים.
  12. עדיפה כתיבה דעתנית ובטוחה על כתיבה הזוועה ביטויי התנצלו והיסוס.
  13. אל תחזרו על רעיון פעמיים, שכן אין זה רצוי שהרעיון שברצונכם להציג יישמע שוב ושוב.
  14. קראו שוב והגיהו היטב טקסט לפני שיוצא מתחת ידיכם. אפשר לנסות את זה גם באינטרנט.
  15. אין צורך לשים ליתר ביטחון פסיק לפני ואחרי כל מאמר מוסגר או לתקוע פסיק שאחריו באה מילית זיקה או לדחוף עוד פסיק ואחריו מילית חיבור או לדחוף עוד פסיק ואחריו מילית חיבור או סתם לזרוע פסיקים שיהיה.
  16. המעיטו בסימני קריאה.
  17. מרכאות אינן אליבי לשימוש לא יפה בשפה או בסלנג אין צורך להתנצל על מה שזה עתה כתבתם.
  18. אל תעשו שימוש יתר במקפים-מחברים.
  19. השימוש בקווים מפרידים מוגזם ומסרבל את תהליך הקריאה.
  20. סוגריים לא נועדו להוסיף רעיונות או מידע לטקסט. תפקידם מוגבל לעניינים טכניים.
  21. לא חובה לדעת לנקד אבל אם אינכם יודעים רצוי שתשאירו זאת למומחה.
  22. השימוש הפופולרי באות אל”ף במילים לטיניות הוא לא נורמלי ואפילו דרמטי אך לעיתים הוא קלאסי וטריוויאלי.
  23. השימוש המתפשט ביו”דים הוא מין הרעות.
  24. בי”ת במקום ו”ו זה אבאנטה.
  25. שמרו על ההבחנות הלשוניות בין זכר לנקבה.
  26. במקרים כמו “אלה ו”אלו” יש לבחור באלה שאתם מעדיפים ולדבור בבחירות האלו לאורך כל הטקסט.
  27. לא אומרים הם לא , אומרים הם אינם.
  28. אל תתחילו משפט עם מילית חיבור או תנאי אבל אם אין ברירה שימו לפניהם פסיק.
  29. משפטים בלשון גבוהה ואף מליצית רצויים.
  30. אל תרבו באזכורים של מה שאמרתם לפני כמה פסקאות ולא רצוי לחזור על רעיון פעמיים.
  31. הסבירו את עצמכם היטב.

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X