עריכה לשונית

סיכום שיעור 12

Eliraz

Eliraz

פרטי הסיכום

קורס: עריכה לשונית

מספר השיעור: 12

סיכום השיעור

השיעור למדנו על ניסוח משפטים, ניסוח “ברמה גבוה” (סרטון בשפה גבוה- יותר פשוט נכון וגבוה ומתאמץ שגוי למרות שנשמע גבוה) ניתחנו את המלל באתר הדואר – המילה “ניתן” שימוש יתר ואורן ממליץ להפחית במילה.

תרגול סביל ופעיל. פעיל עדיף מסביל שמסמל אי לקיחת אחריות. פעיל- יותר פשוט, ברור, מובן ולרוב פחות מילים וסירבול. במקום ההחלטה תבוטל ניתן לרשום חזרה בה.

בעברית יש פעלים יותר ספציפים לכל פעולה. לדוגמה באנגלית אומרים לקחתי מקלחת/ לקחתי תמונה ובעברית התקלחתי/ צילמתי. עושים מאמצים= מתאמצים.

תרגלנו טקסט “הזכות להישכח מגוגל” . פסק דין שניתן עדיף להחליף ב- “בית המשפט פסק” (פעיל). ותרגלנו הפיכת משפטים מסביל לפעיל.

נאום- תורת הנאום בנויה על 3 חלקים:

  1. אתוס- ערכים משותפים.
  2. פתוס- רגש ודברים שעושים עם הידיים וכו’ בזמן הדיבור.
  3. לוגוס- טיעוני שכנוע, הגיוניים.

צפינו בסרטו בטד שבו היה רק פתוס. סרטון מעניין אך בנאום היה רק טכניקות של נאום ללא כל נאום בפועל, לא אמר כלום במהלך “הנאום”.

רטוריקה בנאום- דבר שמלמדים. חשוב כדי למשוך את הקהל.

דמגוגיה- כאשר יש רק פתוס ואתוס ללא לוגוס.

צפינו בנאומים וביצענו השוואה ובחינה של רטוריקה בין נאומים שונים וגם של אותו אדם מתקופות שונות (הסרט נאום המלך שמגמגם, חברי הכנסת: איילת שקד, שולי מועלם שריגשה וסחפה כמעט ללא תנועות ותהלה פרידמן).

עריכת הסיכום

iw עִבְרִית
X